Den 29 november gick Digitalakademidagen av stapeln i Göteborg. Frida Boisen var moderator och på talarlistan fanns bland andra Jonas Wallentin, chefsanalytiker på Google Sverige, Johan Wullt, chef för kommunikation på EU-kommissionen, Tomas Ekberg, chefsanalytiker på Västra Götalandsregionen och Sofia Magnusson, grundare av The Folklore Company. Knowit var inbjudna som digitala experter för att hålla ett längre utbildningspass under eftermiddagen, lett av Sam Hirbod och Sofia Bergfeldt Trotzig.
Sverige har länge haft fördel av att ligga långt fram inom digitalisering, men försprånget har minskat och att många länder knappar in. Det var i syfte att stärka Sveriges digitala konkurrenskraft som Google och Almi Företagsrådgivning lanserade Digitalakademin – ett rikstäckande utbildningsinitiativ, som hjälper små och medelstora företag att växa med hjälp av internet. Eventet Digitalakademidagen har under året hållits i Stockholm, Göteborg och Malmö, plus en längre version uppdelat på fyra dagar i bland annat Nyköping. Efterfrågan på utbildningarna har varit mycket stor, med långa väntelistor och högt engagemang från de närvarande.
Deltagarna under Knowits pass har fått lära sig om hur man jobbar aktivt med sökmotoroptimering och analys samt hur man kommer igång med AdWords och sociala medier för att driva mer trafik till sin webbplats. Vi har bjudit på mycket konkreta tips och tricks, för att vår publik skulle kunna lämna Digitalakademidagen med bra verktyg för att själv komma igång med sin digitala marknadsföring.
Knowit är certifierade Google-partners och blev 2016 utvalda som en av Googles digitala experter som får föreläsa tillsammans med Google. Totalt har vi utbildat över tre tusen under Digitalakademidagarna, och till eventet i Göteborg kom drygt 500 personer för att lyssna, mingla och lära sig mer inom digitaliseringsområdet. Deltagarnas engagemang och intresse har verkligen bidragit till att göra dagen så lyckad, och Knowits talare har fått mycket bra respons på sin konkreta approach.