Idag är webbplatsen många företags viktigaste digitala kanal utåt. Det är där besökare lär sig mer om ditt företag och vad ditt företag har att erbjuda. Därför är det viktigt att du tar hand om de som besöker din webb. Det gör du bäst genom kontinuerlig webboptimering (Growth Driven Design) istället för traditionell webbdesign.
Det finns olika sätt att arbeta kontinuerligt med webben men ett det bästa sättet är agilt och datadrivet. Growth Driven Design (GDD) är just det. Agil och datadriven webbutveckling med kunden i fokus.
I traditionell webbdesign och traditionell webbutveckling bygger man en webbplats och lämnar den mer eller mindre åt sitt öde efter projektet är klart. Efter några år är det till slut någon som får för sig att den behöver ett ansiktslyft och hela proceduren repeteras.
Webbplatsen har en stor del i företags affärsmässiga framgångar eftersom den är, eller bör vara, företagets främsta säljare. En säljare som jobbar dygnet runt, utan paus. Det behöver inte handla om e-handel, utan om att din webb ska vara en plats där dina besökare leds till ett köp eller en konvertering. Något som med GDD kontinuerligt utvecklas baserat på den data du får in från dina besökare.
1. Hög startkostnad – och det finns inga garantier om att det som levereras kommer uppfylla målen.
2. Lång utvecklingstid och när webbplatsen är implementerad är den mer eller mindre satt i sten.
3. Projektet kan gå över budget, tid och landa helt fel eftersom design är subjektivt och inte datadrivet.
En av de absolut största skillnaderna mellan Groth Driven Design (GDD) och traditionell webbdesign är utvecklingstiden. Redan inom 30-40 dagar levereras en första funktionell webbplats, en så kallad launch-pad-webbplats eller Minimal Viable Product (MVP).
Istället för att bygga hela webbplatsen på en gång levererar GDD en MVP som direkt börjar leverera användardata och blir analysgrunden som webbplatsbygget kommer stå på. Till skillnad från traditionell webbdesign tar projektet inte slut när webbplatsen går live utan den kommer ständigt att, med hjälp av data, vidareutvecklas och förbättras.
1. Låg startkostnad – men kontinuerlig utvecklingskostnad som (om det görs rätt) garanterar värde.
2. Snabb och kontinuerlig utveckling som inte stannar av bara för att webbplatsen är lanserad.
3. Delad kunskap är bra kunskap – data som samlas in kan också användas av sälj-, kundservice-, och marknadsavdelning för att förstå kunderna bättre.
Företag som använde hemsidor utvecklade med Growth Driven Design jämfört med traditionell webbdesign rapporterade i snitt 16.9% fler leads efter sex månader.
Företag som använde hemsidor utvecklade med Growth Driven Design jämfört med traditionell webbdesign rapporterade i snitt 11.2% högre omsättning.
Baserat på rapporten "2017 state of GDD"
Att designa med data som grund är helt klart rätt väg att gå. Det är konkret, det går fortare och besökarna kommer bli mycket gladare eftersom deras kundresa blir bättre (och oftast enklare).