Mediebevakningsverktyg för svenska företag

Topic: Inbound marketing

Markus Blomberg
28.03.2018

Din digitala mediebevakning är lika bra som din relation med din kontaktperson och dina sökord. Gissningsvis ligger liknande algoritmer bakom mjukvarorna nedan, som alla är webbaserade. Se därför till att göra en bra analys av vad du vill bevaka, vad vill du uppnå och varför? Läs nedan för en bred listning av den svenska digitala mediebevakningsbranschen, verktygens styrkor, svagheter och lite skvaller.

Retriever

Störst går först. Retriever har allt och lite till. När jag använde Retrievers mediedatabas på universitet tänkte jag att Retriever är stora och svårrörliga. Inte agila som yngre konkurrenter med yngre medarbetare. Det finns dock ett värde i att ha en kompetent Key Account Manager som kontaktperson. Retriever har också mer i produktpaletten än de flesta andra. De kommer mersälja till dig på ett bra sätt och bevakar allt ifrån print-media till Facebook Topic Data. Användbart för större företag och trevliga luncher.

 

M-Brain (f.d. Opoint)

M-Brain är Retrievers styvsyster. Förmodligen lite billigare men du har allt som Retriever har, när det gäller mediebevakning. Vilket innebär: webben, sociala medier, print-media och slagning i mediedatabasen. Skräddarsydda lösningar är möjliga och du kan nog komma billigt undan om du har ett klart syfte med bevakningen. Men jag har inte så bra koll på M-Brain. Efter ett par namnbyten har rykten om att de flög tidningar till Estland för att kringgå regler gått ur tiden och deras webb känns mer internationell nu.

 

Meltwater

Norskt med siktet inställt på USA. De har dock tagit bra och permanent mark i Norden med 1 700 medarbetare globalt. Precis som de andra verktygen måste man i verktyget jobba in lite ”halvkodande” för att rikta sökningarna. Därför är det bra att ha en bra kontaktperson som kan hjälpa dig komma igång. Jag kan inte ärligt säga om denna handpåläggning gör verktyget bättre eller bara mindre användarvänligt. Meltwater köper inte längre sin bevakning i Sverige från Opoint (men gjorde det på den tiden Opoint hette det) och du kan få hela mediespannet, inklusive print, via dem. Du kan också få en nyhetsbevakning som ett RSS-feed på din webb till exempel. De har säkert en del bra finesser gällande medieanalys eller bra säljare, med tanke på hur de växt.

 

Notified

Nu kommer vi in på social media-expertis. Notified startade med att endast leverera bevakning på sociala medier men har nu även artiklar via M-Brain. Nyligen lanserade de en ny plattform där syftet är att försöka täcka de digitala bevakningsnödvändigheterna för kommunikation och pr. Utöver deras bevakning erbjuder de nu även nyhetsrum och influensers. De blir därmed konkurrenter till Cision och Mynewsdesk. Det blir spännande att se hur denna produkt utvecklar sig med tiden och om deras nyhetsrum kommer få fäste på marknaden. Notified har köpt Twintips (f.d. ConnyCom) mediebevakningsverksamhet. Än värre är att Twintip nu (läs ca 2 år sen) försöker pitcha Facebook Topic Data starkt. Något som Retriever ser som en viktig del i förnyelsen av sitt erbjudande sen något år tillbaka. 

 

Cision

Cision har nyligen köpt PR Newswire och innan det blivit uppköpta av det amerikanska riskkapitalbolaget GTCR, efter att Meltwater förlorat budstriden. Ja, du har rätt, svenska mediebevakningsföretag verkar gillar varandra. Cision är först och främst ett pressmeddelandedistributionsföretag med kontaktregister till journalister världen över. De startade i Sverige men har bra fäste i USA och internationell räckvidd. Om du vill ha en internationell lösning inom digital pr och ser din svenska mediebevakning som ett komplement är Cision eller PR Newswire rätt för dig.

 

Mynewsdesk

Snyggast i klassen. Deras pressrum är snygga digitala skyltfönster och de faller under samma kategori som Cision. De är dock inte lika internationella som sina biffigare branschkollegor men även här är fokus att vara en bra webbaserad mjukvara för digital pr. Mediebevakningen ska ses som extratjänster som kan och bör användas om priset kan pressas. Mynewsdesk ägs av det norska medieföretaget NHST Media Group och saknar kontaktregister för journalister och influencers. De som följer den nyhetsbevakning som skickas ut är inte nödvändigtvis journalister.

 

Liana Technologies

En finsk kusin till Mynewsdesk och Cision som också har nyhetsbrevsverktyg, enklare marketing automation och event marketing-mjukvara. Du kan också bygga din webbsida i deras CMS och beställa kampanjsidor för en billig penning. Om du på marknadsavdelningen inte har en IT/webb-funktion som är välvillig kan detta vara ett bra alternativ om ni har eller vill ha marknadsandelar i Finland. LianaTech beskrivs bäst som en blandning av Apsis, Mynewsdesk och Episerver. Betänk dock att de är nya i Sverige och att de gör för mycket för att vara extra bra på något. Om du ska mediebevaka i Finland är de ett bra alternativ.

 

Talkwalker Alerts

Det du undrar över nu är om det inte finns ett gratisverktyg som man kan använda. Ja, det finns det. Talkwalker och Google Alerts. Du kanske endast vill lägga upp bevakningar på ditt företag, storkunder och konkurrenter, få 90% felträffar från webbsidor och bloggar men ändå känna att du inte missar något. Då använder du dessa alternativ. Du skulle också kunna skapa ett bredare bevakningsnät genom att även följa kunder och konkurrenter via sociala medier och deras nyhetsbrev. Du skulle också kunna googla dig fram till ert mediegenomslag när du ska räkna ut pr-värdet och bevaka branschpress för att skapa dig en bild kontinuerligt. Detta gör dock kvantitativa analyser svårare. Om du fastnar för Talkwalker kan du börja betala om du vill och få hjälp av en svensk kontaktperson. Det går att anta att bevakningen blir vassare då på något sätt.

*Detta är kvalificerad hörsägen om de vanligaste mediebevakningsverktygen.

 

 Om du vill veta mer om inbound marketing och digital pr, följ länken:

LÄS MER

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Experience

Detta är Knowit Experience blogg om digital kommunikation

Relaterade artiklar