Knowit Software Test

Välj rätt i företagsträsket

Nyutexaminerade är idag ett lovligt byte i en snabbt växande IT-bransch. Att välja rätt företag, rätt IT-inriktning kan kännas överväldigande. Främst då fantastiska erbjudanden kastats hejvilt för att locka nykomlingar. Erbjudanden som trycker på kompetensutveckling, höga ingångslöner, stabil löneutveckling, samt en genuin förståelse för den enskilda individen målar upp en idyllisk arbetssituation. För att utmärka sig berättar företag om vad som gör just de unika. Nyutexaminerade får höra mycket om roliga konferensresor som ägt rum eller som komma ska. De får höra om företagskulturen som höjer gemenskapen till skyhöga höjder, ”vi har högt i tak” är de flesta snabba med att påpeka. Det perfekta företaget med den perfekta företagskulturen utlovas. Men vilka är knepen för att hitta rätt i företagsträsket? 

 

1. Vilka är dina blivande arbetskollegor?

Blir du erbjuden en tjänst utan att ha träffat dina framtida arbetskollegor - be om ett möte. Det är viktigt för dig att få en inblick i vilka du kommer att omges av. Kom ihåg; du lär spendera 40 timmar i veckan med dessa människor, se till att välja rätt.

 

2. Har du träffat chefen?

Lika viktigt som det är att träffa arbetskollegorna är det att träffa chefen. Personkemi är ett måste. Din chef är den person du kommer att vända dig till i både vått och torrt, var därför noggrann med att träffa hen. Känns personkemin inte bra, då kanske du ska tänka om och söka dig vidare. Mikael Bendtsen, konsult inom test och QA, berättar hur hans första chef kom att påverka yrkeskarriären:

- Personkemi med närmaste chef är viktigt eftersom den personen får stort inflytande på dina första år. Jag hade turen att få en första chef på IBM där jag började 1995 som jag fortfarande har bra kontakt med och stort utbyte av när det gäller ledarskapsfrågor. Han brydde sig mindre om ålder och erfarenhet och mer om prestation och resultat, utan att sluta bry sig om att jag mådde bra. En bra första chef med ett stort nätverk kan ge dig chanser som är svåra att skapa själv. Verkar chefen allmänt ointresserad av dig (tänker bara på sig själv och sin egen karriär) är det en varningssignal.

 

3. Vad är viktigt för dig?

Sätt dig ned och skriv en lista över vad som är viktigt för dig. Vad brinner du för? Vad tycker du är kul? Vad är viktigt? Det kan vara så enkelt som att ha trevliga kollegor, arbeta med samhällsfrågor, dela företagets värderingar eller ha en lång semester. Får du ned tankarna på papper kan du sedan lättare sätta arbetslivet i perspektiv.

 

4. Våga fråga

Var inte rädd för att ställa frågor. Nu, när du har din lista, kan du lika gärna ställa de frågor du är intresserad av. En arbetsintervju är en dialog mellan två parter. Att ställa frågor visar endast på ett genuint intresse, både för din egen arbetssituation men även för det företag du eventuellt kommer att bli en del av. Visa att du bryr dig – våga fråga!

 

5. De klassiska aspekterna

Självklart är det även viktigt att ställa frågor kring lön, utveckling och semester. Men glöm inte den mänskliga faktorn. Glöm inte bort dig själv när du får ett högt löneerbjudande från företag A och ett sämre från företag B. Träffa cheferna, kollegorna, ställ de frågor DU är intresserad av. Rätt vad det är gör företag B dig mycket rikare än vad företag A någonsin hade kunnat göra.