Datadrivna kundupplevelser

Välkommen till vår blogg om datadrivna kundupplevelser och digital kommunikation.


5 steg för att få koll på er digitala kundresa

Den digitala kundresan har aldrig varit viktigare. Den nya tekniken har förändrat vårt beteende och våra förväntningar. Vi vill ha snabb tillgång till allt, det ska vara skräddarsytt just för oss och vi vill dessutom gärna kunna påverka och interagera. Detta ställer stora krav på dig som avsändare. Du behöver vara aktuell, relevant och du behöver individanpassa ditt budskap och kanske också din produkt.


INNEHÅLL

13 snabba och enkla skrivtips till dig som vill skriva bättre texter

Hur skriver man bra texter? Det finns naturligtvis tusentals svar på den frågan. En text kan vara så otroligt mycket. Den kan vara kort och enkel, men också lång och komplex. Den kan vara skriven i stunden eller genomarbetad i flera vändor.


TILLGÄNGLIGHET

Skapa tillgängliga dokument i InDesign

Dokument tas ofta fram i InDesign för att sedan exporteras till PDF. Du ska redan i arbetet med originalfilen se till att säkerställa tillgängligheten. Genom att sedan exportera filen på rätt sätt kommer inställningarna automatiskt att komma med. På detta sätt säkerställer du att dokumentet uppfyller det nya lagkravet på att alla dokument på en webbplats inom offentlig sektor ska vara tillgängliga. Vi på Knowit Experience vet hur du anpassar dina dokument utefter de senaste direktiven.


BETEENDEFÖRÄNDRING, SPANING, STRATEGI

Funderingar kring covid-19

Covid-19 härjar och alla gör sitt bästa för att minska spridningen. Även vi på Knowit, där de anställda uppmanas att jobba hemma. Ett annars lite överfullt kontor är nu spöklikt och ödsligt. Många funderar över vilka långsiktiga konsekvenser pandemin och åtgärderna för att mildra dess effekt kommer att få. Kommer det att påverka de trender i kundbeteende som vi såg före pandemin eller kommer det att skapa helt nya? Kommer riskmedvetenheten och åtgärderna för alltid ändra vårt beteende eller kommer alla gå tillbaka till att leva som de gjorde innan – det är omöjligt att veta.


COVID-19, DISTANS, CORONAVIRUS

Hur jobbar vi smart hemifrån i Coronatider?

Lästid: 7 min


TILLGÄNGLIGHET

Skapa tillgängliga dokument i Word och PowerPoint

Att tillgänglighetsanpassa webbplatsen har blivit en självklarhet och införd rutin i många organisationer. Att göra likadant för olika typer av dokument är inte lika självklart, men sedan 23 september 2018 är det lagkrav på att alla dokument på en webbplats inom offentlig sektor ska vara tillgängliga. Appar har lite längre tid på sig och behöver inte vara färdiga förrän 23 juni 2021. Vi på Knowit Experience vet hur du anpassar dina dokument utefter de senaste direktiven.


DIGITAL TRANSFORMATION, TILLVERKNING, KUNDRESA

Kundfokus, innovation och digital kultur - lär av de digitala ledarna

Bearing points ger varje år ut en rapport över Sveriges digitala ledare. Hur kan du lära av de bästa?


TILLGÄNGLIGHET

Hur du som redaktör skapar tillgängligt innehåll

Tillgänglighet är något som finns med oss under hela vägen fram till en färdig webbplats där målet är att alla ska kunna ta till sig innehållet. Vi på Knowit Experience strävar alltid efter att uppnå tillgänglighet utefter de senaste direktiven i våra projekt. Sedan är det redaktörerna som ser till att de sista bitarna faller på plats. 

Arbetet börjar redan när designen tas fram där färg och form väljs ut. När utvecklingsfasen tar över skriver vi kod som anpassas för att vara tillgänglig. Utvecklingen är bara första steget i anpassningen och därefter blir redaktörernas arbete viktigt. Alla typer av redaktionellt innehåll på en webbplats kan anpassas för att uppnå en bra tillgänglighet. 

Vi kommer att gå igenom dessa områden som tillsammans skapar en bra tillgänglighet: 


DIGITALISERING, INDUSTRI, JÖNKÖPING

Nyttja teknik smart för större framgång

Digitalisering handlar inte om en webbplats, en chatbot eller ett digitalt tidrapporteringssystem. Det handlar om människor och teknik. Genom att förstå behov och drivkrafter kan du skapa tjänster som effektiviserar och underlättar. Gör du på rätt sätt finns det stora möjligheter för att människor på köpet också blir gladare. 


Hur kan vi förbättra våra digitala arbetsplatser?

En digital arbetsplats bör förstås stötta människors behov, beteenden och förväntningar.



VARUMÄRKE, DIGITALISERING, INNOVATION

Tre steg för framgång - differentiering, insikt & innovation

Våra befintliga affärsmodeller skakas om av den digitala transformationen. Temat på gårdagens frukost på Knowit i Jönköping gav tre viktiga tips för framgång framåt - differentiering, insikt och innovation. Stein Opsahl och jag delade med oss av insikter och metoder för att ha rätt strategi i en värld som snurrar allt fortare. 


INBOUND MARKETING

Vad är SEO och hur ska du skriva?

Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization) som det heter på engelska syftar till de åtgärder som ökar din webbplats synlighet i sökmotorerna och på så sätt ökar mängden organisk trafik. Informationen du tar del av nedan behandlar redaktionell SEO.


E-HANDEL

Vi vill ta med kunden på hela B2B-resan

B2C e-handeln har pågått i över 20 år, men för B2B ligger den bara i startgroparna. Här kommer stora investeringar att göras framöver och potentialen är enorm, förutspår vi.
– De som agerar nu kan vara morgondagens vinnare, säger Michael Fröling på Knowit Experience.


INBOUND MARKETING

Digital marknadsföring, kunden och den nya säljtratten

Som marknadsförare är det viktigt för dig att bemästra digital marknadsföring, för att vara redo för kunder i olika kanaler som befinner sig i olika steg i kundresan.


INBOUND MARKETING

Kontinuerlig analys gör dig till en bättre marknadsförare

Analys, statistik och KPI:er är avgörande för din digitala marknadsförings framgång. Detta inkluderar de processer som gör det möjligt att kontinuerligt mäta, förstå, förbättra och förändra taktiker och förbättra insikter för marknadsstrategier.


INBOUND MARKETING

Hur du ska arbeta med lead score (poängsätta leads)

Poängsättning av leads (lead scoring) är en viktig del av hanteringen av leads, och hjälper dig få ut det mesta av dina leads. Du kan poängsätta dina leads baserat på intresset som lead:et visat för din produkt eller tjänst och hur väl lead:et passar in bland dina målgrupper (kategorier), personas och marknader.


INBOUND MARKETING

Maximera din digitala påverkan med A/B-tester

Det är viktigt att A/B-testa och optimera din webbdesign, ditt innehåll och dina CTAs (Call-To-Actions) för att dina digitala marknadsföringskampanjer ska fungera. A/B-testning är också kopplat till målgruppsinriktad kommunikation och personalisering, genom att i sista steget koppla ihop rätt innehåll med rätt mottagare.


INBOUND MARKETING, EMAIL MARKETING

Maximera din digitala påverkan med Email Marketing

E-postmarknadsföring (email marketing) fungerar bättre när den kan dra nytta av informationen i andra marknadsföringsverktyg. Med den sofistikerad personalisering som möjliggjorts av marketing automation ges e-postmarknadsföring nya tillvägagångssätt för att nå optimala resultat och distribuera rätt innehåll till kunder.


INBOUND MARKETING, PERSONALISERING

Maximera din digitala påverkan med personalisering

Personalisering och målgruppsinriktad kommunikation inom din digitala marknadsföring kan ge dig mer relevanta besökare till din webbsida och göra dina marknadsföringsaktiviteter mer relevanta för mottagarna.


INTRANÄT

Hur har intranätet förändrats?

Vår värld är dynamisk, liksom vår arbetsplats. Vi befinner oss i ett ständigt föränderligt landskap där det ställs allt större krav på de digitala tjänster och verktyg vi använder för att underlätta och effektivera vår arbetsvardag. Här har intranäten genom åren haft en betydande roll för hur vi samordnar oss internt kring kommunikation, erfarenhetsutbyte och digitala arbetssätt.


DESIGN

Samskapande design – så ökar du tempo, engagemang och förbättrar ditt utvecklingsarbete

Design har länge förknippats med formgivning, men idag är det mycket mer än så. Det är en metod för att arbeta, lösa problem, skapa mervärde och driva förändrings- och utvecklingsprocesser.


TILLGÄNGLIGHET

Se tillgänglighetskraven som krav på en extrem form av personalisering

Av alla trender som kommer och går inom IT-branschen är tillgänglighet inte en av dem. I och med den nya tillgänglighetslagen som trädde i kraft den 23 september 2018 finns det ett ytterligare incitament för att skapa en webb som alla kan förstå och dra nytta av.


EMPLOYER BRANDING

Employer Branding the Norrland way

Employer branding handlar om hur ett företag eller organisation uppfattas som arbetsgivare. Oftast handlar det om att från företagets håll centralt skriva ihop och exekvera kommunikationsstrategier inriktade på att locka och behålla anställda, lyfta dem, veta vad och hur man ska skriva i jobbannonserna och att arbeta med internkommunikationen.


WEBBDESIGN, WEBBUTVECKLING, INBOUND MARKETING

Vad är skillnaden mellan Growth Driven Design och traditionell webbdesign?

Idag är webbplatsen många företags viktigaste digitala kanal utåt. Det är där besökare lär sig mer om ditt företag och vad ditt företag har att erbjuda. Därför är det viktigt att du tar hand om de som besöker din webb. Det gör du bäst genom kontinuerlig webboptimering (Growth Driven Design) istället för traditionell webbdesign.


E-HANDEL, INBOUND MARKETING, LITIUM

Ta kontroll över din B2B e-handel

Nedan finner du statistik och insikter kring svensk B2B e-handel. Vi hoppas att informationen kommer hjälpa dig ta kontroll över din e-handel genom att hämta kvantitativ stöd ifrån dina branschkollegors arbete och erfarenheter. Vår partner Litium erbjuder ett en molnbaserad e-handelsplattform. De senaste tre åren har Litium lyft sitt varumärke genom att satsa på att undersöka hur B2B-företag ser på digital försäljning genom en årlig undersökning.


JÄMSTÄLLDHET, SYSTEMUTVECKLING, INNOVATION

Hello girl - för att inspirera tjejer att koda

Alla vinner på en mer jämställd techbransch. Därför arrangerade vi för andra året i rad initiativet "Hello, girl!" i Jönköping. Knowit arrangerar "Hello, Girl!" tillsammans med Science Park, andra lokala konsultbolag, myndigheter och skolor via projektet Transform AAA och Digital dreams. Målsättningen är att öka regionens digitala jämställdhet. 


Att skriva för Google – så skapar du framgångsrikt innehåll

Allt fler företag publicerar innehåll på sina webbplatser. Innehåll som aldrig når fram till sina läsare. På vår inspirationsdag (Happy Friday 5 april) går vi igenom de faktorer som gör att du hamnar högt upp i Googles träfflista – och varför du bör satsa på att skapa relevant innehåll.


INBOUND MARKETING, UX, CONTENT

3 verktyg för att skapa innehållsidéer för webben

Att arbeta långsiktigt med innehållet på en webbplats är en komplex uppgift. Ofta finns krav på att innehållet ska hålla hög kvalitet samtidigt som publiceringstakten ska vara konstant. Om de bra idéerna om vad innehållet ska handla om börjar ta slut kan det vara läge att börja arbeta metodiskt med idéarbetet. Det är ett bra sätt att säkerställa att idéerna alltid finns på plats när de behövs – och att de dessutom är bra idéer.


EPISERVER, SEO

Busenkel sökoptimering i Episerver Find

Är du som webbplatsansvarig besviken på din interna sökfunktion på din webb? Interna sökfunktioner som Episerver Find kommer aldrig ha samma nivå som Google. Därför blir både du och besökarna besvikna. En orättvis men vanlig jämförelse. Vi hjälper dig i detta blogginlägg göra ditt jobb i Episerver Find enklare och bjuder dig på en genväg, som du borde ta om du har ont om tid.


SEO

Så ökar du trafiken till din webb genom SEO

Vill du veta hur du ökar trafiken till din webbplats genom sökmotoroptimering? I det här inlägget får du tips kring hur du optimerar din webb med redaktionell sökmotoroptimering - eller SEO (Search Engine Optimization), som det heter på engelska. SEO är något som du, som har hand om en webbplats, bör arbeta med kontinuerligt. 


SOCIALA MEDIER, INBOUND MARKETING

Har du en strategi för sociala medier?

Hur bör du tänka när du sätter en strategi för dina sociala medier? Vill du bli mer effektiv i din kommunikation på sociala medier och nå rätt målgrupp i rätt kanal? Med en strategi för sociala medier får du ett mer systematiskt arbete, ett mer relevant innehåll och bättre förutsättningar att följa upp dina resultat. Nedan förklarar vi hur du kan tänka när du lägger upp en strategi och ger dig exempel.


E-HANDEL, E-COMMERCE

E-handel 2019 – Möjligheten att skapa en sömlös kundupplevelse

PostNords Retail Days spaningar handlade om datadriven marknadsföring, machine learning och AI, marketing automation, marknadsplatser, communities och lojalitet, vikten av leveranserna och upplevelsen och känslan efter ett köp.


INBOUND MARKETING

Så ökar du trafiken till din webbplats genom bloggande

Varför ska vi ha en blogg? Och hur vet vi om det vi gör är bra? Det är frågor som du som är kommunikationsansvarig på ditt företag måste kunna svara på. Faktum är att bloggformatet fortfarande är centralt i de allra flesta företags och organisationers redaktionella digitala kommunikation. Det hela har att göra med hur du, din webbplats och ditt företag eller organisation bör se på bloggandet.


GOOGLE ANALYTICS, GOOGLE TAG MANAGER, INBOUND MARKETING

Släpp kortsiktiga säljmål och marknadsför baserat på data

Att tänka allt för kortsiktigt har varit en långtgående trend inom digital marknadsföring. I marknadsföringsexperterna Les Binet och Peter Fields rapport “The long and short of it” belyser man just att många missar fokuset på varumärket och långsiktiga kampanjer.

Enligt studien använder hela 40 procent av respondenterna kortsiktiga försäljningsökningar som ett sätt att mäta en kampanjs effekt och samtidigt ser de tillfrågade att mätning, och hur man bevisar sin ROI, är den största utmaningen. Endast 17 procent svarar att de gör ROI-undersökningar inför varje marknadsaktivitet, vilket tyder på att databaserade beslut är ett område där marknadsförarna halkar efter.


EPISERVER, WORDPRESS

Var nyfiken eller ställ dig sist i kön

Vikten att vara nyfiken och ta till sig ny kunskap är en stor tillgång i dagens samhälle. Nyfikenheten är extra viktig i din yrkesroll och extra viktigt när du är nyfiken åt dina kunder och samlar på dig kunskaper som dina kunder kan njuta av. Nedan följer Episerver, Wordpress och chip i handen som exempel. Jag listar även fem tips för att nå ett mer nyfiket arbetsklimat.


INBOUND MARKETING

Vad ska du göra när du köpt ett CRM-system?

Det finns en chans att du köpt ett Customer Relationship Management-system och inte har förankrat detta säljstödsystem i organisationen. Kanske har någon annan köpt det, men du är projektledare? Kanske funderar du på att köpa ett och du vill veta hur man kommer igång? Hur gör du för att få CRM-systemet att bli något som kollegor både gillar och använder? Nedan följer åtta generella tips:


INBOUND MARKETING, MARKETING AUTOMATION

Marketing Automation – Något för säljaren och marknadsföraren?

Värdet av Marketing Automation för marknadsföraren

Marketing automation-systemet och leverantören HubSpot fungerar ofta som ett content management, customer relationship management och marketing automation-system. Detta innebär att systemet är både webb, landningssidor, säljstödsystem och analysverktyg och kanaler för företagets digitala kommunikation i olika medier.


TILLGÄNGLIGHET

Tydliga tankar om tillgänglighet

I en allt mer digitaliserad värld blir tillgänglighet viktigare och viktigare. Oavsett vad personer har för bakgrund och förutsättningar ska de kunna ta till sig innehållet på en webbplats. Detta är viktigt för ett jämställt och socialt hållbart samhälle. För att kunna uppnå en tillgänglig webb finns Web Content Accessibility Guidlines (WCAG), vilket är ett antal riktlinjer för tillgänglighet som webbplatser för offentlig sektor ska följa.


INBOUND MARKETING

Varför säljare och marknadsförare är rädda för digitaliseringen

Digitaliseringen har rört om i grytan och många företag vet inte vilket håll de ska springa åt och står därför still. Säljchefens framskjutna position i ledningsgruppen har fått konkurrens av it-chefen och marknadschefen eftersom resultatet är mer beroende av gemensamma insatser. Utan att blanda in grupptänkande eller Foucault och hans tankar om makt kan man enkelt se historiskt att koncentrationer av makt (hegemoni) har varit lugnare perioder än när fler har makt (multipolärt) runt om i världen.

Oordningen och prestigen i ledningsgruppen till följd av ”digitaliseringsrädslan” och den förändring som många står inför påverkar medarbetarna. 7 av 10 marknadsförare upplever att ledningen saknar förståelse och kunskap för deras arbetsområde.


ANVÄNDARUPPLEVELSE

Vad kan ett besök på Svartklubben innebära för designarbetet?

Tillgänglighetsgranskningar är högst aktuellt när det gäller utveckling av digitala tjänster och produkter. Att utveckla för ett likvärdigt användande för alla är något som vi på Knowit Experience alltid strävar efter. Ett steg för att skapa förståelse och samla insikter kan vara att sätta sig in i en annan situation än vad man är van vid. Detta var något som vi som arbetar med UX var med om nyligen. En kväll där sinnen förstärktes och en rad nya perspektiv upptäcktes, vilket vi tar oss vidare in i vårt designarbete för att skapa tillgängliga tjänster.


WEBBANALYS, MARKETING AUTOMATION, DATADRIVEN

Hur du skaffar dig en datadriven webb

Det pratas mycket om ”datadrivet” i dessa dagar. Datadrivet arbetssätt, datadrivet beslutsfattande, datadrivet ledarskap, datadriven analys, datadriven affärsutveckling och datadrivna kundupplevelser. Skälet till att det pratas mycket om data nu har till stor del att göra med utvecklingen av mängden data och vår förbättrade förmåga att hantera den mängden.


EYE TRACKING

Eyetracking som komplement till webbanalys

Studiefrämjandet och Knowit Experience fick nyligen upp Studiefrämjandets nya webbsida och har använt sig av Tobii Pros nya webbaserade eyetracking-verktyg Tobii Pro Sprint för att förbättra användarupplevelsen. Tobii Pro Sprint, som gör det möjligt att se hur en användare interagerar med en webbsida eller produkt, lanserades nyligen och Knowit Experience valdes ut för att testa verktyget under ett halvår. För Studiefrämjandet har insikterna varit en del av analysen av användarnas beteende och är ett sätt att addera objektiva och kvalitativa data till en oftast kvantitativt tung analys.


INBOUND MARKETING

Vad är ert varför?

Många av oss har varit där, och är ofta där, i hetluften på kommunikationsenheten eller kommunikationsavdelningen. Uppdragen strömmar in, ”vi måste kommunicera det här, och det här och… det här är jätteviktigt!”


INBOUND MARKETING

Svar på vanliga frågor om Inbound Marketing

Inbound marketing är ett samlingsnamn för digital marknadsföring inom ägda och förtjänade medier. Tanken är att inbound marketing-metodik ska hjälpa din webbplats och de kanaler som du har att tillgå att locka besökare till din webbplats. Besökaren ska gilla din sajts innehåll, den kanal och det sätt besökaren kommuniceras med, konvertera på din webbsida och till sist köpa din produkt eller tjänst, bli medlem i din organisation eller boka ett möte.


EPISERVER

2 exempel på hur Knowit Experience förenklar för kunder som har Episerver

Knowit Experience har ett nära samarbete med Episerver, det vanligaste Content Management-systemet i Sverige. Många av våra kunder använder Episerver och vi försöker hjälpa dem så mycket vi kan. Nedan följer ett exempel som är kopplat till Google Analytics och ett som är kopplat till GDPR. 


JÄMSTÄLLDHET, WEBBUTVECKLING, SAMARBETE

Hello girl för fler kvinnor till tech

I helgen samlades 15 kvinnor på Science Park i Jönköping för att delta i en tvådagarskurs i kodning, Hello girl. Knowit arrangerar eventet tillsammans med andra lokala konsultbolag, myndigheter och skolor via projektet Transform AAA och Digital dreams. Målsättningen är att öka regionens digitala jämställdhet. 


INBOUND MARKETING

Din personas-mall (målgrupps-template) i 4 steg

Du vill ha rätt typ av trafik till din webbsida. Du vill attrahera de som är intresserade av det du säljer. Det är självklart bäst att innehållet på din webbsida är anpassat för dina besökare och att insikten om vad de vill ha för innehåll är baserat på data. Desto mer du vet om din målgrupp, desto bättre utgångsläge har du. Allt innehåll på din webbsida ska ha som mål att attrahera, konvertera och göra besökare till nöjda kunder.


GOOGLE, GOOGLE ANALYTICS, SEO

Maximerar du värdet av din webb?

Det är inget nytt att SEO (sökmotoroptimering) är något som många svenska företag tycker är svårt. Att analysera er webbsida, förstå trafiken och sedan också förstå hur man ska driva mer organisk trafik via Google är inget lätt uppdrag att ta sig an. Men det är långt ifrån omöjligt! Genom att jobba strukturerat, strategiskt och få stöd och hjälp från experter kommer man långt.


E-HANDEL, PIM

Därför är PIM nyckeln till en framgångsrik e-handel

Den digitala B2B-handeln växer explosionsartat och företag som inte ställer om löper stor risk att konkurreras ut. Enligt vår Head of Business Development, Kenneth Lyngshede är nyckeln till framgångsrik e-handel att skapa friktionsfria köpupplevelser – och där spelar produktinformationen en avgörande roll.


E-HANDEL, E-COMMERCE

Så kan industriföretagen bli bättre på e-handel

Handeln mellan företag har länge legat efter konsumenthandeln när det gäller digitalisering. Knowit Experience ser dock en stark trend där fler och fler industriföretag nu vill plocka marknadsandelar med hjälp av e-handel.

- Är man inte med i det här skiftet kommer man halka efter, säger Knowit Experience Malmös vd Johan Kuru.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev