3 bra tips till den skrivande webbredaktören

Topic: Innehåll

Camilla Boman
22.11.2017

Jobbar du som webbredaktör med ansvar för att skapa och optimera texter till webbplatser? Kan det ibland kännas lite tufft att veta vilken typ av innehåll du ska skriva – eller vad som saknas? Då har jag tre smarta tips till dig.

1. Använd Google Search Console

Med Google Search Console kan du se vilka ord eller meningar dina besökare googlat på för att komma till din webbplats. Här kan du tänka på flera olika sätt:

Vilka ord ligger i topp? Här presterar ni bra på Google och får troligtvis en bra placering – det ökar möjligheten till fler besök. Jobba vidare med de här orden och försök hitta nya formuleringar och angreppssätt.

Vilka ord ligger i botten? Här kanske du hittar ord som du inte alls trodde skulle finnas där. Se till att skriva fler (relevanta) texter där du får med dessa ord eller meningar.

Vilka ord finns inte med alls? Om du säljer unika, handgjorda vantar som är producerade i Småland borde det vara en självklarhet att sökningar som inkluderar någon av dessa ord (eller ord som kan kopplas till din produkt eller tjänst) finns med i Google Search Console. Om de inte gör det kan det bero på flera saker. Det kan till exempel vara så att konkurrensen är stor och trots att du använt dessa ord på olika sätt så får du fortfarande låg placering på Google (vilket minskar möjligheten till synlighet och därmed besök). Det kan givetvis också bero på att du inte använder dessa ord i dina texter. Gör en lista över viktiga ord som i dagsläget inte genererar någon trafik och arbeta sedan in dem i olika texter på din webbplats.

Google Search Console är gratis och här finns en guide hur du implementerar det.

3-bra-tips-till-den-skrivande-webbredaktoren-bra-ide

 

2. Ta hjälp av webbplatssökning i Google Analytics

Webbplatssökning visar vilka ord eller meningar dina besökare sökt på i webbplatsens sökfunktion. Det finns många olika anledningar till varför människor söker här – de orkar kanske till exempel inte leta upp rätt sida i menyn. Men det kan också vara så att de inte hittar det innehåll de är på jakt efter. Gå därför igenom webbplatssökningsrapporten och se om detta innehåll (till exempel en sida) är lätt att hitta via menyn och undersidor. Om inte – jobba då vidare på det innehåll som besökarna söker frekvent efter. Förbättra texterna, fundera över sidornas placering och jobba med navigationen.

För att se webbplatssökning måste du konfigurera detta i Google Analytics. Har du lite förkunskaper i GA brukar det inte vara några problem – här kan du läsa hur du gör.

3-bra-tips-till-den-skrivande-webbredaktörn-skriva-på-dator

 

3. Ta hjälp av kundtjänst eller din egen mailbox

Får ni ofta frågor till kundtjänst, mail eller via telefon? Kanske är det flera frågor som är återkommande? Samla dessa frågor och svar på en FAQ-sida. Vissa frågor kanske till och med är så relevanta att de förtjänar en egen sida på webbplatsen?

Det är jätteviktigt att aldrig underskatta kunderna – här finns en av många viktiga nycklar för att hitta relevant innehåll att skriva om. På köpet blir webbplatsen dessutom bättre optimerad för sökmotorer. Win win för alla!

 

Bildkällor:
Pexels
Kaboompics

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Experience

Detta är Knowit Experience blogg om digital kommunikation

Relaterade artiklar