Hur många slösurfar på internet utan mål? Upp med en hand! Med risk för att sticka ut hakan skulle jag vilja påstå att: det är ingen! Även slösurfaren har ett mål, till exempel att slå ihjäl lite tid med den underhållning som nätet kan erbjuda.
Uppgiftsbaserad design utgår ifrån att alla besökare på en webbplats kommer dit i ett syfte (eller flera). Tänk efter vilka dina senast besökta webbsidor var och varför du gick dit. Kanske letade du efter information och recensioner inför ett större inköp? Kanske letade du efter telefonnumret till närmaste VVS-firma för att fixa vattenläckan i köket? Kanske kollade du Facebook för att hålla dig uppdaterad med vad som händer i din vänkrets? Eller gjorde du ett bankärende?
Oavsett vilket, så kommer du att upptäcka att du med största sannolikhet alltid har ett mål med ditt besök. Hur lätt var det att komma till ett köpbeslut baserat på recensionerna du hittade? Kom du i kontakt med en VVS-firma?
För en besökare på en webbplats är det givetvis av största vikt att han kan gå därifrån med uträttat ärende. Med en nöjd besökare ökar sannolikheten att han kommer tillbaka. Men hur nöjd är han? Där spelar vägen fram till målet en stor roll.
Tänk efter på dina senaste webbärenden. Var det krångligt att nå målet? Eller gick det smidigt? Vad var det som gjorde att du upplevde att en sida var bra respektive mindre bra? Återigen sticker jag ut hakan och menar att:
Din upplevelse av vägen fram till målet är avgörande för hur nöjd du är med uträttat ärende – oavsett om det gick att uträtta eller inte.
För en tid sedan föreläste Fredrik Wackå om strategisk innehållshantering på Knowit. Vi har med en enkel mall från hans presentation effektiviserat arbetet i flera projekt.
Fördelarna med mallen är många:
I nästa avsnitt tittar vi närmare på hur en digital strategi och strategisk innehållshantering fungerar i verkligheten.