Blogg | Knowit

Reklameffekten minskar men investeringarna ökar

Skriven av Markus Blomberg | May 1, 2018 10:00:00 PM

Mellan 2013 och 2017 har reklaminvesteringarna ökat från 8 miljarder till 20 miljarder. Samtidigt har effekten av reklamen minskat. Rapporten Media in Focus visar på en vikande effekt av företagens marknadskommunikation. Slutsatsen är att företag lägger för mycket resurser på kommunikation kopplad till försäljning och för lite resurser på långsiktig kommunikation.

I många år har reklam väckt känslor och på så sätt skapat affärer och i lika många år har reklam fått utstå hårda ord. Att stjäla utrymme från folkbildning och information ses inte alltid med blida ögon av massorna. Att ta ett steg ifrån att störa och istället satsa på att lyssna, hjälpa, fråga, vara relevant, bygga tillit, addera värde och utbilda kan vara ett sätt ur det hål förtagen grävt.

Annonsblockeringen avtar – men folk är missnöjda

Svenskarna blir alltmer reklamtrötta och ser negativt på reklam; endast 18 procent av svenskarna har i dag en positiv inställning till reklam. År 2005 var motsvarande siffra 44 procent. Gruppen ej urbana män 30-49 är de mest negativa, men trenden över lag pekar nedåt när det gäller inställningen till reklambudskap och det finns många förklaringar till detta. Att reklamfria alternativ erbjuds av marknaden är ett av dem.

Detta drar tankarna till Adblockers, som blockerar annonser i din webbläsare, och till hur kommunikationen från företag ser ut. Enligt TNS Sifos undersökning från 2015 hade en fjärdedel av de tillfrågade en annonsblockerande mjukvara installerad. Branschorganisationen IAB uppskattade Ablockers-nivån till 30 procent medan analysbolaget Mediavision undersökning senare samma år visade på hela 40 procent.

Om vi istället ser till siffror från Adobe, som borde vara mån om att folk arbetar med annonsering, får vi siffran 28 procent ett år senare. Adobes undersökning visar också att svenskarna är mest positiva till annonsblockering bland länderna i undersökningen. Adblock-trenden har sen 2016 minskat och Sverige ligger idag på ungefär 25 procent annonsblockerande vuxna människor. 90-talisterna är de som använder adblockers mest och enligt Google Trends så nådde sökningarna på ”adblock” sin toppnivå i december 2014. Kontentan är att folk är missnöjda, men hajpen med att aktivt blocka annonser har avtagit.

Hur ställer företagen om?

Tänk om och sätt kunden i centrum. Vilken typ av kommunikation uppskattar du som kund? Innehållsmarknadsföring, även kallad content marketing, har vissa grundregler som är ett steg ifrån säljtexter och reklamplanscher. Tanken är att man inte längre behöver köpa utrymme eftersom utrymmet redan finns på nätet. Istället bör man satsa på att ha en så bra digital närvaro som möjligt, som lockar besökare till sig.

Content marketings regler:

  • Relevant: Innehållet ska vara relevant
  • Intressant: Innehållet ska fånga målgruppens intresse
  • Värdefullt: Innehållet ska ge värdefull kunskap eller en bra upplevelse
  • Autentiskt: Innehållet ska vara från er och kännas som om det är från er

Vad blir nästa steg för dig som medieköpare?

Strategin hos företag bör vara att arbeta långsiktigt i sina ”ägda” och ”förtjänade medier”, istället för att fokusera på att enbart köpa trafik. Detta gäller inte alla sajter, men bör ses som en generell slutsats när det gäller företag som säljer till andra företag.

Om besökarna gillar informationen på er sajt, om ni är tillräckligt relevanta, då finns det en chans att de kommer tillbaka och återkommande trafik är den billigaste trafiken. Att åtminstone ha en webbsida som Google och besökare gillar och som berättar varför ni finns till är standard idag. Att bygga upp bra innehåll som är rätt strukturerat och taggat kommer leda till att ni driver organisk trafik till er sajt istället för betald. Väl på sajten kommer besökaren kunna hitta rätt information och förhoppningsvis konvertera.

Att ha en pågående och mätbart innehållsskapande igång är viktigt. Steget efter är content marketing, inbound marketing och marketing automation-verktyg. Bygg en infrastruktur och förståelse kring personas, målgrupper, digitala köpresor, konvertering, kanaler och digital kommunikation. Att få tillstånd att kommunicera med folk idag kräver att det som kommuniceras har ett värde för mottagaren, annars godkänner inte mottagaren kommunikationen.