Digital kommunikation

Bläddra bland bloggar från våra affärsområden

Digitalakademin i Göteborg

Den 29 november gick Digitalakademidagen av stapeln i Göteborg. Frida Boisen var moderator och på talarlistan fanns bland andra Jonas Wallentin, chefsanalytiker på Google Sverige, Johan Wullt, chef för kommunikation på EU-kommissionen, Tomas Ekberg, chefsanalytiker på Västra Götalandsregionen och Sofia Magnusson, grundare av The Folklore Company. Knowit var inbjudna som digitala experter för att hålla ett längre utbildningspass under eftermiddagen, lett av Sam Hirbod och Sofia Bergfeldt Trotzig.

0 Svar Läs mer

Tagga ner genom att tagga upp

0 Svar Läs mer

Våra surfvanor kartläggs - även gratis har ett pris

Dagens Nyheter publicerade häromdagen en avslöjande artikel kring hur våra surfvanor kartläggs av diverse organisationer. Detta åstadkoms med hjälp av tredjepartskakor som även kallas för "third party cookies". Är det någon som bör ta ansvar för detta eller är det något vi får leva med? Detta är mina reflektioner.

0 Svar Läs mer

En blick på Googles konsumentbarometer

Människor är mer uppkopplade än någonsin, och särskilt smartphone-användningen ökar. Webbstatistik, enkäter och andra undersökningar hjälper oss att förstå när, hur och varför människor använder internet, så att vi kan utforma smartare sajter, tjänster och budskap som ger bättre effekt.

0 Svar Läs mer

Mobilen förändrar vårt köpbeteende

I takt med att mobila enheter blivit en oumbärlig del av vår vardag har vår mediekonsumtion förändrats. Vi har gått från avgränsade, dagliga sessioner på webben till ett mycket mer fragmenterat beteende: En spontan googling av något vi plötsligt vill kolla upp, en blick på dagens nyhetsrubriker, en chattkonversation med en vän medan vi väntar på bussen, ett snabbt öga på Facebook och Twitter – allt i samma stund som behovet (eller lusten) uppstår. Vi vänder oss reflexmässigt till mobilen och agerar omedelbart på våra behov av att utföra något, upptäcka något, titta på något eller köpa något.

0 Svar Läs mer

Seg sajt kan kosta mycket

Amazon räknade 2012 ut att om deras sajt hade laddats bara en sekund långsammare, så skulle det kosta dem 1,6 miljarder per år i förlorad försäljning. Idag skulle siffran sannolikt vara avsevärt högre.

0 Svar Läs mer

Google favoriserar mobilanpassade sajter

En av vårens stora webbnyheter är Googles uppdaterade rakningsfaktorer, där mobilanpassade webbplatser prioriteras bland de sökresultat du ser i telefonen. I praktiken innebär det att din sajt riskerar att halka långt ner i träfflistan om den inte är väl anpassad för mobil visning. Det drabbar dig alltså även om du i övrigt är duktig på att jobba med sajtens sökmotoroptimering, eftersom Google numera sätter så stor vikt vid just mobilvänligheten.

0 Svar Läs mer

Digital marknadsföring för Projectplace

Projectplace erbjuder samarbetsverktyg i molnet, och är inom sin bransch marknadsledande i Europa. De har anställda i åtta olika länder och användare i över 150. Webben är en viktig kanal för att nå ut till nya och befintliga kunder, så Projectplace inser nyttan med att arbeta med digital marknadsföring för alla sina marknader.

0 Svar Läs mer

Läs mer om Knowit

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Sortera inläggen

Senaste
Mest populära

Ämnen

Visa Alla