En digital arbetsplats bör förstås stötta människors behov, beteenden och förväntningar.
Det hette intranät, det blev sociala intranät och nu pratar vi om en digital arbetsplats. Viktigast är medarbetarna. Att möta deras förväntningar och utveckla deras digitala förmågor. En arbetsplats där jag kan göra mina arbetsuppgifter så bra och enkelt som möjligt. Som utvecklar mig, engagerar och gör att jag får lite roligare på jobbet.
Många digitala arbetsmiljöer är dåligt utformade, svåra att förstå och frustrerande att använda. System är gamla och några har köpts in för att tekniken är - eller var - koolt och ny. Vi rekommenderar istället att vända på perspektiven. Och alltid utgår från de som använder. Försök att – på riktigt – förstå vilka behov och drivkrafter de har. Få insikter om vilka förmågor de behöver för att kunna nyttja tjänster och teknikens möjligheter. De viktigaste förmågorna i en digital arbetsplats handlar om att samarbeta, ta del av information, föra dialog och kommunicera, föreslå förbättringar och skapa effektiva arbetsflöden. Tjänster ska sen byggas för behoven och för förmågorna.
En strategi för en digital arbetsplats bör innehålla:
Många drömmer om en digital arbetsplats där allt är integrerat, som underlättar vardagen och som skapar engagemang. Ett sätt att komma igång är att jobba med en canvas för medarbetarupplevelsen.
Likt att det finns canvas för affärsmodeller finns det också motsvarande verktyg för att skapa en färdväg för medarbetarupplevelsen. Henrik Gustafsson och Oscar Berg har i sin bok Den digitala arbetsplatsen tagit fram en canvas för medarbetarupplevelsen
Den innehåller tre perspektiv:
Ett annat tips för att förstå vad vi står inför är att läsa Hammar & Hanborgs rapport över framtidens arbetsliv . Den tar upp perspektiv på hur vårt arbetsliv kommer att förändras framöver och hur du kan jobba med den förändringen och fortsätta vara attraktiv som arbetsgivare.