Det är inget nytt att SEO (sökmotoroptimering) är något som många svenska företag tycker är svårt. Att analysera er webbsida, förstå trafiken och sedan också förstå hur man ska driva mer organisk trafik via Google är inget lätt uppdrag att ta sig an. Men det är långt ifrån omöjligt! Genom att jobba strukturerat, strategiskt och få stöd och hjälp från experter kommer man långt.
Nästa utmaning blir sedan att maximera värdet av er webb när ni väl fått dit era besökare. Vad har ni för styrkor och svagheter? Vad kan ni med enkla medel förbättra för att ge era kunder en bra och bestående upplevelse? I tiden vi lever i nu är det inte konstigt att det kan vara svårt att veta vad man ska lägga kraft och pengar på, samt vad som behöver göras för att få era besökare att stanna och engagera sig.
En undersökning gjord av Clutch i USA visade att endast 44% av företagen lade pengar eller tid på SEO. Det finns inga siffror på detta i Sverige men en gissning skulle vara att siffran är samma, om inte, betydligt lägre.
Som bilden nedan visar, så är webbsidan en viktig marknadsföringskanal för företag och siffrorna talar sitt tydliga språk. Attraherar er webbsida ingen trafik så blir marknadsföringen också lidande, och den onda spiralen är igång. För att locka besökare är det därför avgörande hur väl er hemsida är utformad och hur högt den rankar i förhållande till era konkurrenter.
Skälet till att svenska företag väljer att arbeta så pass lite med SEO kan bero på kunskapsbrist och det faktum att resultaten inte kommer “dagen efter” som det kan göra med exempelvis Google-annonsering (SEM). Stressen att vara tvungen att visa snabba resultat för sina chefer bidrar till att man “hoppar över” SEO. Man tänker kortsiktigt istället för att se SEO som något som alltid bör vara kopplat till webbprojekt.