Vilken kris vi har! En kris som kom över oss med en oerhörd kraft och på kort tid. En kris som inte har en given tidtabell utan lämnar oss i ovisshet.
Många organisationer har aktiverat sina krisplaner, krisplaner som kanske aldrig prövats i skarpt läge. Det finns även de företag som inte har någon krisplan som får agera utan struktur eller ägandeskap.
Jag tänker att i en situation som denna behöver man tänka och agera annorlunda: i stället för att tänka positiva tankar - tänk nyttiga tankar, sådana tankar som gynnar dig och andra. Håll kvar din riktning, målet och visionen som fanns där innan finns kvar även nu. Det kanske får sättas på paus ett tag men tappa inte siktet!
En dag är det över
Någonstans i detta måste vi bara acceptera och förhålla oss till verkligheten och nuet. Det är säkert någon som tycker att det är svårt eller kanske till och med omöjligt här och nu. Jag är dock förvissad om att det kommer att gå över, och att vi kommer ha lärt oss en oerhörd mängd med saker - en del riktigt nyttiga, andra kanske inte fullt så nyttiga.
Laga efter läge är ett uttryck som kommer väl till pass.
Det fullkomligt väller fram blogginlägg, videor och annat som ger oss tips hur vi ska ha våra digitala möten, leda på distans, med mera. Så mycket klokskap och generositet det finns men även, för att vara ärlig, en hel del helt galna och oseriösa inlägg.
Medledarskap
Men om vi lägger det digitala lite åt sidan och fokuserar på hur den rent mänskliga aspekten. Hur ser ett medarbetarskap ut i kris? Hur ser medledarskapet och ledarskapet ut?
Om vi börjar bakifrån behöver ledarskap alltid vara - men ännu mera så i kris och oro - tydligt, transparent och med regelbunden information. Struktur och engagemang i det enskilda mötet men även i grupp. Viktigt att komma ihåg är att människor tar emot information på olika sätt. Se till att information som ges under möten och muntligt även finns kvar för senare läsning! Det är en god idé att du som närmaste chef verkligen tar kontakt med var och en av dina medarbetare. När människor befinner sig i jobbiga situationer är det mycket vanligt att de inte söker kontakt själv. Kom ihåg att lyssna in och möta varje individ. Du behöver inte ha svaren på alla frågorna, att bli lyssnad på kan räcka långt.
När jag pratar om medledarskap menar jag det som de flesta människor har inom sig: en förmåga att ta ansvar, vara engagerade och delaktiga. Dessa förmågor är så viktiga att lyfta fram och än mer där vi är i dagsläget.
Att vara en god kollega
Hur är man då en god kollega? Det skiljer sig så klart inte åt från normala tider egentligen, men det kan vara en skillnad att vara det på distans och i en kris. Det är troligt att vi befinner oss i olika känslolägen under den här tiden. Så när din kollega är nere och deppig och du har en bättre dag så får du lyfta upp hen och en annan dag är det tvärtom. Skulle det vara så att ni båda är nere så kan det vara skönt att bli bekräftat i deppigheten en stund och när det är en gladare och mer positiv dag, dela självklart den också.
När man möter människor i kris, oavsett i vilken roll eller funktion du gör det, är det bra att känna till skillnaden mellan att visa empati eller sympati.
Empati: att förstå och känslomässigt kunna leva sig in i en annan människas situation, att kunna byta perspektiv och se på omvärlden utifrån någon annans perspektiv.
Sympati: att tycka om/synd om någon annan, att identifiera sig med någon annans känslor och situation.
Håll empatin högt
Håll empatin högt och nära, låt empati vara en handling och inte bara ett ord. Tänk på att vi alla bara är människor som gör det bästa vi förmår i spåren av corona. Din chef, din HR-avdelning och dina kollegor, alla sitter de i samma karantän som du. ”This too shall pass” och då står vi där tillsammans med nya erfarenheter och starkare än någonsin!
Nanette Segerlund