Nu är det ganska exakt ett år kvar innan Google’s Universal Analytics kommer att släckas ned. Google meddelade det här redan för några månader sedan. Universal Analytics är ett analysverktyg som används av majoriteten av svenska företag. Har du gratisversionen så kommer du kunna samla in och editera data fram till 1/7 -23. Om du istället använder betalversionen, Analytics 360, så är datumet att förhålla sig till 1/10 -23. Efter utsatt datum så kommer data att finns tillgängligt i minst 6 månader, men exakt hur länge är fortfarande oklart. Men vad som står klart är att tiden för Universal Analytics är förbi, och tiden för Google Analytics 4 närmar sig med stormsteg.
Google uppmanar redan nu att du exporterar kontots historiska data från ditt konto så du har åtkomst till det även när Universal Analytics inte finns tillgängligt.
Utöver detta så har vi GDPR att förhålla oss till, där integritet och personuppgifter står i centrum, och därmed blir Google Analytics ett hett ämne. Vill ni läsa mer om Google Analytics och GDPR så har våra jurister skrivit en artikel om det här.
Så hur ska vi förhålla oss till detta? I och med att Universal Analytics släcks ned om ett år så behöver ett ställningstagande göras - Ska vi flytta över till Google Analytics 4 eller ska vi se oss efter andra verktyg likt Matomo eller Piwik PRO?
Google Analytics 4 har bättre möjligheter när det gäller integritet - Tidsbegränsad datainsamling och bättre möjligheter att ta bort data.
Det finns också stora möjligheter att arbeta med rådata om du kopplar på BigQuery, molnbaserat datavaruhus. Ännu större möjligheter om ni väljer att använda Server Side-lösningen för Google Tag Manager. Nedan är ett par av dem;
Det finns också nackdelar med GA 4 - Exempelvis brister i funktionalitet jämfört med Universal Analytics. Standardrapporterna är högst bristfälliga i jämförelse med dess föregångare, och det finns också en komplexitet för den som inte är väl insatt i GA4.
Matomo
Om vi blickar utanför Googles ekosystem så hittar vi bland annat Matomo, ett Nya Zeeländskt företag som tillhandahåller två olika lösningar. En molnbaserad variant och en on-prem-lösning som du kan välja att driva lokalt själv, eller hos valfri molnleverantör.
Piwik PRO
Piwik PRO, som är europeiskt med säte i Polen är ett annat alternativ. De har också två olika lösningar, den ena är Core som är en molnbaserad gratisvariant med upp till 500 000 hits/månad. Den andra är en betalversionen, där du kan får lagringen på svenska servrar hos Elastx, ett svenskt bolag.
Vilken riskaptit har ditt företag och vilken väg går ni? Det viktiga är att ett beslut fattas och en proaktivitet finns, så när tiden är kommen för Universal Analytics - då har ni säkrat upp en fortsatt kvalitativ datainsamling.
Känns det stort och avancerat? Det behöver det inte vara. Hör av er till oss på Knowit - Vi kan hjälpa till både inom data & analys, men också juridiskt och säkra upp så ni har en trygg datainsamling och hantering.
Robert Lauritzen jobbar som Senior Digital Analytiker på Knowit med ansvar för implementation och analys. Han arbetar både strategiskt och operativt med kunderna, och stöttar i analysrelaterade frågor.
Knowit Experience är Nordens ledande digitala fullservicebyrå, med närmare 900 specialister i gränslinjen mellan teknik och kommunikation. Vi stöttar kunder inom design, utveckling av digitala gränssnitt, marknadsföring och analys av data. I dag finns Experience i Sverige, Norge, Danmark och Finland.