Du tror på sociala medier men har inte tid, ork eller kunskap nog att sköta det helt ensam. Du har också svårt att förankra en ansträngning på jobbet. Chefen vill inte satsa, trots att konkurrenterna använder sociala medier. Det här kommer förhoppningsvis att hjälpa dig komma igång. Det här är ett 12-stegsprogram för företag i mellanviktsklassen.
I sociala medier försöker du spegla din identitet. Men skälet till att folk gillar inlägg är tudelat. Antingen är det en emotionell reaktion eller en identitetsspegling. Antingen ”katten är söt” eller ”titta, det här är jag”. Eller en blandning. ”Titta, här är jag” kan innebära att du delar en nyhetsartikel som du tycker är intressant. Då och då ser man att folk har taggat sina vänner i inlägg. Oftast ett video-klipp. Det folk säger då är: ”titta, det här är du enligt mig” eller ”det här är du i relation till mig”. Denna psykologiska sfär ska du förmå dig själv eller dina medarbetare att tampas med. Eftersom vi alla är människor drar jag ned min argumentation till en ganska basal nivå.
På LinkedIn handlar det om employer branding, social selling, personligt varumärkesbyggande och kontakter i arbetslivet. Facebook är din personliga loggbok, ibland nyhetskanal, din eventkalender, din bildbank och din chatt. På Twitter försöker du vara fyndig och nå opinionsledare, men det är klubben för inbördes beundran.
För att förklara sociala medier och vilket innehåll som fungerar i sociala medier har jag länge använt ”kattungeprincipen”. Förr gillade vi bilder på kattungar, nu gillar vi videos med kattungar. De mest populära inläggen kan också handla om när folk gör bort sig, illa sig eller när något oväntat händer. Det handlar ofta om att roa eller överraska mottagaren. Om ni som företag lägger ut en länk till ert navelskådande pressmeddelande i URL-format utan bild, då är ni så långt ifrån det som är populärast i sociala medier som möjligt. Mitt råd här är att sänka ribban för tonalitet, var kunnig, rolig och personlig. Folk vill se en mänsklig sida. Att driva trafik till din egen webb är målet. Det är där mottagaren konverterar.
1. Skaffa budget (även tid), förtroende och mandat – Annars blir det jobbigt.
2. Skapa en policy – Bestäm tonalitet. Detta kan skilja sig mellan olika kanaler. Våga vara rolig och prestigelös. Bestäm hur ni ska hantera kritik och troll samt informera om upphovsrätten internt.
3. Syfte – Är det en ytterligare kanal för att få ut era pressmeddelanden eller vill ni skapa snackisar?
4. Målgruppen (helst uppdelad i personas) – Vilka når ni i vilka kanaler och vad vill de ha? Utgå ifrån de nätverk ni har och de opinionsledare ni känner till. Aktivera, konversera, inkludera och bygg nätverket. Tävlingar och gåvor är kul.
5. Bygg inifrån – Dra igång en projektgrupp (redaktionsråd) av de som är bäst rustade och intresserade. Få dem att se det som en kreativ morot och ett tillfälle att lära sig något nytt. Be dem utgå ifrån vad de själva skulle gilla eller retweeta. Detta tillvägagångssätt är mer långsiktigt och gör att man kan dela upp tid och kanaler. De som är mest intresserade bestämmer. Konsensus råder.
6. Content – Bilder och videos är bäst. Videos är bättre än bilder. Om det inte finns en bild till texten är det ett dåligt inlägg. Använd bilder som ni får använda. De går att hitta via Google (Inställningar à Avancerad Sökning) eller köpa via bildbanksajter. Gif:ar och mems är kul tycker jag.
7. Informationsstruktur – Det finns mjukvaror att tillgå där man kan dela idéer, bilder och videos. Använd dessa. Låt det utvecklas organiskt och styr genom att subtilt ge information internt om inlägg som går bra, hylla de som bidrar och delge övrig information. Som till exempel vilka tidpunkter inlägg fungerar bäst. Ni borde kanske använda en mjukvara som kan schemalägga inläggen, för att skapa insyn, samsyn och nå ut vid rätt tidpunkt.
8. Sprid internt – Få med så många som möjligt i det organiska spridandet av inläggen. Det går att maila ut inlägg eller vara mer taktisk och använda en mjukvara eller använda en specifik persons (chefens?) sociala kanaler och stärka inläggen genom att medarbetarna gillar/delar just dem. Vem är er gallionsfigur och främsta expert?
9. Mät – Mät allt som går att mäta och använd dig av det du mäter för att nå insikter om vad som fungerar. Din hemsida är alltid bästa platsen för kunden, lägg helst upp bra innehåll som länkar till er webb. Där kan du också mäta mer.
10. Mediebevaka – Det går att använda sig av diverse digitala mediebevakare för att både hitta innehåll och se vad folk säger om er, konkurrenter och branschen. Det går att förstärka din sociala närvaro genom att till exempel retweeta de bra saker folk säger om er.
11. Förstärk – När något går bra organiskt. Släng in pengar. Lyft det som är bra. Hos er och i er omvärld. Välj den profilbild som har fått mest interaktioner. Länka till era blogginlägg och youtube-videos som har mest visningar. Nu för tiden måste du betala för att nå brett. Annars sitter du och fiskar med inläggen i en damm där nån procent av dina följare simmar.
12. Uppföljning – Specialiserade företag kan hjälpa er med insikter och analyser av resultatet. Något som är tacksamt när du ska rapportera uppåt. Jämför gärna kostnaden med displayannonsering.