Digital kommunikation

Bläddra bland bloggar från våra affärsområden

Är hög bounce rate alltid dåligt?

När vi pratar webbanalys med våra kunder kommer diskussionen ofta in på bounce rate. Man är orolig för att att man har en hög bounce rate – avvisningsfrekvens – på sin webbplats. Och det vill man såklart fixa till.

0 Svar Läs mer

Storytelling med siffror – för bättre affärsbeslut

Alla vet att de borde göra det. Men få gör det. Jag pratar om datadrivna affärsbeslut. När majoriteten av beslutsfattare fortfarande baserar sina beslut på magkänsla, kommer de företag som tar välgrundade affärsbeslut som bygger på tillgänglig data att ha en enorm konkurrensfördel.

0 Svar Läs mer

Digital strategi i verkligheten

På Knowit möts vi ofta av påståendet att det är svårt att använda en digital strategi och optimera onlineprestationen när företaget inte säljer något över nätet. Ingenting kunde vara mer fel!

0 Svar Läs mer

Om dejting och avvisningsfrekvens

Ett återkommande ord i Google Analytics och i många andra webbanalysverktyg är avvisningsfrekvens, eller bounce rate som det heter på engelska. Om det här ordet finns två sanningar: 1, Det uppges i procent och 2, Det orsakar stor förvirring (nåja – sanning och sanning, men det händer ofta iallafall).

0 Svar Läs mer

Skrota siffrorna

För några veckor sedan var jag och två kollegor på Google Analytics Conference Nordic i Stockholm. Många kanske skulle somna om de var tvungna att gå på en konferens på temat "analys" – men för oss tre var detta himlen och lite därtill. Vi älskar nämligen att analysera våra kunders digitala kanaler och satsningar. Men vi vet också att många tycker att analys är lite halvtråkigt. Siffror och statistik, säger det oss verkligen något?

0 Svar Läs mer

Sommar = mobilboom

Varför mobiltrafiken ökar på sommaren behöver man inte direkt vara webbanalytiker för att lista ut. Vi har semester, vi är utomhus i högre utsträckning än annars, vi reser mer och sitter oftast helst inte framför skärmen hemma eller på jobbet. Mobilen är helt enkelt det smidigaste sättet för oss att vara online på.

0 Svar Läs mer

En blick på Googles konsumentbarometer

Människor är mer uppkopplade än någonsin, och särskilt smartphone-användningen ökar. Webbstatistik, enkäter och andra undersökningar hjälper oss att förstå när, hur och varför människor använder internet, så att vi kan utforma smartare sajter, tjänster och budskap som ger bättre effekt.

0 Svar Läs mer

Mättips!

För nybörjaren: Sätt upp mål så du vet vilka sidor eller klick som motsvarar en konvertering. Kan vara tacksidan för en anmälan till ett event. Eller en nedladdning av en pdf. Då kan du se om användaren hittar dit du vill, och du kan följa trender med tiden.

0 Svar Läs mer

Läs mer om Knowit

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Sortera inläggen

Senaste
Mest populära

Ämnen

Visa Alla