Blogg | Knowit

Hur ska man uttrycka sig i sociala medier?

Skriven av Markus Blomberg | Apr 24, 2018 10:00:00 PM

När företag tampas med sociala medier möter deras självbild ofta en hård verklighet. Massorna vet inte lika mycket om ditt företaget och uppskattar det inte på samma sätt som du som jobbar där. Interaktionerna och räckvidden imponerar inte. Varför? Hur ska du göra för att folk ska gilla er i sociala medier?

Varför gör du det svårt?

Som vanligt finns det inga enkla svar på svåra frågor. Det finns dock vissa grundtips och antaganden som brukar passa in. Ofta är företag lite för propra och affärsmässiga i sina inlägg. Att lägga upp länken till ert senaste pressmeddelande är så långt ifrån att appellera till massorna i sociala medier. Att skriva ord som ”appellera” är också fel, eftersom det kanske är svårare än det behöver vara. Många tänker att ”min målgrupp är smart”. Det är bättre att tänka att man ska förklara svåra saker så enkelt som möjligt. Det är en konst.

Vad gillar du själv?

Vad brukar du gilla, följa och dela och i vilka kanaler? Du står dig själv närmst. Om du bortser från kattunge-videos som du brukar gilla eller tagga vänner i, vad är du intresserad av och vad brukar du interagera med? Det är en bra utgångspunkt. Du kanske är en av de 90% på sociala medier som mestadels bara är passiva och följer den 1% som lägger upp saker och de 9% som interagerar aktivt med det som de innehållsskapande lägger upp. Detta är generaliserande siffror men att börja med sig själv brukar öppna mentala dörrar när det gäller innehåll.

Vad gillar din målgrupp?

Det är helt klart bra att börja med sig själv, men det kan också vara en fälla. Att gå igenom, CRM-, Marketing Automation-system, Google Analytics och intervjua kunder är såklart bättre än att gissa och gå på magkänsla på ditt företag. Kanske är det denna analysperiod du står inför nu. Den kollektiva magkänslan har urvattnat era inlägg. Er tonalitet har varit för feg och tråkig. Eller har ni missat vad målgruppen gillar? Missat målgruppen? Undersök vilka personer som följer er. De kanske inte är samma människor som köper era produkter eller tjänster. Följarna kanske är de anställdas familj och vänner. Då är det dags att fundera kring innehåll som lyfter dina kollegor eller lägga krut på att bredda er följarskara.

Vilka generella slutsatser kan dras?

Många företag använder sociala medier som en innehållsdumpningsplats. Kanaler där man klipper och klistrar in det som man satt ihop. Digitala strategier och sociala medie-strategier behövs. Det är även viktigt att hålla koll på uppdateringar och algoritmer hos de stora sociala media-företagen. Facebook bestämde vid årsskiftet att de skulle göra stora förändringar i flödet och lyfta personers inlägg ytterligare. De kommer fokusera mer på uppdateringar från vänner och familj än från företagssidor. Det går även att tydligt se att mottagaren rent psykologiskt gillar bilder, videos och inlägg som talar till mottagaren känslomässigt. Bilderna ska gärna innehålla människor, videos ska anpassas till den specifika sociala kanalen och all kommunikation ska anpassas till mottagaren.