Har du en produkt eller tjänst, sajt eller app? Kanske även en chattbot eller röstassistent? Då behöver du en UX-writer. En UX vadå? Varför? Jo, UX-writers behövs för att skapa en bra användarupplevelse.
Alla digitala gränssnitt innehåller interaktioner. Orden i dessa interaktioner kan både hjälpa och stjälpa användarupplevelsen – och i slutänden människors uppfattning av ditt varumärke. Rätt ord gör din produkt enhetlig och mänsklig – och får samtidigt användaren att agera.
Det är precis som en konversation – det du säger är helt avgörande för hur mottagaren reagerar – och det är här UX-writern kommer in i bilden. Hen frågar sig hur en produkt eller ett flöde ska kännas och använder sedan research och sin kunskap för att skapa en riktigt bra upplevelse.
Med hjälp av en tydlig och enhetlig tonalitet kan vi skapa en sömlös upplevelse av varumärket. Det gör i sin tur användarna till lojala fans som hjälper till att marknadsföra din produkt eller tjänst genom att berätta om den för sina vänner. Det stärker kundens livstidsvärde (CLV), samtidigt som det sänker anskaffningskostnaden (CAC).
Du har troligtvis redan koll på vad en UX-designer gör och har kanske en UX-designer i ditt team. Bra! UX-designers och UX-writers hör nämligen ihop. Båda bidrar till att skapa en bra användarupplevelse, men har lite olika tillvägagångssätt. Något förenklat kan vi säga att UX-writern fokuserar på att skapa en konversation mellan en produkt och en användare, medan UX-designern skapar en plats för konversationen.
Känns det abstrakt? Här kommer ett exempel: Under en dag använder vi en mängd olika appar och sajter – och det skulle vara svårt utan alla UX-writers där ute. Tänk dig att du öppnar en av dina favorit-appar, t.ex. Apple Music, och möts av ett gränssnitt utan någon text.
Skärmdump av Apple Musics hemskärm utan UX-copy från WWDC22:s "Writing for Interfaces"
Ikonerna ger oss förvisso viss vägledning till de olika avsnitten i menyn, men skulle du förstå vad varje ikon betydde om det inte fanns någon beskrivande text? Och om något blev fel, skulle du kunna lösa problemet utan vägledande ord?
Citerade jag just Blink 182? Nåväl, UX-writern ligger bakom all text i appar och på sajter. Knapptexter, menyer och instruktioner kan verka små och obetydliga, men de är helt nödvändiga för en sömlös användarupplevelse. Faktum är att det är så pass viktigt att uppgiften bör läggas på de som är specialiserade på detta – UX-writers.
Tvivlar du fortfarande på ordens effekt? Låt oss ta en titt på Googles hotellsök. När Google bytte ut ”Book a room” till “Check availability”, ökade engagemangsgraden med 17 %.
Google-exempel på hur ändringar i mikrocopy kan göra stor skillnad.
För att citera Maggie Stanpill, UX Director på Google:
“We found that it was far too committal at this stage in the decision-making process. So we switched it to Check availability, and what we found was that this was meeting the user where they were at in their mindset. They were still considering rooms, and they wanted to understand what dates were available and what prices were in that date range.”
Tänk på hur mycket innehåll som krävs för att fånga någons uppmärksamhet, bygga en relation, få hen att köpa något och dessutom fortsätta vara nöjd efter köpet, allt i hopp om att bygga lojalitet till varumärket.
Sätt sedan det i relation till att 88 % av alla som handlar online är mindre benägna att återvända till en sajt efter en dålig användarupplevelse. Med andra ord är UX-copy avgörande för att förbättra kundomsättningen och få ett bättre livstidsvärde.
Vill du veta mer om UX-writing? Hör av dig till mig!