Experience

Detta är Knowit Experience blogg om digital kommunikation.


Experience

GDPR

GDPR – är det dags att lägga fötterna på ryggen och fly från EU?

Ska vi flytta våra organisationer från EU, som Facebook precis har gjort, eller ska vi hjälpas åt att göra det digitala livet tryggare för oss alla? Vi ger dig konkreta tips för dig som är sen med att ta itu med GDPR.


Tar Amazon Web Services över Norden?

AWS Summit Stockholm 2018 var ett event som fysiskt förenade det nordiska cloud computing-communityet. Det bestod av merparten tekniska sessioner och en utställning där Amazons molnteknologipartners försökte förklara hur kunderna kan få ut det mesta av AWS. Det lyckades de med.


3 exempel på hur blockchain-teknologin gör skillnad

När man pratar om blockchains, teknologin bakom kryptovalutor som Bitcoin och Ethereum, så kan man tro att användningsområdet inte sträcker sig längre än kryptomarknaden. Möjligheten att göra samhället säkrare och mer effektivt genom blockchain-teknologin kan låta helt absurt i mångas öron. Många utvecklare runtom i världen har dock upptäckt potentialen i maskineriet bakom kryprovalutorna och arbetar idag på olika projekt för att förbättra samhället på olika sätt.


användarvänlighet

5 tips på hur du gör användartester på din webbsida

Jag vet inte hur många gånger jag har irrat omkring på en hemsida för att, till slut, hitta det jag söker på det mest ologiska stället. Har hemsidan inte testats av användare? I ett användningstest får en slutanvändare genomföra enklare uppgifter i en lösning eller en prototyp och samtidigt berätta vad denne tänker och förväntar sig ska hända, ett så kallat ”tänka-högt-protokoll”. Efter detta följer ofta en kompletterande semistrukturerad intervju.


Episerver Ascend

Vart är e-handeln påväg? Tankar från Episerver Ascend Stockholm 2018

Vi besökte vår partner Episervers event Ascend Stockholm 2018. Under eventet talade Episervers CMO James Norwood. Nedan följer en sammanfattning och några tankar om det som framfördes kring e-handel idag.


Sitecore 9 - Layers!?

Prior to Sitecore 9 config files and server roles could easily be the fuel of nightmares. Want to add you own search configuration? ZZZ folder it is, want to update some cache settings? That’s right. ZZZ folder.


Getting rid of transformations, allow the same build to run in any environment

Its always been a hassle for me to manage web.config transforms, and slow cheetah transformations for config files, it is annoying to have you build servers do multiple builds to essentially have the same code compile with a different set of variables.


Missar ditt företag första intrycket?

Första intrycket är viktigt. Du märker inte vad andra ser eftersom du inte ser det på samma sätt som en besökare gör, du ser ditt företag inifrån. Vissa företag har satt det i system att fråga hur besökare uppfattar företaget efter ett möte. Att undersöka hur ditt företag uppfattas och åtgärda missvisande information leder till ett bättre första intryck. Nedan finner du tips på hur du kan städa i din digitala närvaro och skapa ett bra digitalt första intryck.


Inbound marketing

Reklameffekten minskar men investeringarna ökar

Mellan 2013 och 2017 har reklaminvesteringarna ökat från 8 miljarder till 20 miljarder. Samtidigt har effekten av reklamen minskat. Rapporten Media in Focus visar på en vikande effekt av företagens marknadskommunikation. Slutsatsen är att företag lägger för mycket resurser på kommunikation kopplad till försäljning och för lite resurser på långsiktig kommunikation.


Sociala medier

Hur ska man uttrycka sig i sociala medier?

När företag tampas med sociala medier möter deras självbild ofta en hård verklighet. Massorna vet inte lika mycket om ditt företaget och uppskattar det inte på samma sätt som du som jobbar där. Interaktionerna och räckvidden imponerar inte. Varför? Hur ska du göra för att folk ska gilla er i sociala medier?


Sociala medier

21 tips på hur du lyckas i sociala medier

Sociala medier kan vara svårt att förstå. Det sociala möter algoritmer. Känslor möter det digitala. Ofta vet man inte hur man ska tänka och det är svårt att hitta handfasta tips. Här följer 21 konkreta tips på hur du ska tänka när du jobbar med sociala medier på ditt företag.


intranät

Vad ska du tänka på när du bygger intranät och intranäts-appar?

Har ni svårt att bestämma vad som ska finnas i det nya intranätet? Många viljor drar åt olika håll. Därför kan det vara bra att ha en grund att stå på i dina tankegångar. Oavsett om det gäller att lägga till en app som komplement till ert intranät eller byta till en app helt och hållet är det viktigt att utgå ifrån behov och mål, men det går att utgå ifrån vissa grundantaganden.


Kanban

Fungerar scrum-metodik på marknadsavdelningen?

Scrum-metodik har blivit poppis i takt med att post-it-systematiken (Kanban) har digitaliserats. Men nu har turen kommit till marknadsavdelningarna som redan idag är väldigt digitala. Eller åtminstone i ett paradigmskifte där digitala verktyg står i centrum. Marketing automation-system, e-postmarknadsföring och Google Adwords tar större delar av marknadsföringsbudgeten i anspråk. Hur ska du klara av att organisera detta arbete? Jo, kopierar utvecklarnas projektledningsverktyg och metodik.


Hur använder man konsumentpsykologi i Email Marketing?

Här ger vi exempel på hur du påverkar dina mottagares beteende genom att se över er kommunikation. Vi använder email marketing som exempel eftersom kanalen har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Din hjärna kommer dock dra tankarna till kommunikation i sociala medier, vilket inte är fel.


Inbound marketing

Mediebevakningsverktyg för svenska företag

Din digitala mediebevakning är lika bra som din relation med din kontaktperson och dina sökord. Gissningsvis ligger liknande algoritmer bakom mjukvarorna nedan, som alla är webbaserade. Se därför till att göra en bra analys av vad du vill bevaka, vad vill du uppnå och varför? Läs nedan för en bred listning av den svenska digitala mediebevakningsbranschen, verktygens styrkor, svagheter och lite skvaller.


AdWords

6 första stegen till en lönsam annonsering genom Google AdWords

Det finns idag en mängd olika plattformar företag kan använda sig av för att på ett riktat sätt vända sig mot målgruppen med relevant synlighet. I det digitala marknadsarbetet hos ett företag ingår ofta sociala medier, display- och sökannonsering. Arbetar man med dessa kanaler rätt kan man både kostnadseffektivt och datadrivet nå ut med sin produkt och sitt varumärke. 


Sociala medier, gubbar, ölkaféer och demokrati

Frida Boisen skrev för några år sen boken Digital succé om sociala medier. Hon skriver i bokens första mening att ”Sociala medier är det bästa som har hänt demokratin i Sverige sen kvinnlig rösträtt infördes.” Några sidor in i inledningen går det att läsa att ”för i grunden är det en makt- och demokratifråga vems ord som ska få genomslag”. Jag är inte lika övertygad om det demokratiska värdet i sociala medier. Däremot är jag helt övertygad om att de som läser Boisens bok kommer få en stor portion ”hur” gällande sociala medier.


Inbound marketing

Varför är Content Marketing det nya svarta?

När jag såg ett avsnitt av Sex and the City för många år sen pratades det om LBD. Little black dress var den klänning som var enkel snygg och alltid fungerade. Konstigt eftersom huvudpersonen Carrie nästan aldrig hade en svart klänning på sig, om jag minns rätt. Här följer nu en kritik mot oss som innehållskonsumenter och mina teorier om varför content marketing är inne och användbart, som en LBD.


social media

12 steg för att dra igång sociala medier på din arbetsplats

Du tror på sociala medier men har inte tid, ork eller kunskap nog att sköta det helt ensam. Du har också svårt att förankra en ansträngning på jobbet. Chefen vill inte satsa, trots att konkurrenterna använder sociala medier. Det här kommer förhoppningsvis att hjälpa dig komma igång. Det här är ett 12-stegsprogram för företag i mellanviktsklassen.


e-commerce

Vad händer om B2B-e-handel helt plötsligt blir B2C-e-handel?

Låt oss leka med tanken att vi kastar om de företag som säljer till företag och de företag som säljer till konsumenter i våra tankegångar. Hur hade världen sett ut? Hur hade dina köp sett ut? Hur hade din bransch sett ut? Förhoppningsvis kan detta tankeexperiment ge dig en bild av en framtid för ditt företag med tillväxt, nöjda kunder och B2B-e-handel.


E-handel

Trender för svensk B2B-handel 

I dagarna har Litium släpps sin årliga e-handelsundersökning för B2B. Hur långt har B2B-företagen kommit med sin digitala handel? Rapporten visar att den digitala handeln ökar. Idag säljer två av tre företag sina varor och tjänster digitalt. Var tionde företag har mer än 75 % av sin försäljning genom digitala kanaler. De bästa e-handelsföretagen gör inte bara saker och ting annorlunda - de gör andra saker. 


Lära av 2017 & göra rätt saker 2018

Ett nytt år har just börjat. Vi är många som är förväntansfulla. På en nystart. Eller på att fortsätta på de bra grejer vi startade 2017.


Innehåll

3 bra tips till den skrivande webbredaktören

Jobbar du som webbredaktör med ansvar för att skapa och optimera texter till webbplatser? Kan det ibland kännas lite tufft att veta vilken typ av innehåll du ska skriva – eller vad som saknas? Då har jag tre smarta tips till dig.


#redaktörsfredaghosknowit

Redaktörsfredag hos Knowit

Fredagen den 27 oktober var det premiär för Knowits redaktörsfredagar. Tolv redaktörer deltog under eftermiddagen. Förutom enskilt arbete i en lugn miljö fick vi ett par inspirationsdragningar kring SEO och sökverktyget Epi Find. Det var ett uppskattat, socialt och produktivt avbrott i redaktörernas vardag. Nästa tillfälle blir den 1 december.


effektkartläggning

5 steg för rätt effekter

Att känna att vi är på rätt väg. Att som kommunikatör åstadkomma en förändring och ha en plan framåt. Effektkartläggning är ett sätt för att hela tiden blir lite bättre, lite smartare.


analys

Är hög bounce rate alltid dåligt?

När vi pratar webbanalys med våra kunder kommer diskussionen ofta in på bounce rate. Man är orolig för att att man har en hög bounce rate – avvisningsfrekvens – på sin webbplats. Och det vill man såklart fixa till.


analys

Storytelling med siffror – för bättre affärsbeslut

Alla vet att de borde göra det. Men få gör det. Jag pratar om datadrivna affärsbeslut. När majoriteten av beslutsfattare fortfarande baserar sina beslut på magkänsla, kommer de företag som tar välgrundade affärsbeslut som bygger på tillgänglig data att ha en enorm konkurrensfördel.


workshop

Kravhantering i ett Scrum-projekt

Idag har företag som tur är förstått att man ska jobba agilt i digitala utvecklingsprojekt istället för med vattenfallsmodellen, som var vanligt förut. Agil webbutveckling betyder att man anpassar sig till förändrade krav under projektets gång. Den stora nackdelen med vattenfallsmodellen var ju bland annat att de krav man ställde i början av projektet kanske visar sig vara helt fel i slutet av projektet, vilket gör att man får en slutprodukt som inte stämmer överens med det man vill ha. Att göra förändringar sent i ett webbprojekt blir ofta dyrt och medför att tidsplanen blir förskjuten, alltså är det mycket bättre och mer kostnadseffektivt att göra förändringar under projektets gång. Scrum har visat sig vara den mest framgångsrika och populära agila processen.


Digital marknadsföring

E-barometern 2016

I veckan var vi och lyssnade på presentationen av Postnords undersökning av e-handeln för 2016. E-barometern, som man kallar undersökningen, har pågått under många år. Siffrorna spänner så långt bak som 2003. Sammanfattningsvis kan man säga att e-handeln 2016 går som tåget, bolagen kämpar med att få till omniupplevelsen och att logistikaspekten av e-handeln tar stora delar av investeringspengarna.


Digitala trender

Svensk B2B e-handel undersökt

Kompisarna på e-handelsbolaget Litium har tagit pulsen på e-handel inom B2B-segmentet i Sverige. Det är en seriös undersökning som kommer årligen. Knowit var där och kunde bara stämma in i slutsatserna för 2016.


Innehåll

Hur man får en mer tillgänglig webbplats

Om du är som jag, så kan WCAG 2.0 vara väldigt överväldigande. Det är 4 principer, 12 riktlinjer och 3 nivåer av uppfyllande, vilket är mycket att hålla reda på. WCAG 2.0 är väldigt bra – men ibland behöver man något att komma gång med.


användbarhetstest

9 verktyg för att komma igång med att testa tillgänglighet

Om man vill vara säker på att ens webbplats är tillgänglig, är det inget som slår användningstest med personer med olika slags funktionsvariationer. Sådana test ger en direkt återkoppling om något är fel och behöver förbättras. Men det finns också massa verktyg för själv komma igång med att utvärdera tillgängligheten, medan du designar eller utvecklar en webbplats. Detta för att redan från början göra rätt.


användarvänlighet

Varför ska man göra en webbplats tillgänglig?

Tillgänglighet på webben innebär att skapa förutsättningar för att någon med en funktionsnedsättning ska kunna ta till sig, förstå och använda information på en webbplats, tjänst eller app. Exempel på funktionsnedsättningar som kan påverka användningen är synnedsättningar, lässvårigheter, neurologiska funktionsnedsättningar eller rörelesesvårigheter.


Innehåll

Tre övningar för rätt innehåll

Vad får du om du lägger ihop åtta engagerade medarbetare från Rättsmedicinalverket, fyra intensiva workshoptimmar, en ansenlig mängd kaffe och tre fokuserade innehållsövningar? Jo, ett gott underlag för att börja fundera kring koncept och innehållsprioritering för Rättsmedicinalverkets nya webbplats.


dokumenthantering

10 frågor om dokumenthantering (förutom den viktiga frågan "varför")

Dokumenthantering i SharePoint - kan vara en bautasten att flytta för många. Det är viktigt att göra rätt från början i ett projekt och skynda långsamt. Det kan ofta kännas som att man är ensammast i världen om att ha en ostrukturerad samling dokument i oändligt antal mappnivåer. Du kanske skäms. Och lider lite grann. Men du och din organisation är inte ensam.


Kundcase

Resan börjar med effektkartläggning

Arbetet med Rättsmedicinalverkets nya webbplats har äntligen dragit igång, och resans första etapp handlade om att göra en effektkartläggning. Men varför gör man egentligen en effektkarta?


analys

Digital strategi i verkligheten

På Knowit möts vi ofta av påståendet att det är svårt att använda en digital strategi och optimera onlineprestationen när företaget inte säljer något över nätet. Ingenting kunde vara mer fel!


affärsidé

Digital strategi – Så sätter du värde på målen. Del 3

Nyckeltalen är framtagna. Men hur ska de användas och vad säger de oss? Det är dags att börja räkna pengar!


affärsidé

Digital strategi – Guide med 7 smarta tips. Del 2

Omvandla företagets affärsidé/verksamhetsmål till en användbar digital strategi med uppsatta mål. På 10 minuter. Här är din steg-för-steg-guide.


affärsidé

Digital strategi – lätt som 1, 2, 3! Del 1

Har ditt företag en affärsidé? Grattis! Då är du bara 10 minuter ifrån att sätta upp mål för din webbplats. På köpet får du en bra överblick över just dina mest affärsdrivande nyckeltal.


EpiServer

Ny formulärhantering i Episerver CMS

I senaste versionen av Episerver ingår den nya blockbaserade formulärhanteringen, det är en "add-on" som hämtas hem av utvecklarna. De blockbaserade formulären går till skillnad från de gamla XForms att anpassa på ett bra sätt till mobil och läsplatta. Det går att återanvända block till flera formulär, och det går att personalisera, rättighetsstyra och språkhantera blocken. Det finns också en del smarta inbyggda funktioner såsom Captcha, som hjälper till att hålla robotar borta från inputfälten. Annars kan man se anmälningar, exportera data, validera fält, skicka bekräftelsemail osv precis som tidigare. Som redaktör får du upp en ny tabb i resursbiblioteket för alla formulär (där block och media finns sedan tidigare). Om man sedan tidigare använder XForms på sin webbplats, kan man ha båda formulärhanteringarna igång samtidigt om man vill - under en övergångsperiod.


bild

Fota, köp, fråga eller låna – en liten guide om bildrättigheter

Behöver du en bild att använda för exempelvis marknadsföring för ditt företag? Då finns det många vägar att gå. Vissa är rätt och vissa är fel – och kan till och med resultera i böter. Upphovsrätt är viktigt att ha kunskap om när du i något sammanhang ska arbeta med bilder. Upphovsrätten i sig täcker fler områden än enbart bilder (eller "Fotografiska verk eller annan bildkonst" som det benämns korrekt), men här och nu ska jag prata om bilder.


Hemma hos oss

Allt som går att tänka om tegelstenar är redan tänkt

Det sägs att logiken bor i den vänstra hjärnhalvan. Det är där vi hittar lösningar på matematiska problem och det är där vi skapar ordning och struktur. Det är förstås effektivt och nyttigt att tänka logiskt. Frågan är om vi ibland blir lite för låsta vid logiskt tänkande? När är det okej, eller rent av nödvändigt, att gå åt det mer ologiska tänkandet? Jag menar, ologiskt logiskt! 


exempeltext

Lorem ipsum

Nope, vi har inte glömt att byta ut platshållartexten i rubriken. Den klassiska exempeltexten ”Lorem ipsum” är faktiskt ämnet för det här blogginlägget.

Inom webbdesign använder vi rätt ofta platshållartext för att exemplifiera texter i lägen där vi inte har tillgång till det riktiga textinnehållet.

Flera designverktyg har funktioner för utfyllnadstext inbyggt eller som plugin, eller så kan man enkelt hitta det på nätet.


Appar & mobilt

I can has hamburger menu?

Vi har tidigare pratat om kakor i bloggen. Nu har turen kommit till hamburgare, våfflor och andra matnyttiga menyikoner.

När en webbdesigner hör ordet ”hamburgermeny” finns chansen att hen inte först och främst associerar till en matsedel för amerikansk snabbmat, utan till den menyikon som nått normstatus för responsiva sajter, appar och andra utrymmeshämmade gränssnitt. Du vet, de tre horisontella strecken, som med lite fantasi och välvilja liknar profilen av en väldigt stiliserad hamburgare?

När välanvända appar som Facebook började använda hamburgarmenyn fick den snabbt spridning, och idag har den hunnit bli något av en standard. Ändå bör man tänka på att ikonen inte är självförklarande. Speciellt om din målgrupp är av det mer internetovana slaget bör du kanske överväga att använda (kanske komplettera med) exempelvis ordet ”meny”.


cookies

Att samtycka till kakor

Sedan den omstridda lagändringen från 2011 råder fortfarande en viss osäkerhet kring vad som gäller vid användandet av kakor (cookies). Eller kanske snarare – vad som gäller för information och godkännande av cookieanvändning.

Det är kanske inte så konstigt. I sin helhet kan lagen om elektronisk kommunikation (SFS 2003:389) kännas lite invecklad att ta till sig. Kortfattat gäller att alla som besöker en webbplats som använder kakor måste få information om att webbplatsen innehåller kakor, vad de används till och hur man kan välja bort dem.

Exakt hur framträdande informationen behöver vara och när man kan anse att användaren ger samtycke är öppet för tolkning. Därför kan det vara skönt med mer handgripliga rekommendationer att förhålla sig till. Organisationen för Svenska Interaktiva marknadsaktörer (IAB) ligger bakom sajten minacookies.se, där du som webbplatsägare hittar riktlinjer kring hanteringen av cookies.


Hemma hos oss

Sprintdemo - vad är det?

Hos oss i utvecklingsteamen är sprintdemo en viktig och lite högtidlig stund! Det är då vi får chansen att visa allt vi byggt under en så kallad sprint - en utvecklingsperiod (2-3 veckor). Det är ofta roligt att visa en smart funktion, eller hur vi löst ett högt flygande önskemål på ett snyggt sätt. För våra kunder är det en jättebra chans att tidigt och löpande få stor inblick i projektet, då det fortfarande finns goda chanser till att iterera och justera längs vägen. Det kan också vara ett bra tillfälle att bjuda in personer lite utanför den närmsta projektgruppen, dem med stort intresse för projektets framfart som inte deltar i det dagliga arbetet.


chatt

Skrivregler för emojis?

Ska skiljetecknet placeras före eller efter en smiley? Radioprogrammet Språket i P1 fick frågan från en lyssnare och lät språkexperten Ylva Byrman svara. 


Appar & mobilt

Lider du av nomofobi?

Oroskänslan ökar i takt med att mobilens batterinivå minskar. Du har inte möjlighet att ladda den, och snart kommer din smartphone att stänga av sig.


användarcentrerad design

Bättre användarupplevelser med hjälp av kundresan

Vi tjatar gärna om användarupplevelsen. Det är för att det är så viktigt när man ska göra användbara och lönsamma webbtjänster.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev