Att lösa kundernas behov genom innovation är inget nytt. Det som är annorlunda idag är i vilket tempo som utvecklingen sker. En innovation kan över en natt förändra en hel bransch. Inte minst när det kommer till digitala tjänster. Att ställa om sin utveckling till agil innovation kan vara en av de mest kritiska förändringar en organisation kan göra för att förbli konkurrenskraftiga. Framförallt om man har ambitionen att erbjuda attraktiva digitala tjänster.
Agil innovation går ut på att starta smått, testa snabbt och skala upp där det finns växtkraft och potential. Det innebär att agil innovation mycket handlar om att skapa förmågan att misslyckas ofta, men att göra det snabbt för att kunna gå vidare till nästa idé.
Langdon Morris, guru inom innovation och en av skaparna av konceptet Agile Innovation, skriver att ”great companies disrupt industries by reshaping entire market ecosystems. The market is forced to adapt to them.”
Coop har den senaste tiden seglat upp som innovativa genom att lansera ett helt nytt butikskoncept. Amer Mohammed, CDO hos Coop, beskriver i en intervju i Dagens Industri att framgångsreceptet är att de ”misslyckas fortare än alla andra”. Amer och Coop är ett lysande exempel på att det går att förändra även traditionella branscher snabbt, bara man har mod, viljan och kraften att göra det.
Det vi ser hos Coop nu är en konkret utmaning till resten av branschen, inte minst till Amazon som är på väg att öppna i Sverige. I Amazons koncept Amazon Go behöver du inte scanna varorna och betalningen sköts automatiskt när du går ut ur butiken. Vidare, annonserade Preem i dagarna att de ingår samarbete med Coop för att skapa den första obemannade butiken i Gävle. Utvecklingen är i rullning och vi kunder kan glädjas åt att vår vardag (förhoppningsvis) blir mer effektiv, även om den innebär stora förändringar och blir mer digital.
Hur väl är ni anpassade för att möta nya hot och nya möjligheter? Amer uttryckte i samma artikel att ”vi förstår inte varför ingen annan hade gjort det här innan”. Det finns många smarta människor inom detaljhandeln så idéerna har säkerligen diskuterats. Svaret på Amers fråga kan vara att de helt enkelt inte har förmågan att agera tillräckligt snabbt. Risken är att de sitter fast i gamla tankemönster där man kräver business case, långa förstudier och en rigid utvecklingsplan för att våga satsa på en idé. Istället för att skrota det gamla tänket och våga testa många olika idéer i små skalor och snabbt misslyckas för att hitta den idé som har växtkraft och sedan gå till marknaden med den snabbt.
Har man modet, viljan och kraften att förändra sitt sätt att tänka och arbeta med affärsutveckling finns det en beprövad process för att lyckas, Agile Innovation. Processen går ut på att man på kort tid tar fram flera idéer som man snabbt utvärderar (dvs misslyckas med). Den eller de idéer som inte misslyckas, utan har potential, flyttas sedan snabbt över till ett agilt team där konceptet utvecklas vidare till prototyp som utvärderas. Om konceptet fortfarande har potential, utvecklas prototypen till en färdig tjänst eller produkt som kan lanseras på marknaden. Allt som allt bör denna process inte ta mer än 8-13 veckor, beroende på vad utvecklingen handlar om. Är det en digital tjänst finns det exempel på utveckling som kunnat genomföras på 2-4 veckor.
Snabb Innovation är ett av fem fokusområden som hjälper er att accelerera er digitala tjänsteutveckling. De andra är agil applikationsutveckling, flexibel systemarkitektur, skalbara plattformstjänster samt DevOps och automation. Läs mer om dessa här.
Är ni redo att ta nästa steg i er digitala utveckling genom att öka takten i er innovation? Vi på Knowit har erfarenheten och kompetensen att hjälpa er.
För mer information, vänligen kontakta Jonas Svensson, CEO på Knowit Core, jonas.svensson@knowit.se, 070-2237316.