Jag antar att din första fråga är: "Vad i hela fridens namn är en 'metaforce'?"
Välkommen till vår blogg om datadrivna kundupplevelser och digital kommunikation.
Jag antar att din första fråga är: "Vad i hela fridens namn är en 'metaforce'?"
Som UX-designers bidrar vi till att bygga den digitala världen, och har därför ett ansvar i att förstå hur vi kan sätta planeten först i vårt arbete. Vi gör det delvis redan, då användning av våra UX-metoder ger hållbara lösningar. Att skapa tillgängligt innehåll och designa användbara navigationssystem minskar antalet sidor som behöver laddas för att komma från punkt A till punkt B, vilket använder färre resurser. Men utöver den praxis som vi tillämpar i vårt arbete finns det mer vi kan göra. Här är några olika sätt där vi som skapar digitala upplevelser kan göra skillnad:
Att inte testa sina sanningar om en målgrupp är detsamma som att inte optimera sitt sätt att guida användarna, visualisera och förtydliga saker och ting för dem.
Under februari har vi på Knowit Experience lite extra fokus på hållbarhet och särskilt kring hur vi som en av Nordens största digitalbyråer kan göra skillnad. Vår Design Director Elisabeth Mark har samlat lite tips och tankar kring hur UX-design kan spela roll i hållbarhetsarbetet.
Har du en produkt eller tjänst, sajt eller app? Kanske även en chattbot eller röstassistent? Då behöver du en UX-writer. En UX vadå? Varför? Jo, UX-writers behövs för att skapa en bra användarupplevelse.
Detta kan låta som ett starkt och vågat påstående, speciellt när det kommer från oss i konsultbranschen. Trots det är detta ett påstående som vi på Knowit står fast vid till fullo. Och i den här artikeln får du reda på varför!
I början av November hade Optimizely sitt heldagsevent Opticon med fokus på "Reinventing digital experiences". Här kommer några spaningar från vår Business Director Urban Nyblom som var på plats.
I september hade vi på Knowit Experience extra fokus på AI med interna och externa föreläsare, dagliga kunskapstips, labbkvällar mm. I två bloggposter har jag formulerat några av de tankar och insikter jag fick under månaden. Det här är del 2.
I september hade vi på Knowit Experience extra fokus på AI med interna och externa föreläsare, dagliga kunskapstips, labbkvällar mm. I två bloggposter har jag formulerat några av de tankar och insikter jag fick under månaden.
Nu är det ganska exakt ett år kvar innan Google’s Universal Analytics kommer att släckas ned. Google meddelade det här redan för några månader sedan. Universal Analytics är ett analysverktyg som används av majoriteten av svenska företag. Har du gratisversionen så kommer du kunna samla in och editera data fram till 1/7 -23. Om du istället använder betalversionen, Analytics 360, så är datumet att förhålla sig till 1/10 -23. Efter utsatt datum så kommer data att finns tillgängligt i minst 6 månader, men exakt hur länge är fortfarande oklart. Men vad som står klart är att tiden för Universal Analytics är förbi, och tiden för Google Analytics 4 närmar sig med stormsteg.
I år kommer en ny version av WCAG. Kriterier har uppdaterats eller tillkommit, med ett extra fokus på att göra det enklare för användare rent kognitivt. Som vanligt kan du se det som riktlinjer som gör din sajt eller tjänst bättre för alla användare. För oavsett till exempel din motorik, har det väl hänt att du har försökt klicka dig till en sida och råkat träffa en annan? Eller att du tycker att det är smidigare att identifiera dig med ansiktsigenkänning, snarare än att komma ihåg lösenord och lösa gåtor.
När du förväntar dig att ett digitalt gränssnitt ska bete sig på ett visst sätt och det sedan inte uppfyller dina förväntningar blir du säkert irriterad. Det blir dina användare också. Om du klickar på ett element gång på gång och ingenting händer, kallas det ’rage clicks’, eller ’raseriklick’. Om du börjar analysera raseriklicken, kommer det ge dig värdefulla insikter om hur du kan förbättra din webbplats.
UX-copy är den språkliga biten av användarupplevelsen. Det är små ord som kan göra stor skillnad. Något SBC förstod när det var dags att bygga om deras kundportal. Men hur får man med innehållet på ett bra sätt i projektet? Varsågod – här är våra fem bästa tips.
En femtedel av alla svenskar har en funktionsnedsättning som begränsar deras möjlighet till att handla på nätet på olika sätt. Men om fler kan köpa dina produkter online, kan du tjäna mer pengar – så tänker väl alla? Eller? Martin och Charlotta förklarar varför du tjänar på att redan idag göra din sajt tillgänglig för alla e-handelskunder.
När vi pratar webbanalys med våra kunder kommer diskussionen ofta in på bounce rate. Det är ett värde de ofta stöter på i Google Analytics eller andra verktyg för datainsamling. Ofta är de oroliga för att webbplatsens bounce rate – på svenska kallat avvisningsfrekvens – är för hög. Men bounce rate är ett komplext begrepp. Häng med så reder vi ut!
(Men innan vi börjar: I Google Analytics 4 används inte bounce rate längre. Här kan du läsa mer det.)
Att förstå hur dina kunder upplever dig som bolag ur ett digitalt perspektiv är ett måste i dagens digitala e-handel.
En optimerad upplevelse förbättrar inte bara konverteringen, vilket driver till mer försäljning, men det bygger också en efterfråga på ditt varumärke och ditt erbjudande, som i sin tur påverkar framtida köpbeslut och lojalitet hos kunder.
När du känner att den nuvarande plattformen passar så pass dåligt att du inte räds byta plattform, då har det nästan gått för långt. I regel är det rädsla hos bolagen för förändring som ligger till grunden till varför man inte byter plattform i tid, och då kanske det redan kostat för mycket.
Gör så att ni ställer er följande frågor och är det så att ni svarar ja i fler än 3 frågor så kan det vara tid att börja titta på ny plattform:
Ofta när jag föreslår Snapchatannonsering, så får jag svaret “Det är väl bara barn som finns där, inte våra kunder?” Och visst, det stämmer att det är mest barn och ungdomar som använder Snapchat i Sverige, men där barnen finns – finns ofta föräldrarna.
Knowit Experience ❤️ Umbraco. Vi är stolta över att berätta att Knowit Experience numera är Umbraco Gold Partner! Att bli guldpartner med Umbraco känns som en självklarhet för oss, då vi har många lyckade projekt tillsammans och satsar starkt på plattformen framåt.
Den digitala kundresan har aldrig varit viktigare. Den nya tekniken har förändrat vårt beteende och våra förväntningar. Vi vill ha snabb tillgång till allt, det ska vara skräddarsytt just för oss och vi vill dessutom gärna kunna påverka och interagera. Detta ställer stora krav på dig som avsändare. Du behöver vara aktuell, relevant och du behöver individanpassa ditt budskap och kanske också din produkt.
Har du eller din kund en produktidé? Det är tid att omsätta tanke i handling! Skapa en MVP på kort tid och utvärdera om idé är något att satsa på!
Hur skriver man bra texter? Det finns naturligtvis tusentals svar på den frågan. En text kan vara så otroligt mycket. Den kan vara kort och enkel, men också lång och komplex. Den kan vara skriven i stunden eller genomarbetad i flera vändor.
Dokument tas ofta fram i InDesign för att sedan exporteras till PDF. Du ska redan i arbetet med originalfilen se till att säkerställa tillgängligheten. Genom att sedan exportera filen på rätt sätt kommer inställningarna automatiskt att komma med. På detta sätt säkerställer du att dokumentet uppfyller det nya lagkravet på att alla dokument på en webbplats inom offentlig sektor ska vara tillgängliga. Vi på Knowit Experience vet hur du anpassar dina dokument utefter de senaste direktiven.
Covid-19 härjar och alla gör sitt bästa för att minska spridningen. Även vi på Knowit, där de anställda uppmanas att jobba hemma. Ett annars lite överfullt kontor är nu spöklikt och ödsligt. Många funderar över vilka långsiktiga konsekvenser pandemin och åtgärderna för att mildra dess effekt kommer att få. Kommer det att påverka de trender i kundbeteende som vi såg före pandemin eller kommer det att skapa helt nya? Kommer riskmedvetenheten och åtgärderna för alltid ändra vårt beteende eller kommer alla gå tillbaka till att leva som de gjorde innan – det är omöjligt att veta.
Lästid: 7 min
Att tillgänglighetsanpassa webbplatsen har blivit en självklarhet och införd rutin i många organisationer. Att göra likadant för olika typer av dokument är inte lika självklart, men sedan 23 september 2018 är det lagkrav på att alla dokument på en webbplats inom offentlig sektor ska vara tillgängliga. Appar har lite längre tid på sig och behöver inte vara färdiga förrän 23 juni 2021. Vi på Knowit Experience vet hur du anpassar dina dokument utefter de senaste direktiven.
Bearing points ger varje år ut en rapport över Sveriges digitala ledare. Hur kan du lära av de bästa?
Tillgänglighet är något som finns med oss under hela vägen fram till en färdig webbplats där målet är att alla ska kunna ta till sig innehållet. Vi på Knowit Experience strävar alltid efter att uppnå tillgänglighet utefter de senaste direktiven i våra projekt. Sedan är det redaktörerna som ser till att de sista bitarna faller på plats.
Arbetet börjar redan när designen tas fram där färg och form väljs ut. När utvecklingsfasen tar över skriver vi kod som anpassas för att vara tillgänglig. Utvecklingen är bara första steget i anpassningen och därefter blir redaktörernas arbete viktigt. Alla typer av redaktionellt innehåll på en webbplats kan anpassas för att uppnå en bra tillgänglighet.
Vi kommer att gå igenom dessa områden som tillsammans skapar en bra tillgänglighet:
Digitalisering handlar inte om en webbplats, en chatbot eller ett digitalt tidrapporteringssystem. Det handlar om människor och teknik. Genom att förstå behov och drivkrafter kan du skapa tjänster som effektiviserar och underlättar. Gör du på rätt sätt finns det stora möjligheter för att människor på köpet också blir gladare.
En digital arbetsplats bör förstås stötta människors behov, beteenden och förväntningar.
Våra befintliga affärsmodeller skakas om av den digitala transformationen. Temat på gårdagens frukost på Knowit i Jönköping gav tre viktiga tips för framgång framåt - differentiering, insikt och innovation. Stein Opsahl och jag delade med oss av insikter och metoder för att ha rätt strategi i en värld som snurrar allt fortare.
Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization) som det heter på engelska syftar till de åtgärder som ökar din webbplats synlighet i sökmotorerna och på så sätt ökar mängden organisk trafik. Informationen du tar del av nedan behandlar redaktionell SEO.
B2C e-handeln har pågått i över 20 år, men för B2B ligger den bara i startgroparna. Här kommer stora investeringar att göras framöver och potentialen är enorm, förutspår vi.
– De som agerar nu kan vara morgondagens vinnare, säger Michael Fröling på Knowit Experience.
Som marknadsförare är det viktigt för dig att bemästra digital marknadsföring, för att vara redo för kunder i olika kanaler som befinner sig i olika steg i kundresan.
Analys, statistik och KPI:er är avgörande för din digitala marknadsförings framgång. Detta inkluderar de processer som gör det möjligt att kontinuerligt mäta, förstå, förbättra och förändra taktiker och förbättra insikter för marknadsstrategier.
Poängsättning av leads (lead scoring) är en viktig del av hanteringen av leads, och hjälper dig få ut det mesta av dina leads. Du kan poängsätta dina leads baserat på intresset som lead:et visat för din produkt eller tjänst och hur väl lead:et passar in bland dina målgrupper (kategorier), personas och marknader.
Det är viktigt att A/B-testa och optimera din webbdesign, ditt innehåll och dina CTAs (Call-To-Actions) för att dina digitala marknadsföringskampanjer ska fungera. A/B-testning är också kopplat till målgruppsinriktad kommunikation och personalisering, genom att i sista steget koppla ihop rätt innehåll med rätt mottagare.
E-postmarknadsföring (email marketing) fungerar bättre när den kan dra nytta av informationen i andra marknadsföringsverktyg. Med den sofistikerad personalisering som möjliggjorts av marketing automation ges e-postmarknadsföring nya tillvägagångssätt för att nå optimala resultat och distribuera rätt innehåll till kunder.
Personalisering och målgruppsinriktad kommunikation inom din digitala marknadsföring kan ge dig mer relevanta besökare till din webbsida och göra dina marknadsföringsaktiviteter mer relevanta för mottagarna.
Vår värld är dynamisk, liksom vår arbetsplats. Vi befinner oss i ett ständigt föränderligt landskap där det ställs allt större krav på de digitala tjänster och verktyg vi använder för att underlätta och effektivera vår arbetsvardag. Här har intranäten genom åren haft en betydande roll för hur vi samordnar oss internt kring kommunikation, erfarenhetsutbyte och digitala arbetssätt.
Design har länge förknippats med formgivning, men idag är det mycket mer än så. Det är en metod för att arbeta, lösa problem, skapa mervärde och driva förändrings- och utvecklingsprocesser.
Av alla trender som kommer och går inom IT-branschen är tillgänglighet inte en av dem. I och med den nya tillgänglighetslagen som trädde i kraft den 23 september 2018 finns det ett ytterligare incitament för att skapa en webb som alla kan förstå och dra nytta av.
Employer branding handlar om hur ett företag eller organisation uppfattas som arbetsgivare. Oftast handlar det om att från företagets håll centralt skriva ihop och exekvera kommunikationsstrategier inriktade på att locka och behålla anställda, lyfta dem, veta vad och hur man ska skriva i jobbannonserna och att arbeta med internkommunikationen.
Idag är webbplatsen många företags viktigaste digitala kanal utåt. Det är där besökare lär sig mer om ditt företag och vad ditt företag har att erbjuda. Därför är det viktigt att du tar hand om de som besöker din webb. Det gör du bäst genom kontinuerlig webboptimering (Growth Driven Design) istället för traditionell webbdesign.
Nedan finner du statistik och insikter kring svensk B2B e-handel. Vi hoppas att informationen kommer hjälpa dig ta kontroll över din e-handel genom att hämta kvantitativ stöd ifrån dina branschkollegors arbete och erfarenheter. Vår partner Litium erbjuder ett en molnbaserad e-handelsplattform. De senaste tre åren har Litium lyft sitt varumärke genom att satsa på att undersöka hur B2B-företag ser på digital försäljning genom en årlig undersökning.
Alla vinner på en mer jämställd techbransch. Därför arrangerade vi för andra året i rad initiativet "Hello, girl!" i Jönköping. Knowit arrangerar "Hello, Girl!" tillsammans med Science Park, andra lokala konsultbolag, myndigheter och skolor via projektet Transform AAA och Digital dreams. Målsättningen är att öka regionens digitala jämställdhet.
Allt fler företag publicerar innehåll på sina webbplatser. Innehåll som aldrig når fram till sina läsare. På vår inspirationsdag (Happy Friday 5 april) går vi igenom de faktorer som gör att du hamnar högt upp i Googles träfflista – och varför du bör satsa på att skapa relevant innehåll.
Att arbeta långsiktigt med innehållet på en webbplats är en komplex uppgift. Ofta finns krav på att innehållet ska hålla hög kvalitet samtidigt som publiceringstakten ska vara konstant. Om de bra idéerna om vad innehållet ska handla om börjar ta slut kan det vara läge att börja arbeta metodiskt med idéarbetet. Det är ett bra sätt att säkerställa att idéerna alltid finns på plats när de behövs – och att de dessutom är bra idéer.
Är du som webbplatsansvarig besviken på din interna sökfunktion på din webb? Interna sökfunktioner som Episerver Find kommer aldrig ha samma nivå som Google. Därför blir både du och besökarna besvikna. En orättvis men vanlig jämförelse. Vi hjälper dig i detta blogginlägg göra ditt jobb i Episerver Find enklare och bjuder dig på en genväg, som du borde ta om du har ont om tid.
Vill du veta hur du ökar trafiken till din webbplats genom sökmotoroptimering? I det här inlägget får du tips kring hur du optimerar din webb med redaktionell sökmotoroptimering - eller SEO (Search Engine Optimization), som det heter på engelska. SEO är något som du, som har hand om en webbplats, bör arbeta med kontinuerligt.
Hur bör du tänka när du sätter en strategi för dina sociala medier? Vill du bli mer effektiv i din kommunikation på sociala medier och nå rätt målgrupp i rätt kanal? Med en strategi för sociala medier får du ett mer systematiskt arbete, ett mer relevant innehåll och bättre förutsättningar att följa upp dina resultat. Nedan förklarar vi hur du kan tänka när du lägger upp en strategi och ger dig exempel.
PostNords Retail Days spaningar handlade om datadriven marknadsföring, machine learning och AI, marketing automation, marknadsplatser, communities och lojalitet, vikten av leveranserna och upplevelsen och känslan efter ett köp.
Varför ska vi ha en blogg? Och hur vet vi om det vi gör är bra? Det är frågor som du som är kommunikationsansvarig på ditt företag måste kunna svara på. Faktum är att bloggformatet fortfarande är centralt i de allra flesta företags och organisationers redaktionella digitala kommunikation. Det hela har att göra med hur du, din webbplats och ditt företag eller organisation bör se på bloggandet.
Att tänka allt för kortsiktigt har varit en långtgående trend inom digital marknadsföring. I marknadsföringsexperterna Les Binet och Peter Fields rapport “The long and short of it” belyser man just att många missar fokuset på varumärket och långsiktiga kampanjer.
Enligt studien använder hela 40 procent av respondenterna kortsiktiga försäljningsökningar som ett sätt att mäta en kampanjs effekt och samtidigt ser de tillfrågade att mätning, och hur man bevisar sin ROI, är den största utmaningen. Endast 17 procent svarar att de gör ROI-undersökningar inför varje marknadsaktivitet, vilket tyder på att databaserade beslut är ett område där marknadsförarna halkar efter.
Vikten att vara nyfiken och ta till sig ny kunskap är en stor tillgång i dagens samhälle. Nyfikenheten är extra viktig i din yrkesroll och extra viktigt när du är nyfiken åt dina kunder och samlar på dig kunskaper som dina kunder kan njuta av. Nedan följer Episerver, Wordpress och chip i handen som exempel. Jag listar även fem tips för att nå ett mer nyfiket arbetsklimat.
Det finns en chans att du köpt ett Customer Relationship Management-system och inte har förankrat detta säljstödsystem i organisationen. Kanske har någon annan köpt det, men du är projektledare? Kanske funderar du på att köpa ett och du vill veta hur man kommer igång? Hur gör du för att få CRM-systemet att bli något som kollegor både gillar och använder? Nedan följer åtta generella tips:
Marketing automation-systemet och leverantören HubSpot fungerar ofta som ett content management, customer relationship management och marketing automation-system. Detta innebär att systemet är både webb, landningssidor, säljstödsystem och analysverktyg och kanaler för företagets digitala kommunikation i olika medier.
I en allt mer digitaliserad värld blir tillgänglighet viktigare och viktigare. Oavsett vad personer har för bakgrund och förutsättningar ska de kunna ta till sig innehållet på en webbplats. Detta är viktigt för ett jämställt och socialt hållbart samhälle. För att kunna uppnå en tillgänglig webb finns Web Content Accessibility Guidlines (WCAG), vilket är ett antal riktlinjer för tillgänglighet som webbplatser för offentlig sektor ska följa.
Digitaliseringen har rört om i grytan och många företag vet inte vilket håll de ska springa åt och står därför still. Säljchefens framskjutna position i ledningsgruppen har fått konkurrens av it-chefen och marknadschefen eftersom resultatet är mer beroende av gemensamma insatser. Utan att blanda in grupptänkande eller Foucault och hans tankar om makt kan man enkelt se historiskt att koncentrationer av makt (hegemoni) har varit lugnare perioder än när fler har makt (multipolärt) runt om i världen.
Oordningen och prestigen i ledningsgruppen till följd av ”digitaliseringsrädslan” och den förändring som många står inför påverkar medarbetarna. 7 av 10 marknadsförare upplever att ledningen saknar förståelse och kunskap för deras arbetsområde.
Tillgänglighetsgranskningar är högst aktuellt när det gäller utveckling av digitala tjänster och produkter. Att utveckla för ett likvärdigt användande för alla är något som vi på Knowit Experience alltid strävar efter. Ett steg för att skapa förståelse och samla insikter kan vara att sätta sig in i en annan situation än vad man är van vid. Detta var något som vi som arbetar med UX var med om nyligen. En kväll där sinnen förstärktes och en rad nya perspektiv upptäcktes, vilket vi tar oss vidare in i vårt designarbete för att skapa tillgängliga tjänster.
Det pratas mycket om ”datadrivet” i dessa dagar. Datadrivet arbetssätt, datadrivet beslutsfattande, datadrivet ledarskap, datadriven analys, datadriven affärsutveckling och datadrivna kundupplevelser. Skälet till att det pratas mycket om data nu har till stor del att göra med utvecklingen av mängden data och vår förbättrade förmåga att hantera den mängden.
Studiefrämjandet och Knowit Experience fick nyligen upp Studiefrämjandets nya webbsida och har använt sig av Tobii Pros nya webbaserade eyetracking-verktyg Tobii Pro Sprint för att förbättra användarupplevelsen. Tobii Pro Sprint, som gör det möjligt att se hur en användare interagerar med en webbsida eller produkt, lanserades nyligen och Knowit Experience valdes ut för att testa verktyget under ett halvår. För Studiefrämjandet har insikterna varit en del av analysen av användarnas beteende och är ett sätt att addera objektiva och kvalitativa data till en oftast kvantitativt tung analys.
Många av oss har varit där, och är ofta där, i hetluften på kommunikationsenheten eller kommunikationsavdelningen. Uppdragen strömmar in, ”vi måste kommunicera det här, och det här och… det här är jätteviktigt!”
Inbound marketing är ett samlingsnamn för digital marknadsföring inom ägda och förtjänade medier. Tanken är att inbound marketing-metodik ska hjälpa din webbplats och de kanaler som du har att tillgå att locka besökare till din webbplats. Besökaren ska gilla din sajts innehåll, den kanal och det sätt besökaren kommuniceras med, konvertera på din webbsida och till sist köpa din produkt eller tjänst, bli medlem i din organisation eller boka ett möte.
Knowit Experience har ett nära samarbete med Episerver, det vanligaste Content Management-systemet i Sverige. Många av våra kunder använder Episerver och vi försöker hjälpa dem så mycket vi kan. Nedan följer ett exempel som är kopplat till Google Analytics och ett som är kopplat till GDPR.
I helgen samlades 15 kvinnor på Science Park i Jönköping för att delta i en tvådagarskurs i kodning, Hello girl. Knowit arrangerar eventet tillsammans med andra lokala konsultbolag, myndigheter och skolor via projektet Transform AAA och Digital dreams. Målsättningen är att öka regionens digitala jämställdhet.
Du vill ha rätt typ av trafik till din webbsida. Du vill attrahera de som är intresserade av det du säljer. Det är självklart bäst att innehållet på din webbsida är anpassat för dina besökare och att insikten om vad de vill ha för innehåll är baserat på data. Desto mer du vet om din målgrupp, desto bättre utgångsläge har du. Allt innehåll på din webbsida ska ha som mål att attrahera, konvertera och göra besökare till nöjda kunder.
Det är inget nytt att SEO (sökmotoroptimering) är något som många svenska företag tycker är svårt. Att analysera er webbsida, förstå trafiken och sedan också förstå hur man ska driva mer organisk trafik via Google är inget lätt uppdrag att ta sig an. Men det är långt ifrån omöjligt! Genom att jobba strukturerat, strategiskt och få stöd och hjälp från experter kommer man långt.
Den digitala B2B-handeln växer explosionsartat och företag som inte ställer om löper stor risk att konkurreras ut. Enligt vår Head of Business Development, Kenneth Lyngshede är nyckeln till framgångsrik e-handel att skapa friktionsfria köpupplevelser – och där spelar produktinformationen en avgörande roll.
Handeln mellan företag har länge legat efter konsumenthandeln när det gäller digitalisering. Knowit Experience ser dock en stark trend där fler och fler industriföretag nu vill plocka marknadsandelar med hjälp av e-handel.
- Är man inte med i det här skiftet kommer man halka efter, säger Knowit Experience Malmös vd Johan Kuru.
Vem skriver jag för och varför? Det är den viktigaste frågan du bör ställa dig när du jobbar med innehåll. Vem är din målgrupp? Vad vill du att läsaren ska tänka, känna eller göra när hen har läst din text?
En företagspresentation, några kunder, ett nyhetsflöde och en kontaktsida. Beskrev jag precis din webbplats?
Inbound marketing är content marketing i en större kostym med strategier, metodik, processer och allt annat som gör dina ägda medier och kanaler konverteringsvänliga. Många köper dock grisen i säcken när det gäller inbound marketing, men oroa dig inte. Vi har listat lösningsförslag.
Nyligen satte vi ihop ett anbud åt kund som efterfrågade vägar fram för att stärka sin digitala närvaro och öka spridningseffekten av sin publicerade information. Mitt ansvar låg grundat i själva användarupplevelsen; koncept och UX, tillsammans med en kollega från vårt Performance-team, specialiserad på inbound marketing. Tillsammans skapade vi ett koncept där vi använde inbound-metodiken som fundament. Vad som följer nedan är de insikter jag tog med mig ifrån processen.
Första steget inom inbound marketing är att förstå webbsidebesökaren och anpassa innehållet i olika kanaler efter mottagaren. Innehållsarbetet innebär ofta att du måste gräva djupt i din organisation och aktivera experter som har den kunskapen som kunderna vill ta del av.
Det handlar om att bygga struktur och processer internt för att sen vända den interna kommunikationen utåt och visa upp väl valda delar. Ofta är det här din organisation fastnar. Det finns inte tillräckligt mycket driv och förståelse i organisationen för att lyckas med content marketing, som är den första byggstenen i inbound marketing.
Digital marknadsföring går att mäta, till skillnad från vanlig marknadsföring. Vid mätning är analys och insikt viktigt, likaså att driva trafik till en webbsida. Att ha en väl utbyggd och underhållen digital närvaro är en hygienfaktor för en organisation idag och webbplatsen är mittpunkten i den digitala närvaron.
Nedan beskriver vi grunderna i inbound marketing och ger dig generella tips på hur du ska komma igång. Att börja med att ta reda på vilka du ska rikta ert budskap till kommer före när du ska rikta ert budskap. Det finns många sätt att generera trafik och det finns många byggstenar som ska vara på plats för att nå visionen av en färdigbyggd inbound-magnet. Vi har listat åtta sätt att komma igång.
Har du svårt att få ihop innehåll? Har du svårt att få dina medarbetare att dela med sig av sina expertkunskaper? Har din organisation svårt att bryta ned silos och har du svårt att lyfta det ni gör bra? Du är inte ensam. Många företag och organisationer går ifrån att köpa utrymme till att generera trafik genom förtjänade medier (länk digital pr) och att skapa en digital närvaro som lockar besökare till sina ägda medier. Att skapa bra innehåll är viktigt och komplicerat. Allt ifrån vinkling, tonalitet, målgrupper, personas och kanaler ska klaffa, för att ge besökaren rätt information i rätt skede av kundresan.
Orden ”Vi värnar om din integritet” har multiplicerats i din mejlbox de senaste dagarna, och du undrar lite upproriskt om det aldrig ska ta slut. Det kommer att ta slut, men arbetet för oss UX:are tar vid. För vi vet ju hur vi faktiskt ska värna om din integritet på webben. Här kommer konkreta tips på hur vi tillämpar GDPR ur ett UX-perspektiv.
Känner du igen dig i att någon gång ha hamnat på en webbsida och uppfattat den som helt ologisk och nästintill omöjlig att navigera i? Du kliar dig i huvudet och tänker ”hur sjutton tänkte de här egentligen?”. Förmodligen är det någon som faktiskt tänkt ut en plan. Problemet är att det inte funkar för dig som webbsidebesökare och det är inte helt omöjligt att det beror på att man utgått från verksamhetens, utvecklarnas och/eller designers ”mentala modeller” snarare än den tänkta målgruppens när man skapat webbsidan. Med hjälp av metoder typiska inom UX-design kan man lättare undvika att hamna i den fällan.
Ska vi flytta våra organisationer från EU, som Facebook precis har gjort, eller ska vi hjälpas åt att göra det digitala livet tryggare för oss alla? Vi ger dig konkreta tips för dig som är sen med att ta itu med GDPR.
AWS Summit Stockholm 2018 var ett event som fysiskt förenade det nordiska cloud computing-communityet. Det bestod av merparten tekniska sessioner och en utställning där Amazons molnteknologipartners försökte förklara hur kunderna kan få ut det mesta av AWS. Det lyckades de med.
När man pratar om blockchains, teknologin bakom kryptovalutor som Bitcoin och Ethereum, så kan man tro att användningsområdet inte sträcker sig längre än kryptomarknaden. Möjligheten att göra samhället säkrare och mer effektivt genom blockchain-teknologin kan låta helt absurt i mångas öron. Många utvecklare runtom i världen har dock upptäckt potentialen i maskineriet bakom kryprovalutorna och arbetar idag på olika projekt för att förbättra samhället på olika sätt.
Jag vet inte hur många gånger jag har irrat omkring på en hemsida för att, till slut, hitta det jag söker på det mest ologiska stället. Har hemsidan inte testats av användare? I ett användningstest får en slutanvändare genomföra enklare uppgifter i en lösning eller en prototyp och samtidigt berätta vad denne tänker och förväntar sig ska hända, ett så kallat ”tänka-högt-protokoll”. Efter detta följer ofta en kompletterande semistrukturerad intervju.
Vi besökte vår partner Episervers event Ascend Stockholm 2018. Under eventet talade Episervers CMO James Norwood. Nedan följer en sammanfattning och några tankar om det som framfördes kring e-handel idag.
Prior to Sitecore 9 config files and server roles could easily be the fuel of nightmares. Want to add you own search configuration? ZZZ folder it is, want to update some cache settings? That’s right. ZZZ folder.
Its always been a hassle for me to manage web.config transforms, and slow cheetah transformations for config files, it is annoying to have you build servers do multiple builds to essentially have the same code compile with a different set of variables.
Första intrycket är viktigt. Du märker inte vad andra ser eftersom du inte ser det på samma sätt som en besökare gör, du ser ditt företag inifrån. Vissa företag har satt det i system att fråga hur besökare uppfattar företaget efter ett möte. Att undersöka hur ditt företag uppfattas och åtgärda missvisande information leder till ett bättre första intryck. Nedan finner du tips på hur du kan städa i din digitala närvaro och skapa ett bra digitalt första intryck.
Mellan 2013 och 2017 har reklaminvesteringarna ökat från 8 miljarder till 20 miljarder. Samtidigt har effekten av reklamen minskat. Rapporten Media in Focus visar på en vikande effekt av företagens marknadskommunikation. Slutsatsen är att företag lägger för mycket resurser på kommunikation kopplad till försäljning och för lite resurser på långsiktig kommunikation.
När företag tampas med sociala medier möter deras självbild ofta en hård verklighet. Massorna vet inte lika mycket om ditt företaget och uppskattar det inte på samma sätt som du som jobbar där. Interaktionerna och räckvidden imponerar inte. Varför? Hur ska du göra för att folk ska gilla er i sociala medier?
Sociala medier kan vara svårt att förstå. Det sociala möter algoritmer. Känslor möter det digitala. Ofta vet man inte hur man ska tänka och det är svårt att hitta handfasta tips. Här följer 21 konkreta tips på hur du ska tänka när du jobbar med sociala medier på ditt företag.
Har ni svårt att bestämma vad som ska finnas i det nya intranätet? Många viljor drar åt olika håll. Därför kan det vara bra att ha en grund att stå på i dina tankegångar. Oavsett om det gäller att lägga till en app som komplement till ert intranät eller byta till en app helt och hållet är det viktigt att utgå ifrån behov och mål, men det går att utgå ifrån vissa grundantaganden.
Scrum-metodik har blivit poppis i takt med att post-it-systematiken (Kanban) har digitaliserats. Men nu har turen kommit till marknadsavdelningarna som redan idag är väldigt digitala. Eller åtminstone i ett paradigmskifte där digitala verktyg står i centrum. Marketing automation-system, e-postmarknadsföring och Google Adwords tar större delar av marknadsföringsbudgeten i anspråk. Hur ska du klara av att organisera detta arbete? Jo, kopierar utvecklarnas projektledningsverktyg och metodik.
Här ger vi exempel på hur du påverkar dina mottagares beteende genom att se över er kommunikation. Vi använder email marketing som exempel eftersom kanalen har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Din hjärna kommer dock dra tankarna till kommunikation i sociala medier, vilket inte är fel.
Din digitala mediebevakning är lika bra som din relation med din kontaktperson och dina sökord. Gissningsvis ligger liknande algoritmer bakom mjukvarorna nedan, som alla är webbaserade. Se därför till att göra en bra analys av vad du vill bevaka, vad vill du uppnå och varför? Läs nedan för en bred listning av den svenska digitala mediebevakningsbranschen, verktygens styrkor, svagheter och lite skvaller.