Skip to content

Låt dejten blomma ut – så behåller du besökarna på webbplatsen

För ett tag sedan skrev jag om avvisningsfrekvens; vad det är och hur vi kan jämföra det med att gå på dejt (!). Jag resonerade lite huruvida en hög avvisningsfrekvens är bra eller dåligt – för det beror nämligen på vad din sida har för syfte. Men om vi nu har en webbplats där vi önskar att behålla besökaren så finns det några saker att tänka på.

Men först – varför lämnar besökaren?

När besökaren landar på en sida och sedan sticker direkt, utan att interagera med någon annan sida på webbplatsen, kallas det för att besökaren studsar (bounce på engelska och även anledningen till att avvisningsfrekvens heter bounce rate). Det kan finnas många anledningar till varför, exempelvis:

  • Landningssidan laddar långsamt. Besökaren tröttnar därför och lämnar.
  • Landningssidan innehåller inte det som besökaren förväntade sig. Låt säga att besökaren exempelvis har klickat på en annons om en teaterföreställning.  Landningssidan är en bokningssida, men besökarens förväntan var att läsa mer om föreställningen och denna info finns inte på landningssidan. Besökaren orkar inte leta upp rätt sida och stänger därför fönstret.
  • Besökaren använder mobil och landningssidan (webbplatsen) är inte mobilanpassad. För jobbigt att zooma ut och in – besökaren lämnar.
  •  Besökarens möts av en störande pop-up eller blir mer lockad av länkar som leder till andra webbplatser.

Det här är bara några exempel på varför vi kan tappa våra besökare.

leave

Hur behåller vi dem då?

Först och främst: det är viktigt att vår webbplats är snabb och anpassad för olika enheter. Det låter som en självklarhet, men det är det inte. Det finns fortfarande många sajter som inte är mobilanpassade och som laddar otroligt segt – det kan bero på stora tungladdade bilder eller att koden inte är optimerad.

För det andra: Se till att innehållet på webbplatsen är relevant. Försök att tänka ur besökarens synvinkel – inte din egen. Jag lyssnade på en intressant föreläsning häromdagen där Hanna Svensson från Knowit eCommerce sa såhär:

"Gå ett par mil i kundens skor."

Här syftade Hanna på webbshopar och att man ska prova sin egen webbshop; se hur enkelt (eller svårt) det är att genomföra ett köp, prova att returnera en vara eller kolla bemötandet hos kundtjänst. Men det här tänket är givetvis applicerbart även för dig som inte har en webshop. Låtsas att du är en besökare med ett visst behov och mål – och se hur enkelt du hittar det. Är innehållet på sidorna relevanta? Är webbplatsen lättnavigerad? Finns det en bra och förståelig struktur? Används call-to-actions på ett bra sätt?

Vad är egentligen en call-to-action?

Kortfattat kan man säga att en call-to-action (CTA) är en aktivitet som vi vill att besökaren ska utföra. Det kan exempelvis handla om att besökaren läser om en viss tjänst och sedan klickar på knappen "Boka ett möte så berättar vi mer". En CTA kan till exempel också vara att fylla i ett formulär eller registrera sig för ett nyhetsbrev. Hur vet man då vilka call-to-actions man ska ha? Först och främst måste du ha ett syfte med webbplatsen, och till syftet kopplar du sedan mål. Det är först då vi kan peka ut vilka saker och funktioner som är viktiga för oss – och vad vi vill att besökaren ska göra.

Ge lite kärlek

Så, kort och gott: Ge din webbplats lite kärlek. Surfa runt på den själv, låtsas att du är en besökare och anteckna ALLT som du kommer på och vill åtgärda. Se till att webbplatsen uppfyller besökarnas krav, satsa på intressant och kvalitativt innehåll, ge besökarna anledning att gå vidare med lockande call-to-actions. Och kanske viktigast: ha ett tydligt syfte och tydliga mål för din webbplats.

 

Bildkälla:
Pexels