Knowit Experience har ett nära samarbete med Episerver, det vanligaste Content Management-systemet i Sverige. Många av våra kunder använder Episerver och vi försöker hjälpa dem så mycket vi kan. Nedan följer ett exempel som är kopplat till Google Analytics och ett som är kopplat till GDPR.
Utvecklaren Alexander Lundh hos oss har tagit fram en ny koppling mellan Episerver och Google Analytics. Kopplingen gör det enkelt för webbredaktörer att ta fram statistik på webbtrafik för specifika webbsidor.
Du har, kanske som många andra av våra kunder märkt att webbredaktörer ofta får frågor som borde besvaras av en webbanalytiker. Borta är de dagar då du som webbredaktör inte kan svara på frågan: ”Hur många har varit inne på sidan?”. Frågan kommer ofta ifrån någon som är extra intresserad av ”sitt” affärsområde eller ”sin” del av webbsidan.
En webbredaktör arbetar alltid i något typ av CMS och webbanalytikern jobbar i sin tur oftast mycket i Google Analytics och Google Tag Manager. Kopplingen förenklar och sparar tid för dig, oavsett om du är redaktör eller analytiker, eftersom det blir enklare för webbredaktörer att ta fram webbtrafikstatistik för specifika sidor. Borta är de dagar där frågan ”hur många besök har sidan?” tar tid att besvara.
Rent praktiskt innebär detta att det läggs till en flik i Episerver och genom att klicka på den fliken får användaren upp en dashboard där statistik från den sidan som användaren är inne på i Episerves CMS visas upp. Statistiken väljas ut och hämtas från Google Analytics (via Google Analytics Reporting API). Webbredaktören behöver inte ha någon kunskap om Google Analytics sen tidigare för att använda sig av den här funktionaliteten.
Både Episerver och Google är partners till Knowit Experience och vi hjälper gärna kunder med både Google Analytics och den här typen av specifika lösningar.
Utvecklaren Kalle Hallert hos oss har tagit fram en bot som hjälper våra kunder GDPR-säkra sig. Genom att använda en bot som automatiskt raderar uppgifter som kommit in via formulär i CMS-systemet Episerver slipper du bryta mot GDPR (Dataskyddsförordningen). Genom att automatisera detta slipper du manuellt och kontinuerligt gå in och ta bort kontaktuppgifter som inte bör sparas längre än det du angett i samband med att besökaren fyller i formuläret. Om informationen på sajten anger att uppgifterna kommer sparas i exempelvis 12 månader och de sparas längre, då är det ni gör inte i linje med dataskyddsförordningen.