Digital kommunikation

Bläddra bland bloggar från våra affärsområden

E-barometern 2016

I veckan var vi och lyssnade på presentationen av Postnords undersökning av e-handeln för 2016. E-barometern, som man kallar undersökningen, har pågått under många år. Siffrorna spänner så långt bak som 2003. Sammanfattningsvis kan man säga att e-handeln 2016 går som tåget, bolagen kämpar med att få till omniupplevelsen och att logistikaspekten av e-handeln tar stora delar av investeringspengarna.

0 Svar Läs mer

Digitalakademin i Göteborg

Den 29 november gick Digitalakademidagen av stapeln i Göteborg. Frida Boisen var moderator och på talarlistan fanns bland andra Jonas Wallentin, chefsanalytiker på Google Sverige, Johan Wullt, chef för kommunikation på EU-kommissionen, Tomas Ekberg, chefsanalytiker på Västra Götalandsregionen och Sofia Magnusson, grundare av The Folklore Company. Knowit var inbjudna som digitala experter för att hålla ett längre utbildningspass under eftermiddagen, lett av Sam Hirbod och Sofia Bergfeldt Trotzig.

0 Svar Läs mer

Knowit Inspiration Day – en eftermiddag om digitalisering

0 Svar Läs mer

Låt dejten blomma ut – så behåller du besökarna på webbplatsen

För ett tag sedan skrev jag om avvisningsfrekvens; vad det är och hur vi kan jämföra det med att gå på dejt (!). Jag resonerade lite huruvida en hög avvisningsfrekvens är bra eller dåligt – för det beror nämligen på vad din sida har för syfte. Men om vi nu har en webbplats där vi önskar att behålla besökaren så finns det några saker att tänka på.

0 Svar Läs mer

Tagga ner genom att tagga upp

0 Svar Läs mer

Våra surfvanor kartläggs - även gratis har ett pris

Dagens Nyheter publicerade häromdagen en avslöjande artikel kring hur våra surfvanor kartläggs av diverse organisationer. Detta åstadkoms med hjälp av tredjepartskakor som även kallas för "third party cookies". Är det någon som bör ta ansvar för detta eller är det något vi får leva med? Detta är mina reflektioner.

0 Svar Läs mer

Du kan aldrig gissa hur trötta vi är på klickrubriker

I tidningen Journalisten kan vi läsa Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen i Sverige (IIS), uttala sig om så kallade klickrubriker.

1 Svar Läs mer

Regnbågsfärger

Sedan USA:s högsta domstol i fredags beslutade att alla amerikaner – oavsett kön eller sexuell läggning – har rätt att gifta sig, vill många vara med och fira. I helgen har nätet bit för bit målats i regnbågens färger, av både privatpersoner, organisationer och företag.

 

Brand Pride

Många varumärken passar på att visa upp sina värderingar genom att tillfälligt låta sina logotyper vara regnbågsfärgade. Här är några färgglada exempel på svenska och utländska varumärken, med White House överst i mitten:

 

(Vissa logotyper behöver förstås inte svida om, som exempelvis Flygbussarna...)

1 Svar Läs mer

Mobilen förändrar vårt köpbeteende

I takt med att mobila enheter blivit en oumbärlig del av vår vardag har vår mediekonsumtion förändrats. Vi har gått från avgränsade, dagliga sessioner på webben till ett mycket mer fragmenterat beteende: En spontan googling av något vi plötsligt vill kolla upp, en blick på dagens nyhetsrubriker, en chattkonversation med en vän medan vi väntar på bussen, ett snabbt öga på Facebook och Twitter – allt i samma stund som behovet (eller lusten) uppstår. Vi vänder oss reflexmässigt till mobilen och agerar omedelbart på våra behov av att utföra något, upptäcka något, titta på något eller köpa något.

0 Svar Läs mer

Google favoriserar mobilanpassade sajter

En av vårens stora webbnyheter är Googles uppdaterade rakningsfaktorer, där mobilanpassade webbplatser prioriteras bland de sökresultat du ser i telefonen. I praktiken innebär det att din sajt riskerar att halka långt ner i träfflistan om den inte är väl anpassad för mobil visning. Det drabbar dig alltså även om du i övrigt är duktig på att jobba med sajtens sökmotoroptimering, eftersom Google numera sätter så stor vikt vid just mobilvänligheten.

0 Svar Läs mer

Läs mer om Knowit

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Sortera inläggen

Senaste
Mest populära

Ämnen

Visa Alla