Hur bör du tänka när du sätter en strategi för dina sociala medier? Vill du bli mer effektiv i din kommunikation på sociala medier och nå rätt målgrupp i rätt kanal? Med en strategi för sociala medier får du ett mer systematiskt arbete, ett mer relevant innehåll och bättre förutsättningar att följa upp dina resultat. Nedan förklarar vi hur du kan tänka när du lägger upp en strategi och ger dig exempel.
Det är en djungel därute. Alla är där, på sociala medier. Bruset är enormt. Men det går att tränga igenom och nå fram med sitt budskap. Hur då? undrar du. Nyckeln är, som i så många andra fall, en väl genomtänkt strategi, en plan för hur du ska lyckas.
Det viktigaste är, som vanligt, att ställa frågan VARFÖR? Vad är syftet med att ditt företags närvaro i sociala medier? Vad vill du uppnå?
Kanske har du också olika syften beroende på kanal, men det kommer vi till längre ner i den här texten. Så, tydliggör ditt syfte. Sätt ord på det. Konkretisera.
Fundera på vilka du vill nå. Vem eller vilka är din målgrupp? I vilka kanaler agerar de och hur? Med en tydlig målgruppsbeskrivning kan du nå rätt målgrupp, med rätt budskap, i rätt kanal och med rätt tonalitet. Du kan få fram statistik över din målgrupp från exempelvis Google Analytics eller andra verktyg. Du kan också göra undersökningar eller intervjuer för mer djupgående information.
Vad vill du att ditt agerande på sociala medier ska leda till? Vad vill du att målgruppen ska känna, tänka, göra? Några exempel kan vara:
Sätt upp tydliga mätpunkter utefter vilka mål du har. Och följ upp dem kontinuerligt.
Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn ... kanalerna är många. Du behöver inte finnas i alla. Våga prioritera! Det viktigaste är att agera i de kanaler där du tillför något och där du har tid och resurser att verka.
Här plockar vi nu upp tråden med syften beroende på kanal igen. I vilka kanaler finns dina målgrupper och hur agerar de där? Gör en kanalstrategi!
Du har sett att många av dina användare finns på Facebook. Du vill ha en bra dialog med dem och vara tillgänglig. Med en kundservice i kanalen kommer du nära dina användare. Sätt upp riktlinjer för exempelvis hur lång svarstid du ska ha och börja interagera. Sätt upp mål efter syftet och följ upp efter ett tag för att se hur det går. Justera om det behövs för att uppnå resultat.
På Instagram kanske du vill jobba mer med varumärkesbyggande. Bilder och stories som visar upp ditt företag och vad ni står för. Äkta, transparent, i ett format som är lätt att ta till sig. Kanske kan du spegla en medarbetares vardag? Sätt upp mål som tjänar det syftet, exempelvis hur du blir uppfattad eller hur väl du lyckas kommersiellt.
På LinkedIn bestämmer du dig för att främst jobba med rekrytering och employer branding. Då koncentrerar du innehållet till det. Posta relevant innehåll om dig som arbetsgivare, ditt företags värderingar och fokus. Dela intressant och inspirerande innehåll om arbetsplatsen, er kultur och hur det är att jobba hos er. Engagera dig även i annat innehåll och var aktiv. Mål här kan till exempel vara fler ansökningar eller kontakförfrågningar.
Välj ut de kanaler du tror du har mest nytta av. Och glöm inte följa upp.
Se till att innehållet är relevant, tydligt och linjerar med ditt företags profil och värderingar. Här kan du få tips på hur du lyckas med ditt innehåll.
Hur ofta du ska posta ett inlägg beror också på kanalen. På Facebook och Instagram kan du posta mellan 2-5 gånger per dag och LinkedIn, 1-2 gånger per dag medan Twitter kräver att du är aktiv och social flera gånger varje dag.
Var inte rädd för att posta samma inlägg flera gånger. Låt inte slumpen avgöra vem som ser eller inte ser ditt inlägg. Testa olika tider på dagen och även olika dagar i veckan. Lyft fram olika delar av ditt innehåll vid de olika inläggen så känns de ändå nya och fräscha.
Gör en kalender eller schemalägg dina poster så du har en överblick och en planering.
I vår blogg kan du läsa mer om hur du lyckas i sociala medier. Du är också välkommen att kontakta oss på Knowit om du vill veta mer om eller få hjälp med att bygga strategier för digitala varumärken och sociala medier.