Blogg | Knowit

Om dejting och avvisningsfrekvens

Skriven av Camilla Boman | Oct 8, 2015 10:00:00 PM

Ett återkommande ord i Google Analytics och i många andra webbanalysverktyg är avvisningsfrekvens, eller bounce rate som det heter på engelska. Om det här ordet finns två sanningar: 1, Det uppges i procent och 2, Det orsakar stor förvirring (nåja – sanning och sanning, men det händer ofta iallafall).

Det är egentligen inte så konstigt att man blir lite konfunderad över detta ord. Tittar vi på exempelvis begrepp som antal sidvisningar och genomsnittlig tid på sidan är de lättare att förstå eftersom orden i sig är förklarande. Avvisningsfrekvens är lite knepigare. Men när man väl förstår begreppet – då är det ett mycket vettigt mätvärde som visar hur dina sidor presterar.

Som en första dejt ungefär

Avvisningsfrekvens visar hur många av besökarna som lämnade din webbplats efter att bara ha besökt en sida. Med andra ord: Besökaren landar på en sida och lämnar sedan direkt genom att exempelvis stänga webbläsarfönstret, klicka på en extern länk eller gå bakåt i webbläsaren. Om din avvisningsfrekvens på en specifik sida exempelvis är 60% så innebär det att 60% av besökarna som landade på den här sidan lämnade webbplatsen härifrån, utan att besöka någon annan sida på sajten.

Är det svårt att komma ihåg, tänk såhär: Du är på en första dejt. Ni har mötts upp på en restaurang och käkat middag. Du tycker att dejten har gått fantastiskt bra och vill gärna gå vidare och ta en drink. Men hen du träffat håller inte med. Hen väljer att gå därifrån och ni ses inte mer. I det här fallet skulle avvisningsfrekvensen vara 100%. Ni möttes upp på restaurangen (=landningssidan) men gick inte vidare. Hade ni däremot gått vidare till den där baren – då hade avvisningsfrekvensen varit 0%.

Är hög avvisningsfrekvens bra eller dåligt?

I exemplet ovan då avvisningsfrekvensen alltså var 100% så är den här höga procenten väldigt dålig. Varför då? Jo, därför att du ville ju gå vidare med din dejt (det var ditt mål), men det blev inte så. Men om fallet hade varit på ett annat sätt – det vill säga att du faktiskt inte heller tyckte dejten var så bra och inte ville gå vidare – då hade den höga avvisningsfrekvensen inte varit ett problem. För då hade ju ditt mål varit att slippa gå vidare och istället säga tack och hej.

Och precis så funkar det på webben också

Det är inte så överraskande om du hört att "hög avvisningsfrekvens är jättedåligt!". Det där är en sanning med modifikation. Det beror nämligen helt och hållet på vad du har för mål med varje specifik sida. Om målet med en specifik sida är följande: När besökaren landar här (exempel: en sida som heter "Om företaget") så vill vi att hen ska gå vidare till sida X (t ex Tjänster) eller Y (t ex Kontakta oss). Om avvisningsfrekvensen då är hög för den här sidan – ja, då är det dåligt. Då har vi förlorat många besökare eftersom de har lämnat webbplatsen direkt istället för att gå vidare.

Men om målet istället är: När besökaren landar här (exempel: en kontaktsida med telefonnummer) så förutsätter vi att hen letar efter just detta, och behöver då inte gå vidare till en annan sida. I det här fallet är en hög avvisningsfrekvens inte speciellt dåligt – ni har troligen uppfyllt besökarens önskemål (att leta reda på ett telefonnummer).

Men är det inte svårt att veta vad besökaren vill?

Jo. Det är det. Men du kan exempelvis titta på hur besökarna kom till din specifika sida. Var det genom en detaljerad sökning på Google? Var det via ett nyhetsbrev? Var det via en social medie-kanal? Genom att undersöka och analysera källan (och dess innehåll) kan vi försöka lära känna besökaren lite bättre.

Mål, mål, mål

Oavsett så måste vi jobba med mål när vi tittar på statistik och gör vår webbanalys. Om vi inte har något mål eller syfte med vår webbplats, eller våra specifika sidor, är det svårt att säga om besökarnas beteende är bra eller dåligt.

Häng gärna med vidare i det här ämnet – nästa gång skriver jag om hur vi kan minska avvisningsfrekvensen.

Bildkällor:
Kaboompics
Pexels