En av vårens stora webbnyheter är Googles uppdaterade rakningsfaktorer, där mobilanpassade webbplatser prioriteras bland de sökresultat du ser i telefonen. I praktiken innebär det att din sajt riskerar att halka långt ner i träfflistan om den inte är väl anpassad för mobil visning. Det drabbar dig alltså även om du i övrigt är duktig på att jobba med sajtens sökmotoroptimering, eftersom Google numera sätter så stor vikt vid just mobilvänligheten.
– I och med att allt fler använder mobila enheter för att surfa på nätet måste våra algoritmer anpassa sig till dessa användarmönster, skriver Google på sin Webmaster Central Blog.
Förändringen påverkar enligt Google bara den träfflista som syns i mobila enheter, så sökningar på datorn ska ge samma resultat som tidigare. Men med tanke på att vi i allt större utsträckning söker just via mobilen, får det ändå en stor inverkan för många företags synlighet. Och syns du inte, så finns du inte – eller riskerar i alla fall att gå miste om en hel del affärsmöjligheter.
Med en välfungerande responsiv sajt kan du å andra sidan komma långt. Missa inte att ha laddningstider i åtanke när du publicerar innehåll på sajten. Undvik till exempel att använda för stora bilder, som tar onödigt lång tid att ladda ner till en mobiltelefon.
Testa själv hur mobilvänlig Google tycker att din sajt är: