Digital kommunikation

Bläddra bland bloggar från våra affärsområden

Varför ska man göra en webbplats tillgänglig?

Tillgänglighet på webben innebär att skapa förutsättningar för att någon med en funktionsnedsättning ska kunna ta till sig, förstå och använda information på en webbplats, tjänst eller app. Exempel på funktionsnedsättningar som kan påverka användningen är synnedsättningar, lässvårigheter, neurologiska funktionsnedsättningar eller rörelesesvårigheter.

0 Svar Läs mer

Så får du nöjdare webbesökare

Om uppgiftsbaserad design med strategisk innehållshantering

Hur många slösurfar på internet utan mål? Upp med en hand! Med risk för att sticka ut hakan skulle jag vilja påstå att: det är ingen! Även slösurfaren har ett mål, till exempel att slå ihjäl lite tid med den underhållning som nätet kan erbjuda.

0 Svar Läs mer

Den röriga startsidan

Att ransonera innehållet på webbsajtens eller, kanske ännu värre, intranätets startsida är ett klassiskt problem. Ledningen vill lyfta upp innehåll från ”Om oss”, kanske senaste verksamhetsberättelsen som blev så snygg. Pressansvarige vill ha ett tydligt flöde med nyheter, gärna högt upp. Kanske länka in twitterflödet? Facebook? Kundservice vill att det ska vara lätt att komma till ”Vanliga frågor och svar”. IT vill visa aktuell störningsinformation. Sedan behöver vi puffa för vår kommande konferens, kampanjsajten, få besökarna att signa upp på vårt nyhetsbrev och så förstås lite fina bilder som ger bra stämning och gör webbesökarna tillmötesgående. Viljorna inom organisationen är ofta många och spretiga.

0 Svar Läs mer

Seg sajt kan kosta mycket

Amazon räknade 2012 ut att om deras sajt hade laddats bara en sekund långsammare, så skulle det kosta dem 1,6 miljarder per år i förlorad försäljning. Idag skulle siffran sannolikt vara avsevärt högre.

0 Svar Läs mer

Eye tracking - en het vetenskap

Med eye tracking kan vi detaljstudera hur väl en webbplats fungerar för användaren. Genom att spela in ögonrörelser på skärmen får man en god blid av hur väl gränssnittet fungerar. Metoden ger en sann bild på hur man faktiskt tittar, läser och klickar och erbjuder mer tillförlitlig data än vad intervjuer och andra subjektiva metoder ger. Studien levererar bland annat "heatmaps" som vi tolkar åt er. Metoden går även att använda på mobila enheter. Välkommen på studiebesök till Karin och vårt labb!

0 Svar Läs mer

Mättips!

För nybörjaren: Sätt upp mål så du vet vilka sidor eller klick som motsvarar en konvertering. Kan vara tacksidan för en anmälan till ett event. Eller en nedladdning av en pdf. Då kan du se om användaren hittar dit du vill, och du kan följa trender med tiden.

0 Svar Läs mer

Teknik + Kommunikation = Sant

Vet du vad UX är? När vi på Knowit använder uttrycket syftar vi på användarupplevelse – User eXperience. Vi har ett helt team som specialiserar sig på just interaktionen mellan teknik och användare.

Många faktorer påverkar användarupplevelsen. Hur intuitivt är gränssnittet? Hur snabbt laddas tjänsten? Hur visas felmeddelanden? I vårt UX-team skapas allt från användarflöden och informationsstrukturer till den känsla webbplatsen, tjänsten eller appen ska förmedla.

0 Svar Läs mer

Läs mer om Knowit

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Sortera inläggen

Senaste
Mest populära

Ämnen

Visa Alla