När tiden inte räcker till
Inte alltför sällan känns det som att man inte får nog med tid till sitt arbete med kravhantering, att projektledare och managers ständigt underestimerar tiden det tar att göra det ordentligt. Det ligger en viss sanning i det på många företag och självklart är det så att om man får välja mellan två månader eller tre månader så väljer man det längre alternativet.
Varför håller då inte alla med om att längre tid alltid är bättre?
Det här är helt enkelt samma sak ur olika perspektiv. Inget av dem är direkt rätt eller fel, men de finns där och behöver tas om hand.
Så innan du bara ber om mer tid kan det vara värt att faktiskt tänka igenom din egen plan en gång till och ställa dig frågor som:
I en perfekt värld kan allt alltid göras perfekt men sanningen är den att vi oftast får kompromissa. Det viktigaste är att verkligen försöka möta de tidskrav som ställs på dig, men utan att tumma alltför mycket på kvaliteten. Skulle du efter att ha gjort alla dessa steg fortfarande känna att tiden inte räcker till (vilket tyvärr inte är helt ovanligt) har du egentligen inte så mycket fler val än att göra det bästa arbete du kan, med fokus på det som är mest värdeskapande, och ständigt rapportera progress. Eller sluta och ta jobb någonstans där kravarbetet faktiskt prioriteras.
/Staffan Melin, Require AB