Det bubblar inom området tillgänglighet. Efter att DOS-lagen1 infördes för offentlig verksamhet 2019 tar vi snart nästa steg mot ett mer rättvist och tillgänglig digitalt landskap inom hela EU.
Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet kommer att träda i kraft i juni 2025 och den kommer att ställa krav på tillgänglighet för bland andra aktörer inom e-handel. Det här innebär att du som säljer produkter och tjänster online kommer att behöva se till att även användare med olika typer av funktionsnedsättningar kan handla på din sida. Att säkerställa tillgängligheten är ett omfattande arbete som sker i hela produktionsledet från design och kod till redaktionellt innehåll som text, ljud och film.
Efter att lagen har trätt i kraft kan e-handelssiten komma att granskas mot ett antal tillgänglighetskriterier enligt standarden WCAG2. Det är Post – och telestyrelsen (PTS) som är huvudansvariga för att kontrollera berörda webbsidor och att utfärda eventuella sanktioner till de som inte uppfyller kraven.
Runt 30% av befolkningen beräknas vara påverkad av en eller flera funktionsnedsättningar. Som funktionsnedsättning räknas permanenta nedsättningar inom motorik, syn, hörsel, syn, tal och kognition. Men det kan vara bra att ha med sig att vi alla då och då drabbas av tillfälliga eller situationsbaserade funktionsnedsättningar eller begränsningar. Det kan exempelvis handla om tillfälligt kognitiva nedsättningar på grund av stress, en nedsatt funktion på grund av en skada eller att hörseln är påverkad på grund vistelse i en bullrig miljö. Om vi skulle behöva göra ett ärende online vid ett sånt tillfällen kan vi vara hjälpta av en tillgänglighetsanpassad webbsida.
En tillgänglig e-handel är alltså en bättre e-handel för alla användare!
Bland mycket annat syftar tillgänglighetskriterierna till att personer med kognitiva nedsättningar ska kunna läsa en text som är skriven på ett enkelt språk och genomföra ett köpflöde utan att bli överväldigad av en mängd visuellt brus eller ostrukturerad information.
En person med grav synnedsättning ska kunna få både innehåll och funktioner upplästa med hjälp av en talsyntes. Och en person med mindre synnedsättningar ska kunna uppfatta när hen lagt en produkt i varukorgen och kunna kontrollera antalet, även när hen har zoomat in sidan rejält.
Den med motoriska nedsättningar ska smidigt kunna navigera sig fram till en produkt eller varukorg med hjälp av enbart tangentbordet, utan att fastna i en tangentbordfälla eller att det krävs oändligt antal klick för att nå målet. Och den med epilepsi ska kunna slippa se innehåll som rör på sig, eller åtminstone få en möjlighet att stänga av det.
Den e-handelssida som fungerar väl för användare med olika former av funktionsnedsättningar kommer med andra ord att öppna upp möjligheter för många fler att kunna handla på nätet. Här finns det ett utmärkt tillfälle att öka både din kundbas och försäljning.
En annan fördel med en inkluderande e-handelssida är ett den teknik som används i arbetet med tillgänglighet, såsom semantisk HTML och alternativtexter till bilder förbättrar webbplatsens sökmotoroptimering (SEO). Detta leder till högre rankningar vid sökningar på sökmotorer som Google, något som i sin tur är viktigt för att få in trafik till webbplatsen.
En tillgänglig webbplats är mer lättanvänd även för de som inte har en funktionsnedsättning. En smidig användarupplevelse är en viktig aspekt för att få nöjda kunder som vill komma tillbaka och rekommendera den vidare till sina vänner.
Med en tillgänglighetsanpassad e-handel kan fler användare hitta in till sidan, fler kommer att kunna handla på den och samtliga besökare får en bättre upplevelse när de handlar eller klickar runt på sidan.
Men det viktigaste är kanske ändå den etiska aspekten. Vi på Knowit brinner för social hållbarhet och inkludering och det tror vi att du också gör. Att aktivt arbeta för att göra digitala tjänster tillgängliga visar på ett socialt ansvar och att du värdesätter dina kunder. Detta är såklart positivt för varumärket och här finns en möjlighet att stärka din position jämfört med andra e-handelssidor.
Genom att tillgänglighetsanpassa din e-handel kommer du inte bara att säkerställa att du följer lagkraven, du kan också dra nytta av de många fördelarna det innebär, både affärsmässigt och etiskt. Om du som e-handlare tycker att det här låter intressant så är det hög tid att sätta i gång nu, så att du är redo när lagen träder i kraft.
Är du intresserad av att lära dig grunderna i tillgänglighet och få tips och råd för hur du kan integrera tillgänglighetsprinciper i ditt dagliga arbete?
Anmäl dig till vår grundkurs i tillgänglighet här
Vill du fördjupa dig mer inom tillgänglighet? I vår fortsättningskurs blir du mer konkret och får en djupare förståelse för tillgänglighet samtidigt som du får konkreta tips och verktyg för hur du kan applicera det i ditt dagliga arbete.
Anmäl dig till fördjupningskurs i tillgänglighet här
Vill du utveckla en djup förståelse och praktiska färdigheter inom tillgänglighet? I den här tredagars kursen kombinerar vi både grundläggande och avancerade kunskaper så att du får rätt verktyg och kunskap för att säkerställa att dina digitala produkter och tjänster är tillgängliga för alla användare.
Anmäl dig till paketkursen här
Knowit Experience har certifierade tillgänglighetsexperter och vi hjälper er gärna. Vi erbjuder tillgänglighetsgranskningar, rådgivningssamtal, skräddarsydda utbildningar och hands-on justeringar för att säkerställa att er webbplats är tillgänglig för alla. Hör av dig!
1 DOS-lagen Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service
2 WCAG står för Web Content Accessibility Guidelines som på svenska även kallas riktlinjer för tillgängligt webbinnehåll.