Experience

Detta är Knowit Experience blogg om digital kommunikation.


Experience

Inbound marketing

Vad är ert varför?

Många av oss har varit där, och är ofta där, i hetluften på kommunikationsenheten eller kommunikationsavdelningen. Uppdragen strömmar in, ”vi måste kommunicera det här, och det här och… det här är jätteviktigt!”


Inbound marketing

Svar på vanliga frågor om Inbound Marketing

Inbound marketing är ett samlingsnamn för digital marknadsföring inom ägda och förtjänade medier. Tanken är att inbound marketing-metodik ska hjälpa din webbplats och de kanaler som du har att tillgå att locka besökare till din webbplats. Besökaren ska gilla din sajts innehåll, den kanal och det sätt besökaren kommuniceras med, konvertera på din webbsida och till sist köpa din produkt eller tjänst, bli medlem i din organisation eller boka ett möte.


Digitalisering

Tre steg för framgång - differentiering, insikt & innovation

Våra befintliga affärsmodeller skakas om av den digitala transformationen. Temat på gårdagens frukost på Knowit i Jönköping gav tre viktiga tips för framgång framåt - differentiering, insikt och innovation. Stein Opsahl och jag delade med oss av insikter och metoder för att ha rätt strategi i en värld som snurrar allt fortare. 


EpiServer

2 exempel på hur Knowit Experience förenklar för kunder som har Episerver

Knowit Experience har ett nära samarbete med Episerver, den vanligaste Content Management-systemet i Sverige. Många av våra kunder använder Episerver och vi försöker hjälpa dem så mycket vi kan. Nedan följer ett exempel som är kopplat till Google Analytics och ett som är kopplat till GDPR. 


Samarbete

Hello girl för fler kvinnor till tech

I helgen samlades 15 kvinnor på Science Park i Jönköping för att delta i en tvådagarskurs i kodning, Hello girl. Knowit arrangerar eventet tillsammans med andra lokala konsultbolag, myndigheter och skolor via projektet Transform AAA och Digital dreams. Målsättningen är att öka regionens digitala jämställdhet. 


Inbound marketing

Din personas-mall (målgrupps-template) i 4 steg

Du vill ha rätt typ av trafik till din webbsida. Du vill attrahera de som är intresserade av det du säljer. Det är självklart bäst att innehållet på din webbsida är anpassat för dina besökare och att insikten om vad de vill ha för innehåll är baserat på data. Desto mer du vet om din målgrupp, desto bättre utgångsläge har du. Allt innehåll på din webbsida ska ha som mål att attrahera, konvertera och göra besökare till nöjda kunder.


Google

Maximerar du värdet av din webb?

Det är inget nytt att SEO (sökmotoroptimering) är något som många svenska företag tycker är svårt. Att analysera er webbsida, förstå trafiken och sedan också förstå hur man ska driva mer organisk trafik via Google är inget lätt uppdrag att ta sig an. Men det är långt ifrån omöjligt! Genom att jobba strukturerat, strategiskt och få stöd och hjälp från experter kommer man långt.


E-handel

Därför är PIM nyckeln till en framgångsrik e-handel

Den digitala B2B-handeln växer explosionsartat och företag som inte ställer om löper stor risk att konkurreras ut. Enligt vår Head of Business Development, Kenneth Lyngshede är nyckeln till framgångsrik e-handel att skapa friktionsfria köpupplevelser – och där spelar produktinformationen en avgörande roll.


E-handel

Så kan industriföretagen bli bättre på e-handel

Handeln mellan företag har länge legat efter konsumenthandeln när det gäller digitalisering. Knowit Experience ser dock en stark trend där fler och fler industriföretag nu vill plocka marknadsandelar med hjälp av e-handel.

- Är man inte med i det här skiftet kommer man halka efter, säger Knowit Experience Malmös vd Johan Kuru.


Innehåll

Förbättra ditt innehåll med klarspråk – 7 snabba tips

Vem skriver jag för och varför? Det är den viktigaste frågan du bör ställa dig när du jobbar med innehåll. Vem är din målgrupp? Vad vill du att läsaren ska tänka, känna eller göra när hen har läst din text?


Innehåll

Bli mer intressant på webben – fyra snabba tips från redaktören

En företagspresentation, några kunder, ett nyhetsflöde och en kontaktsida. Beskrev jag precis din webbplats?


Inbound marketing

De 10 vanligaste felen du gör när du börjat med Inbound Marketing

Inbound marketing är content marketing i en större kostym med strategier, metodik, processer och allt annat som gör dina ägda medier och kanaler konverteringsvänliga. Många köper dock grisen i säcken när det gäller inbound marketing, men oroa dig inte. Vi har listat lösningsförslag.


Inbound marketing

Synergier mellan UX-design och Inbound Marketing

Nyligen satte vi ihop ett anbud åt kund som efterfrågade vägar fram för att stärka sin digitala närvaro och öka spridningseffekten av sin publicerade information. Mitt ansvar låg grundat i själva användarupplevelsen; koncept och UX, tillsammans med en kollega från vårt Performance-team, specialiserad på inbound marketing. Tillsammans skapade vi ett koncept där vi använde inbound-metodiken som fundament. Vad som följer nedan är de insikter jag tog med mig ifrån processen.


Inbound marketing

Varför är personas viktigt i Inbound Marketing?

Första steget inom inbound marketing är att förstå webbsidebesökaren och anpassa innehållet i olika kanaler efter mottagaren. Innehållsarbetet innebär ofta att du måste gräva djupt i din organisation och aktivera experter som har den kunskapen som kunderna vill ta del av. Det handlar om att bygga struktur och processer internt för att sen vända den interna kommunikationen utåt och visa upp väl valda delar. Ofta är det här din organisation fastnar. Det finns inte tillräckligt mycket driv och förståelse i organisationen för att lyckas med content marketing, som är den första byggstenen i inbound marketing.


Inbound marketing

Hur positioneras Inbound Marketing inom digital marknadsföring?

Digital marknadsföring går att mäta, till skillnad från vanlig marknadsföring. Vid mätning är analys och insikt viktigt, likaså att driva trafik till en webbsida. Att ha en väl utbyggd och underhållen digital närvaro är en hygienfaktor för en organisation idag och webbplatsen är mittpunkten i den digitala närvaron.


Inbound marketing

8 steg för att komma igång med Inbound Marketing

Nedan beskriver vi grunderna i inbound marketing och ger dig generella tips på hur du ska komma igång. Att börja med att ta reda på vilka du ska rikta ert budskap till kommer före när du ska rikta ert budskap. Det finns många sätt att generera trafik och det finns många byggstenar som ska vara på plats för att nå visionen av en färdigbyggd inbound-magnet. Vi har listat åtta sätt att komma igång.


Inbound marketing

10 tips på hur du får igång innehållsskapandet på ditt företag

Har du svårt att få ihop innehåll? Har du svårt att få dina medarbetare att dela med sig av sina expertkunskaper? Har din organisation svårt att bryta ned silos och har du svårt att lyfta det ni gör bra? Du är inte ensam. Många företag och organisationer går ifrån att köpa utrymme till att generera trafik genom förtjänade medier (länk digital pr) och att skapa en digital närvaro som lockar besökare till sina ägda medier. Att skapa bra innehåll är viktigt och komplicerat. Allt ifrån vinkling, tonalitet, målgrupper, personas och kanaler ska klaffa, för att ge besökaren rätt information i rätt skede av kundresan. 


UX

GDPR för UX:are

Orden ”Vi värnar om din integritet” har multiplicerats i din mejlbox de senaste dagarna, och du undrar lite upproriskt om det aldrig ska ta slut. Det kommer att ta slut, men arbetet för oss UX:are tar vid. För vi vet ju hur vi faktiskt ska värna om din integritet på webben. Här kommer konkreta tips på hur vi tillämpar GDPR ur ett UX-perspektiv.


UX

Förstår du dina användares mentala modeller?

Känner du igen dig i att någon gång ha hamnat på en webbsida och uppfattat den som helt ologisk och nästintill omöjlig att navigera i? Du kliar dig i huvudet och tänker ”hur sjutton tänkte de här egentligen?”. Förmodligen är det någon som faktiskt tänkt ut en plan. Problemet är att det inte funkar för dig som webbsidebesökare och det är inte helt omöjligt att det beror på att man utgått från verksamhetens, utvecklarnas och/eller designers ”mentala modeller” snarare än den tänkta målgruppens när man skapat webbsidan. Med hjälp av metoder typiska inom UX-design kan man lättare undvika att hamna i den fällan.


GDPR

GDPR – är det dags att lägga fötterna på ryggen och fly från EU?

Ska vi flytta våra organisationer från EU, som Facebook precis har gjort, eller ska vi hjälpas åt att göra det digitala livet tryggare för oss alla? Vi ger dig konkreta tips för dig som är sen med att ta itu med GDPR.


Tar Amazon Web Services över Norden?

AWS Summit Stockholm 2018 var ett event som fysiskt förenade det nordiska cloud computing-communityet. Det bestod av merparten tekniska sessioner och en utställning där Amazons molnteknologipartners försökte förklara hur kunderna kan få ut det mesta av AWS. Det lyckades de med.


3 exempel på hur blockchain-teknologin gör skillnad

När man pratar om blockchains, teknologin bakom kryptovalutor som Bitcoin och Ethereum, så kan man tro att användningsområdet inte sträcker sig längre än kryptomarknaden. Möjligheten att göra samhället säkrare och mer effektivt genom blockchain-teknologin kan låta helt absurt i mångas öron. Många utvecklare runtom i världen har dock upptäckt potentialen i maskineriet bakom kryprovalutorna och arbetar idag på olika projekt för att förbättra samhället på olika sätt.


användarvänlighet

5 tips på hur du gör användartester på din webbsida

Jag vet inte hur många gånger jag har irrat omkring på en hemsida för att, till slut, hitta det jag söker på det mest ologiska stället. Har hemsidan inte testats av användare? I ett användningstest får en slutanvändare genomföra enklare uppgifter i en lösning eller en prototyp och samtidigt berätta vad denne tänker och förväntar sig ska hända, ett så kallat ”tänka-högt-protokoll”. Efter detta följer ofta en kompletterande semistrukturerad intervju.


Episerver Ascend

Vart är e-handeln påväg? Tankar från Episerver Ascend Stockholm 2018

Vi besökte vår partner Episervers event Ascend Stockholm 2018. Under eventet talade Episervers CMO James Norwood. Nedan följer en sammanfattning och några tankar om det som framfördes kring e-handel idag.


Sitecore 9 - Layers!?

Prior to Sitecore 9 config files and server roles could easily be the fuel of nightmares. Want to add you own search configuration? ZZZ folder it is, want to update some cache settings? That’s right. ZZZ folder.


Getting rid of transformations, allow the same build to run in any environment

Its always been a hassle for me to manage web.config transforms, and slow cheetah transformations for config files, it is annoying to have you build servers do multiple builds to essentially have the same code compile with a different set of variables.


Missar ditt företag första intrycket?

Första intrycket är viktigt. Du märker inte vad andra ser eftersom du inte ser det på samma sätt som en besökare gör, du ser ditt företag inifrån. Vissa företag har satt det i system att fråga hur besökare uppfattar företaget efter ett möte. Att undersöka hur ditt företag uppfattas och åtgärda missvisande information leder till ett bättre första intryck. Nedan finner du tips på hur du kan städa i din digitala närvaro och skapa ett bra digitalt första intryck.


Inbound marketing

Reklameffekten minskar men investeringarna ökar

Mellan 2013 och 2017 har reklaminvesteringarna ökat från 8 miljarder till 20 miljarder. Samtidigt har effekten av reklamen minskat. Rapporten Media in Focus visar på en vikande effekt av företagens marknadskommunikation. Slutsatsen är att företag lägger för mycket resurser på kommunikation kopplad till försäljning och för lite resurser på långsiktig kommunikation.


Sociala medier

Hur ska man uttrycka sig i sociala medier?

När företag tampas med sociala medier möter deras självbild ofta en hård verklighet. Massorna vet inte lika mycket om ditt företaget och uppskattar det inte på samma sätt som du som jobbar där. Interaktionerna och räckvidden imponerar inte. Varför? Hur ska du göra för att folk ska gilla er i sociala medier?


Sociala medier

21 tips på hur du lyckas i sociala medier

Sociala medier kan vara svårt att förstå. Det sociala möter algoritmer. Känslor möter det digitala. Ofta vet man inte hur man ska tänka och det är svårt att hitta handfasta tips. Här följer 21 konkreta tips på hur du ska tänka när du jobbar med sociala medier på ditt företag.


intranät

Vad ska du tänka på när du bygger intranät och intranäts-appar?

Har ni svårt att bestämma vad som ska finnas i det nya intranätet? Många viljor drar åt olika håll. Därför kan det vara bra att ha en grund att stå på i dina tankegångar. Oavsett om det gäller att lägga till en app som komplement till ert intranät eller byta till en app helt och hållet är det viktigt att utgå ifrån behov och mål, men det går att utgå ifrån vissa grundantaganden.


Scrum

Fungerar scrum-metodik på marknadsavdelningen?

Scrum-metodik har blivit poppis i takt med att post-it-systematiken (Kanban) har digitaliserats. Men nu har turen kommit till marknadsavdelningarna som redan idag är väldigt digitala. Eller åtminstone i ett paradigmskifte där digitala verktyg står i centrum. Marketing automation-system, e-postmarknadsföring och Google Adwords tar större delar av marknadsföringsbudgeten i anspråk. Hur ska du klara av att organisera detta arbete? Jo, kopierar utvecklarnas projektledningsverktyg och metodik.


Hur använder man konsumentpsykologi i Email Marketing?

Här ger vi exempel på hur du påverkar dina mottagares beteende genom att se över er kommunikation. Vi använder email marketing som exempel eftersom kanalen har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Din hjärna kommer dock dra tankarna till kommunikation i sociala medier, vilket inte är fel.


Inbound marketing

Mediebevakningsverktyg för svenska företag

Din digitala mediebevakning är lika bra som din relation med din kontaktperson och dina sökord. Gissningsvis ligger liknande algoritmer bakom mjukvarorna nedan, som alla är webbaserade. Se därför till att göra en bra analys av vad du vill bevaka, vad vill du uppnå och varför? Läs nedan för en bred listning av den svenska digitala mediebevakningsbranschen, verktygens styrkor, svagheter och lite skvaller.


AdWords

6 första stegen till en lönsam annonsering genom Google AdWords

Det finns idag en mängd olika plattformar företag kan använda sig av för att på ett riktat sätt vända sig mot målgruppen med relevant synlighet. I det digitala marknadsarbetet hos ett företag ingår ofta sociala medier, display- och sökannonsering. Arbetar man med dessa kanaler rätt kan man både kostnadseffektivt och datadrivet nå ut med sin produkt och sitt varumärke. 


Sociala medier, gubbar, ölkaféer och demokrati

Frida Boisen skrev för några år sen boken Digital succé om sociala medier. Hon skriver i bokens första mening att ”Sociala medier är det bästa som har hänt demokratin i Sverige sen kvinnlig rösträtt infördes.” Några sidor in i inledningen går det att läsa att ”för i grunden är det en makt- och demokratifråga vems ord som ska få genomslag”. Jag är inte lika övertygad om det demokratiska värdet i sociala medier. Däremot är jag helt övertygad om att de som läser Boisens bok kommer få en stor portion ”hur” gällande sociala medier.


Inbound marketing

Varför är Content Marketing det nya svarta?

När jag såg ett avsnitt av Sex and the City för många år sen pratades det om LBD. Little black dress var den klänning som var enkel snygg och alltid fungerade. Konstigt eftersom huvudpersonen Carrie nästan aldrig hade en svart klänning på sig, om jag minns rätt. Här följer nu en kritik mot oss som innehållskonsumenter och mina teorier om varför content marketing är inne och användbart, som en LBD.


Inbound marketing

12 steg för att dra igång sociala medier på din arbetsplats

Du tror på sociala medier men har inte tid, ork eller kunskap nog att sköta det helt ensam. Du har också svårt att förankra en ansträngning på jobbet. Chefen vill inte satsa, trots att konkurrenterna använder sociala medier. Det här kommer förhoppningsvis att hjälpa dig komma igång. Det här är ett 12-stegsprogram för företag i mellanviktsklassen.


e-commerce

Vad händer om B2B-e-handel helt plötsligt blir B2C-e-handel?

Låt oss leka med tanken att vi kastar om de företag som säljer till företag och de företag som säljer till konsumenter i våra tankegångar. Hur hade världen sett ut? Hur hade dina köp sett ut? Hur hade din bransch sett ut? Förhoppningsvis kan detta tankeexperiment ge dig en bild av en framtid för ditt företag med tillväxt, nöjda kunder och B2B-e-handel.


E-handel

Trender för svensk B2B-handel 

I dagarna har Litium släpps sin årliga e-handelsundersökning för B2B. Hur långt har B2B-företagen kommit med sin digitala handel? Rapporten visar att den digitala handeln ökar. Idag säljer två av tre företag sina varor och tjänster digitalt. Var tionde företag har mer än 75 % av sin försäljning genom digitala kanaler. De bästa e-handelsföretagen gör inte bara saker och ting annorlunda - de gör andra saker. 


Lära av 2017 & göra rätt saker 2018

Ett nytt år har just börjat. Vi är många som är förväntansfulla. På en nystart. Eller på att fortsätta på de bra grejer vi startade 2017.


sökoptimering

3 bra tips till den skrivande webbredaktören

Jobbar du som webbredaktör med ansvar för att skapa och optimera texter till webbplatser? Kan det ibland kännas lite tufft att veta vilken typ av innehåll du ska skriva – eller vad som saknas? Då har jag tre smarta tips till dig.


#redaktörsfredaghosknowit

Redaktörsfredag hos Knowit

Fredagen den 27 oktober var det premiär för Knowits redaktörsfredagar. Tolv redaktörer deltog under eftermiddagen. Förutom enskilt arbete i en lugn miljö fick vi ett par inspirationsdragningar kring SEO och sökverktyget Epi Find. Det var ett uppskattat, socialt och produktivt avbrott i redaktörernas vardag. Nästa tillfälle blir den 1 december.


Innehåll

5 steg för rätt effekter

Att känna att vi är på rätt väg. Att som kommunikatör åstadkomma en förändring och ha en plan framåt. Effektkartläggning är ett sätt för att hela tiden blir lite bättre, lite smartare.


analys

Är hög bounce rate alltid dåligt?

När vi pratar webbanalys med våra kunder kommer diskussionen ofta in på bounce rate. Man är orolig för att att man har en hög bounce rate – avvisningsfrekvens – på sin webbplats. Och det vill man såklart fixa till.


analys

Storytelling med siffror – för bättre affärsbeslut

Alla vet att de borde göra det. Men få gör det. Jag pratar om datadrivna affärsbeslut. När majoriteten av beslutsfattare fortfarande baserar sina beslut på magkänsla, kommer de företag som tar välgrundade affärsbeslut som bygger på tillgänglig data att ha en enorm konkurrensfördel.


BI

Nya insikter under BI-konferensen 2017

Microsoft med vänner fyllde konferensen på Hotel Post i Göteborg med insikt, kunskap, trender och framtidshopp. Joacim Damgard, VD för Microsoft Sverige inleder konferensen och berättar att endast 12% av Fortune 500-företagen som existerade för 50 år sedan överlevt till idag. Man kan direkt ana orsaken.


acceptance criterias

Kravhantering i ett Scrum-projekt

Idag har företag som tur är förstått att man ska jobba agilt i digitala utvecklingsprojekt istället för med vattenfallsmodellen, som var vanligt förut. Agil webbutveckling betyder att man anpassar sig till förändrade krav under projektets gång. Den stora nackdelen med vattenfallsmodellen var ju bland annat att de krav man ställde i början av projektet kanske visar sig vara helt fel i slutet av projektet, vilket gör att man får en slutprodukt som inte stämmer överens med det man vill ha. Att göra förändringar sent i ett webbprojekt blir ofta dyrt och medför att tidsplanen blir förskjuten, alltså är det mycket bättre och mer kostnadseffektivt att göra förändringar under projektets gång. Scrum har visat sig vara den mest framgångsrika och populära agila processen.


Digital marknadsföring

E-barometern 2016

I veckan var vi och lyssnade på presentationen av Postnords undersökning av e-handeln för 2016. E-barometern, som man kallar undersökningen, har pågått under många år. Siffrorna spänner så långt bak som 2003. Sammanfattningsvis kan man säga att e-handeln 2016 går som tåget, bolagen kämpar med att få till omniupplevelsen och att logistikaspekten av e-handeln tar stora delar av investeringspengarna.


2016

Svensk B2B e-handel undersökt

Kompisarna på e-handelsbolaget Litium har tagit pulsen på e-handel inom B2B-segmentet i Sverige. Det är en seriös undersökning som kommer årligen. Knowit var där och kunde bara stämma in i slutsatserna för 2016.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev