Om du är bloggare känner du nog igen uttrycket "bloggtorka". Ibland tar idéerna slut och huvudet är tomt – och spännande inlägg känns som en evighet bort. Driver du dessutom någon typ av företagsblogg, och kanske är den enda bloggaren, så är stressen inte långt borta.
Om man satsar på bloggandet och vill att det ska bli en kanal att räkna med så är det smart att skapa ett publiceringsschema. En följdfråga på det kanske blir: Är det verkligen nödvändigt om det bara är en person som sköter bloggandet? Ja, jag tycker faktiskt det. Ett publiceringsschema kan se ut på olika sätt och anpassas efter en eller flera personer – och det underlättar arbetet med bloggen. I de publiceringsscheman jag använder mig av brukar jag lista vilka datum som inlägg ska publiceras, vilken ämneskategori de ska tillhöra samt om de är del i en artikelserie.
Att veta när inläggen ska publiceras gör att du kan planera utifrån det. Det leder också till att du frigör tid för att faktiskt skriva blogginlägg eftersom du vet vilket datum du har att förhålla dig till. Att skriva ett blogginlägg är faktiskt inget som görs i en handvändning – det krävs både planering och inspiration.
Ta gärna fram ett antal olika ämnen som du kan placera dina inlägg i. Om du redan har en blogg kan du kika i arkivet och se vad du brukar skriva om och vilken typ av inlägg som genererar aktivitet, som exempelvis kommentarer och delningar. Att använda ämneskategorier gör också att du får en tydlig överblick om hur ofta du skriver om vissa ämnen. Kanske skriver du för mycket om något – eller för lite?
Ibland kanske ett inlägg blir lååångt. Fundera då på att dela upp det i en artikelserie. Det ökar förhoppningsvis också chanserna att besökaren kommer tillbaka till din blogg för att läsa fortsättningen. Dessutom får du ju möjlighet att använda spännande cliffhangers :-)
Om du har en blogg får du gärna tipsa om den – det är alltid kul att upptäcka nya! (Eller om du vill tipsa om någon annan härlig och läsvärd blogg!)