Skip to content

8 steg för att komma igång med Inbound Marketing

Nedan beskriver vi grunderna i inbound marketing och ger dig generella tips på hur du ska komma igång. Att börja med att ta reda på vilka du ska rikta ert budskap till kommer före när du ska rikta ert budskap. Det finns många sätt att generera trafik och det finns många byggstenar som ska vara på plats för att nå visionen av en färdigbyggd inbound-magnet. Vi har listat åtta sätt att komma igång.

inbound-marketing-magnet-knowit


Vad är Inbound Marketing?

Inbound marketing är inte köpt media och det finns många sätt att driva organisk trafik genom förtjänad och ägd media. I drivandet av trafik vill man kanske marknadsföra sig som arbetsgivare och här skiljer sig syfte och mål i jämförelse med om man vill få in leads. Men rent generellt kan man bryta ned inbound marketing-förfarandet till fyra beståndsdelar:

1. Trafik: Attrahera genom relevant innehåll. För att få in besökare på er sajt, behålla dem under en längre tid och få dem att återvända.

2. Konvertering: På sajten vill du att besökare ska registrera sig för att få tillstånd att kommunicera med dem ytterligare och spåra dem genom ett eventuellt marketing-automation-system.

3. Leads (lead nurturing): När de är inne i säljstöds- (CRM-), email marketing- eller marketing automation-systemet: Kommunicera mer relevant innehåll baserat på slutkundens behov och var de är i kund- eller köpresan.

4. Försäljning (eller mål): Efter att ha givit lead:et (webbsidebesökaren som kunden följer) relevant information som hjälper den under köpresan nås målet. Oftast är målet försäljning, men för en statlig organisation som har folkbildning som mål är ett sätt att mäta time-on-site (hur länge en besökare stannar på sidan).

 

8 steg för att komma igång med Inbound Marketing

1. Skapa era personas genom att anordna en workshop. Det är inte en dålig idé att ta en titt i ert CRM-system och ert Google Analytics-konto för att kunna utgå ifrån data. Ju mer data, desto bättre.

2. Sätt upp mätning i Google Analytics för att kunna testa innehåll och se vad som fungerar på er webb.

3. Se till att rikta den trafiken ni får in genom att anpassa varje sida till att svara på en fråga eller ett behov. Om kunden vill veta hur man löser en rubikskub, borde en knapp (Call-To-Action) där man kan köpa era rubikskuber finnas tillgänglig i relation till innehållet som förklarar hur man löser en rubikskub. Det här scenariot är kanske bäst anpassat för merförsäljning eftersom kunden förmodligen redan sitter med en rubikskub i hand.

4. Gör en content-audit och se över det befintliga innehåll ni har. Detta går ofta att paketera om eller skriva om för att anpassas till en digital kanal. Det går också att återanvända innehåll i olika format och vid olika tillfällen.

5. Skapa innehåll baserat på vad era personas vill ha och vad er data säger om era personas.

6. Stöd ert erbjudande med sökmotorsmarknadsföring (Google-annonsering). När någon googlar ska de hamna på rätt sida på er webb.

7. Se till att optimera ert innehåll och hela tiden elda på innehållsskapandet. Att sätta upp ett schema för vilka avdelningar som ska leverera innehåll när, förankra det i ledningen och sen stödja och hjälpa till i innehållsskapandet är ett bra sätt att se till att innehållsbollen alltid rullar.

8. När ni har innehåll. Ta nästa steg och börja titta på verktyg, spridningen av ert innehåll och andra delar av inbound marketing som kan knyta ann till den struktur ni byggt upp. Är nästa steg att skapa innehåll för text-annonser i branschpressen (native advertising)? Här är det läge att åter igen fundera på vilken information era personas vill ha.

 

Behöver du hjälp med att komma igång? Vi hjälper gärna till och berättar mer om inbound marketing-metodik. Följ länken och läs mer om våra tjänster inom inbound marketing:

New call-to-action