Bearing points ger varje år ut en rapport över Sveriges digitala ledare. Hur kan du lära av de bästa?
Bearing Point pekar på några viktiga faktorer för de som lyckas bli digitala ledare i Sverige:
1. Tydlig vision och mål. Och att ha kontroll på sina processer.
2. De förbättrar kundresor och djupdyker i insikter från kunderna. De känner sina kunder, och kundupplevelsen optimeras ständigt.
3. De vet sina prioriteringar. Har ett fokus och momentum.
4. Innovation sker. Inte bara för produkter, utan överallt.
5. De genererar insikter genom analys av data.
6. Kulturen är digital. Den inkluderar digital talang och ett agilt ledarskap.
Electrolux, Husqvarna och Volvo Cars är bäst inom tillverkande industri
Inom tillverkande industri visar rapporten på en liten digital förbättring mot tidigare år. Och förbättringar är nödvändiga eftersom sektorn är näst sämst av alla på Bearing points lista. Om du ska inspireras av några är topp-3: Electrolux, Husqvarna och Volvo Cars. Electrolux styrkor är inom e-commerce och hur de digitalt presenterar sina produkter.
Mer generellt har tillverkande industri kommit längst kring den digital produktupplevelsen. Det handlar om detaljerad produktinformation, om bra content i sociala medier, kampanjer på befintliga sajter, möjligheter att jämföra produkter med varandra, se reviews och möjliggöra integration med sociala media. Sämst är sektorn på digital marknadsföring. Områden som sektorn har stora möjligheter att förbättra är kundservice, personalisering och att involvera kund både bättre och mer.
Internationella förebilder att ta rygg på
Ett sätt att ta nästa steg själv är förstås att inspireras av de som ligger före. Då kan du också spana internationellt. Tesla är ett exempel som lyfts. Främst för sin engagerande och välkomnande E-commerceupplevelse. Upplevelsen att köpa bil hos Tesla är som pånyttfödd. Kundresan är innovativ och saknar varken information eller svårigheter. Kunder kan designa och personalisera sina fordon, se filmer och prova på VR-material för att verkligen uppleva skillnaderna. Hos Tesla är hela köpresan digital.
Även Ubiquiti Networks kan vara värda att inspireras av. De är ett nätverksbolag. Till exempel har de utvecklat en online community där både kunder och medarbetare på Ubiquiti kan diskutera produkter, lösa problem och få feedback. Allt hanterat av kundsupporten.
Om du letar storytellingförebilder spana på Stella McCartney.Med ett starkt hållbarhetsfokus har klädmärket tagit en plats online som få lyckats med. I digitala kanaler har Stella McCartney en övertygande story som förstärks av märkets sociala engagemang.
Vilka digitala förebilder har du? Tyck gärna till i mitt Linkedin-inlägg om just det här!