Skip to content

Missar ditt företag första intrycket?

Första intrycket är viktigt. Du märker inte vad andra ser eftersom du inte ser det på samma sätt som en besökare gör, du ser ditt företag inifrån. Vissa företag har satt det i system att fråga hur besökare uppfattar företaget efter ett möte. Att undersöka hur ditt företag uppfattas och åtgärda missvisande information leder till ett bättre första intryck. Nedan finner du tips på hur du kan städa i din digitala närvaro och skapa ett bra digitalt första intryck.

Vad är det folk möter först?

Berghs School of Communication är en erkänt bra reklam- och marknadsföringsskola. Deras slogan är: Allting kommunicerar. Förr i världen blev man kanske bemött av en trevlig person i entrén som hjälpte dig till rätt kontaktperson och möte. Idag är ofta det första intrycket med av ett förtag inför ett möte webbsidan eller en kartapp. Förhoppningsvis har den digitala marknadsföringen nått personen tidigare på olika sätt, men har du tänkt på hur den digitala kommunikationen ut inför det personliga mötet? Kommer en översyn av er digitala närvaro att visa rätt adress och telefonnummer till varje plats och person? Är det lätt att hitta till er, eller har det hänt att folk gått fel? Vad kan ni rätta till?

Vad ska du tänka på när du flyttar eller byter logo?

När en kund letar efter en adress eller när denne bildar sig en uppfattning av er innan ni kommer på besök, då vävs många intryck ihop till en gemensam bild av ert företag. Att underhålla denna digitala närvaro är ett kontinuerligt jobb. Någon som har bytt adress, grafisk profil eller logo vet hur tidskrävande det är att kartlägga partners, omnämningar och webbsidor där man syns för att sen tvinga på partnerkontakter den bistra sysslan att byta ut ett annat företags logo.


Gör såhär när du ser över er digitala närvaro

  • Utgå ifrån ett utifrånperspektiv och försök sätta dig in i en besökares perspektiv.
  • Gör en lista på vart ni syns och hur ni syns där: Er webbsida, hitta.se, Eniro, Google My Business, Facebook, Twitter, LinkedIn, partners, pressrum, gamla externa pressrum, bloggar och externa bloggar.
  • Ändra till korrekt information och informera kring det som en besökare bör veta: adresser, kontaktuppgifter och övriga uppgifter av värde. Till exempel fakturaadresser, fakturauppgifter, partners och pressinformation.
  • Meddela ändringen till berörda parter. Partners är åter igen ett bra exempel. Glöm inte att ge partnern en sida på er webb att länka till.

Den personen som besöker dig kanske använder kart-appar. Både telefonens egna och Google Maps är vanliga. Se till så ni har rätt adress och telefonnummer på hitta.se och Eniro och se till lista de nummer som behövs. Nu har du säkrat att personen hittar rätt.

Om du vill veta hur folk uppfattar er digitala närvaro i relation till mötet kan du googla och få upp er SERP (search engine result page) eller fråga besökaren i en enkel e-postbaserad kundundersökning efter mötet. Besökaren kanske också tar en titt i era sociala medie-kanaler eller har frågat runt om er. Det kan vara bra information att förhålla sig till. På nätet kommer er presumtiva kund se hur er webb ser ut, om ni syns i media och hur andra har betygsatt er som företag. Hur många stjärnor har ni? Få följare i sociala medier? Vad är helhetsintrycket? Allt hänger ihop och allt kommunicerar i den digitala världen.

New call-to-action