Blogg | Knowit

7 vanliga misstag när du skriver innehåll för webben

Skriven av Camilla Boman | Jan 26, 2016 11:00:00 PM

Ibland kommer det som en "sidogrej". Ibland kommer det oväntat och ska upp snabbt. Ibland får man ingen tid. Vad jag pratar om? Att producera innehåll till din eller ditt företags webbplats.

För ibland är det tyvärr så – att det är lite nedprioriterat att skapa innehåll. Även fast vi lever i en värld av ständig digitalisering, där vi ofta möter våra kunder eller potentiella kunder på nätet, läggs det i många fall inte tillräckligt mycket fokus på de här bitarna. Det ska gå fort och lätt. Inte sällan gör man då misstag (tro mig, jag har gjort många!) när det gäller textproduktion. Här är sju vanliga missar – och vad du kan tänka på för att undvika dem.

1. Du tänker inte på målgruppen

Vem skriver du för och till? Våga ta några tankerundor – gärna med ett par kollegor och även den som beställt texten – och fråga vem ni riktar er till. Olika målgrupper har olika tilltal. Det är också bra att våga vara lite personlig även om du inte vänder dig till en enskild person. För även om du jobbar på ett företag som skriver texter riktade till andra företag behöver det inte vara tråkigt eller styltigt. Jag brukar tänka såhär: Ett företag består av människor. Det är människor som läser din text. Alltså: Skriv för en människa, inte för "hela företaget".

2. Du missar att sökoptimera din text

Det är skillnad mellan att skriva text för trycksaker (t ex broschyrer) och text för webb. Texterna på din webbplats ska vara sökmotoroptimerade så att du kan få en bra placering på Google. Sökoptimering, eller SEO* som det också kallas, är en hel vetenskap. Några viktiga saker att tänka på är dock: Fundera på nyckelorden för din bransch och vilka frågor dina kunder kan tänkas googla på. Försök att arbeta in dessa i dina texter. Men var noga med att inte skriva för Google – du ska fortfarande skriva för dina besökare. Att arbeta korrekt med rubriker och underrubriker (H1, H2 osv) är också viktigt. Som sagt, det finns tusen tips – mer eller mindre avancerade – men att googla "sökoptimering" och läsa några bra artiklar kring ämnet kommer garanterat ge dig nyttig och värdefull information.

* Search Engine Optimization


3. Du skriver för långt

De digitala besökarna har ofta bråttom. Vill man hitta information om en specifik tjänst eller produkt så vill man inte läsa igenom en milslång text för att komma till kärnan. Arbeta med underrubriker, bra design och bilder om möjligt. Gör det behagligt för besökaren att läsa din text. Och kom ihåg – besökaren har ett annat behov när hen söker information än när hen slår sig ner i fåtöljen med en lång, spännande roman.

4. ... eller du skriver inte alls, för du kopierar från någon annan

Ja, det händer. Och det är inte bra. För det första: Du tar bort det unika med din produkt, tjänst eller erbjudande. Hur många gånger har vi inte läst "Hos oss får du alltid god service!" eller "Vår personal har gedigen erfarenhet". Visst – det må vara sant, men jag är övertygad om att ditt företag erbjuder något mer unikt. Gör ni inte det? Skriv då att ni är totalt ounika. Innan annan lär ju skriva så – och ibland går humor fram! :-) För det andra: Google gillar inte identiska texter på olika URL:er.

5. Du har ingen struktur i texten

Ibland kan det vara svårt med att veta var man ska börja någonstans. Man sätter sig helt enkelt ned och börjar skriva – och helt plötsligt har det viktigaste hamnat sist. Försök att tänka enligt modellen "Den omvända pyramiden". Det viktigaste först – och sedan rangordnar du innehållet i texten. Det innebär att det som är minst viktigt kommer sist. Måste du då korta ned din text är det inte svårt att välja vilket som ska bort.


6. Du använder komplicerat fackspråk

Det här beror förstås på vem din målgrupp är. Om du vet att din målgrupp är bekant med facktermer så är det inte helt fel att använda dem. Men om du skriver för en mer neutral publik är det bra att översätta fackspråket så att det blir mer förståeligt. Använd dig gärna av exempel – det kan göra texten tydligare för läsaren.

7. Du låter ingen korrekturläsa

Att låta någon annan läsa igenom din text är smart. Du kan få hjälp att upptäcka stavfel, konstiga formuleringar eller sakfel. Jag och min kollega Pontus, som också arbetar med textproduktion, brukar läsa igenom varandras texter: texter till och för våra kunder, blogginlägg, nyhetsbrev – allt granskas minst en gång. Det är viktigt och ger mycket!

 

Lycka till med skrivandet och du – våga kräva tid för att skriva bra innehåll!

 

Bildkälla:
Pexels
Kaboompics