”Vi måste ha en Facebook-sida”. Låter det bekant? Nästan samtliga som jobbar med webben, marknadsföring eller har varit del i ett mindre bolag har hört denna vanliga, men ack så farliga mening. Varför är den farlig då? Jo, om målet är att skapa en Facebook-sida kan jag nästan garantera att varumärket kommer ta skada.
I många fall slutar ett projekt av typen ”Skapa en Facebook-sida” i en inaktiv sida, med tre-fyra inlägg som lades upp samma vecka/månad som sidan skapades. Antalet personer som gillar sidan är antagligen vänner till personen som skapade den, de anställda, plus företagsledarens mamma. Och i vissa fall är det inte ens så många.
Tänk dig då följande scenario: Paul Webbsurfer funderar på att anlägga en fin pool i trädgården. Han kollar upp vad han har för alternativ och hittar ditt företag, KnowWet, och din konkurrent, Pooleti. Webbplatserna är likvärdiga, men Pooleti har en väldigt aktiv Facebooksida, med flera positiva recensioner och en kundtjänst som snabbt svarar på kommentarer. På KnowWet ligger ett gammalt inlägg om de bästa vattenfiltren 2011, ett God Jul från 2012 och en bruten länk till en branschtidning, plus flera obesvarade kommentarer och en recension som klagar på dålig kundservice på grund av detta. Vilket bolag tror du ligger bäst till för att få affären?
Och det är precis när Facebook-sidan hanteras på ett liknande sätt som den skadar ditt varumärke och kan kosta dig affärer. Ibland får man höra att det är bättre att vara där än inte alls, men jag håller inte med; en inaktiv sida är mycket värre. Att inte finnas på Facebook innebär att din inaktiva sida inte dyker upp på Google, och det är att föredra i min mening.
Precis som all annan kommunikation måste en Facebook-sida vara planerad. Du bör ha någon form av strategi för hur den ska drivas. Det kan till exempel vara ett bra forum för ren kundservice, för en mer personlig kontakt med företagets aktieägare, ett ställe att promota nya kampanjer eller… vad som helst egentligen, så länge du kan koppla samman det med företagets övergripande mål och affärsplan. En Facebook-sida kan vara precis vad du vill. Huvudsaken är att den är NÅGOT, att den har ett existensberättigande, en plan, ett eller flera mål.
Eller vad tycker du?