Skip to content

Vart är e-handeln påväg? Tankar från Episerver Ascend Stockholm 2018

Vi besökte vår partner Episervers event Ascend Stockholm 2018. Under eventet talade Episervers CMO James Norwood. Nedan följer en sammanfattning och några tankar om det som framfördes kring e-handel idag.

E-handel idag handlar om mer än själva köpet. Det handlar om hela köpresan och om att påverka vid olika tillfällen under köpresan. Det handlar om psykologi och om att förstå sin kund. Innehåll som är inkorrekt eller ofullständigt gör att folk inte konverterar eller köper och att företaget eller organisationen inte når sina konverterings- och affärsmål.

E-handel och innehåll

Nytt och smartare fokus på innehåll är något som Norwood ser framöver. Han menar att teknologin kan vara ett hinder inom organisationen när det gäller innehållsskapande. Teknologi kan innebära silos för organisationer. Han ger oss exemplet att ett förtag med 1000 mjukvaror har 30 sammankopplade mjukvaror. Den digitala arbetsplatsen kan bygga både hinder och broar. Det som kommer spela in i framtiden är först och främst strategiska förändringar, både när det gäller extern kommunikation och intern kommunikation. Ett företag som fokuserar på och producerar det innehåll som kunden eller mottagaren vill ha kommer att positionera sig väl inför framtiden. 

Relevant innehåll i kundresan

Det går inte att leverera en bra kundupplevelse om man inte vet vilka problem, utmaningar och behov kunder står inför i kundresan. Att sammanlänka människor, processer och teknologi är nyckeln för att kunna leverera värde till en kund eller mottagare. Kvalité kommer att vara viktigare än kvantitet, men att testa innehåll kommer också vara viktigt. Speciellt om företaget saknar data att utgå ifrån. Det är en balansgång och ”personifieringen” är ledordet. I den digitala kommunikationen vill mottagaren ha så relevant innehåll som möjligt. Detta ställer krav på organisationen att både leverera innehåll samt synka affärsmålen med IT-avdelningen och marknadsavdelningen.

Hur köper folk online?

  • 63% köper online varje månad.
  • 23% köper online varje vecka.
  • 95% reagerar negativt på dåligt eller missvisande innehåll
  • 75% som besöker din sajt vill samla på sig information när de besöker din sajt.

För vissa organisationer kan måluppfyllelsen innebära något annat än köp, det går exempelvis att mäta och använda den tid som spenderas på en specifik sida och sätta en gräns för vad som är ett uppnått mål. 

Vad vill Episerver lyfta?

Episerver Digital Experience Cloud. Episerver vill gärna se att deras kunder arbetar med deras kampanjverktyg och följer Episerver på resan för att säkra att deras kunder möter framtiden. Detta är merförsäljning. Men, eftersom det är något som kunden behöver framöver är det en vänligt uträckt hand när det gäller att ta sig in i framtiden. Att som kund binda sig till en bredare plattform ställer krav på kunden i form av strategi, kompetens, budget och teknologi, och glöm inte innehållet. Att framtidssäkra sig kan göra ont.

Om du vill får du gärna läsa mer om hur vi kan hjälpa till med inbound marketing, content marketing eller den digitala arbetsplatsen. Följ länken nedan för att ladda ned ett white paper om e-handel och PIM (Product Information Management).

New call-to-action