Att inte testa sina sanningar om en målgrupp är detsamma som att inte optimera sitt sätt att guida användarna, visualisera och förtydliga saker och ting för dem.
En optimal kundresa eller kundupplevelse är högst subjektiv. Vi använder ofta bästa praxis, som vi vet är ett bra utgångsläge när det kommer till den digitala upplevelsen, men givetvis fungerar inte samma lösning lika bra oavsett bransch, målgrupp, tid på dygnet eller enhet.
Hur går det till om man vill testa sin webbplats?
Att testa sitt innehåll är att ställa sig inlyssnande och empatisk till hur vi kan förbättra upplevelsen av din produkt eller varumärke. Den här metoden kallas ofta för A/B-testning. Kort och gott handlar det om att testa alternativ A mot alternativ B och baserat på data över en representativ tidsperiod och andra definierade beroenden, få bekräftat till exempel vilken färg, kontrast eller formulering som fungerar bäst. När du vet att alternativ A konverterade* bäst så behöver du testa om A1 eller A2 är ännu bättre. Ni förstår hur oändligt roligt vi kan ha med A/B-tester.
Låter det här som en överdriven strävan tycker du? Jag kan med största sannolikhet säga att dina konkurrenter redan gör detta. De få som inte gör det kommer snart börja eller inte vara konkurrerande länge till...
Tre snabba inför ditt nästa test:
Så, hur sparar man budget och miljöpåverkan genom att testa mer?
Ju mindre onödiga eller felaktiga funktioner och innehåll du belastar internet med och ju mindre du behöver bygga om på grund av oönskat resultat, desto mer vänlig är du mot vår underbara planet, samtidigt som du investerar smartare och mer långsiktigt.
Testar du vilken lösning som ska utvecklas har du större chans att träffa rätt första gången, eftersom du baserat beslutet på data. Detta innebär minskade utgifter och dessutom ett mindre klimatavtryck eftersom vi sparar resurser genom att bygga om i mindre utsträckning.
Tips!
Ett verktyg många använt till A/B-tester är Googles verktyg ”Optimize”. Denna produkt tas bort den 30 september 2023. Google rekommenderar sina användare att ladda ner historisk data från verktyget innan dess, här finns en guide hur du laddar ner datat från Google Optimize.
Med anledning av det här har Optimizely just nu ett on boarding-erbjudande vi också vill tipsa om: länk till Optimizelys erbjudande.
Som Optimizely-partner och veteraner på tester, webbanalys, innehåll, UX med omnejd så kan vi på Knowit Experience givetvis hjälpa till om ni behöver råd eller hjälp att komma igång.
*Konvertering = När en besökare gör det du vill att den ska göra på din webbplats.