Skip to content

Storytelling med siffror – för bättre affärsbeslut

Alla vet att de borde göra det. Men få gör det. Jag pratar om datadrivna affärsbeslut. När majoriteten av beslutsfattare fortfarande baserar sina beslut på magkänsla, kommer de företag som tar välgrundade affärsbeslut som bygger på tillgänglig data att ha en enorm konkurrensfördel.

Det är inte tillgången till data som är problemet, den finns där. Problemet är att det är så mycket av den varan att det är lätt att gå vilse. Många av våra kunder nämner just det: att de drunknar i data och inte vet vad de ska göra med alla siffror.

Hur kan Google Data Studio förbättra ditt företags resultat?

Data Studio är Googles verktyg för att visualisera data.  Rätt använt kan siffrorna komma till liv och driva förändring – på riktigt. Använd verktyget för att förbättra ditt företags resultat, så att det syns direkt på bottom line.

Varför är det så svårt att agera på siffror?

Du har säkert varit med om det många gånger. Ni sitter och tittar på siffrorna och tänker att ni borde göra något. Men inget händer på flera månader. Vad beror det på? Hur svårt kan det vara?

Daniel Kahneman, nobelpristagare i ekonomi, skriver i sin bok ”Tänka, snabbt och långsamt” om våra två olika system i hjärnan och hur de hanterar information. System 1 är igång hela tiden, det är vår intuitiva ”ryggmärgsreflex” som utan ansträngning vägleder oss igenom de flesta beslut och situationer under dagen. System 2 är den reflekterande, analytiska delen som kopplas in korta stunder när vi till exempel ska lösa svårare problem. Det är energikrävande och tröttsamt att dra igång en medveten process som involverar System 2.

”System 1 klarar att hantera berättelser där elementen är kausalt kopplade till varandra, men det är dåligt på att resonera statistiskt. [..] Statistiska resultat med en kausal tolkning styr våra tankar mer än ickekausal information. Vi vill se orsakssamband. Men inte ens den mest övertygande statistik rubbar gamla övertygelser eller övertygelser baserade på personlig erfarenhet.” (Kahneman, Tänka, snabbt och långsamt).

Vad innebär det här? Vi behöver ge System 1 förutsättningar att hantera statistiken genom att sätta siffrorna i ett orsakssammanhang. Kort sagt: Låt siffrorna berätta en historia med konkreta typfall som kan påverka beslutsfattandet i vår komplexa hjärna. Det är här ett verktyg som Data Studio kan göra hela skillnaden! Med det kan du sätta siffrorna i ett sammanhang och berätta i ord, bilder, symboler och känslor allt det som kalla, hårda siffror inte når fram med till våra hjärnor.

Allt detta kan du göra med Google Data Studio

 

Google Data Studio. Data Studio är som en tom canvas med en massa möjligheter. Så ta fram artisten i dig och börja skapa, eller ta hjälp av en designer.

 

  • Google Data Studio är ett inspirerande verktyg som är mycket enkelt att använda. Känner du dig hemma i Google Analytics och Google Kalkylark, kommer du att komma igång snabbt. Här kan du titta på Googles introduktionsfilm till Data Studio. Fler resurser hittar du i slutet av detta blogginlägg.
  • Visualisera innehåll och design helt fritt utan begränsningar. Du kan lägga in egen logotyp, egna bilder, gruppera och bygga upp strukturen med enkel dra-och-släpp-funktionalitet.
  • Använd flera datakällor i samma dashboard för att skapa sammanhang och helhet, till exempel Google Analytics för att visa leads från webbplats och appar, AdWords för kampanjresultat och Google Kalkylark eller uppladdade filer för affärsdata.
  • Byt datakälla för enstaka diagram eller för hela dashboarden på en gång. Det gör det mycket enkelt att till exempel anpassa dashboarden till olika geografiska marknader: samma innehåll, men landsspecifik data.
  • Möjlighet att lägga in flera sidor för att dela upp innehållet, gruppera data och göra det överskådligt.
  • Interaktivt: låt användaren ändra datumintervall och filtrera vad som visas i graferna.

 

Skapa interaktiva dashboards: Med filterfunktionen kan du låta användaren välja vilken data som ska visas i graferna. Skapa interaktiva dashboards: Med filterfunktionen kan du låta användaren välja vilken data som ska visas i graferna.

 

Det här kan du inte längre göra

För den som tidigare är van att arbeta med instrumentpanelen i Google Analytics, finns det några grundläggande skillnader:

  • Du kan inte spara dashboarden som pdf
  • Du kan inte sätta upp schemalagda e-postutskick

Nu kommer du inte längre att få en regelbunden påminnelse med e-post. Du måste själv komma ihåg att gå in och titta på dashboarden. Jag har några lösningar på det problemet:

  • Lägg den som startsida i webbläsaren, så ser du den varje gång du går ut på internet
  • Lägg upp den på företagets intranät
  • Sätt upp den på en TV-skärm på arbetsplatsen
  • Spara länken som bokmärke på startsidan i mobilen
  • Ta upp den som ett stående inslag på ledningsmötet/projektmötet

Kom igång

Det är lätt att ösa på och skapa kaos istället för tydlighet och fokus med alla möjligheter som verktyget erbjuder. För all del, lek och labba runt helt fritt för din egen skull. Det är det absolut bästa sättet att lära sig verktyget och hitta alla fantastiska möjligheter! Börja här: Google Data Studio.

Använd mätplanen för att hitta fokus

 

Digital strategi exempel Exempel på mätplan för ett bilföretag.

 

När det är dags att skapa något som är användbart för företaget krävs lite mer eftertanke. Nu behövs din kompetens som analytiker mer än någonsin. Fundera över vad det är som verkligen betyder något. Vilken data driver äkta förändring och hur kan du presentera den på ett sätt som ger faktiska resultat?

Sikta på att skapa fokus. Utgå ifrån mätplanen för att hitta de mest affärsdrivande nyckeltalen. Här kan du läsa mer om hur du skapar en mätplan: Digital strategi – lätt som 1, 2, 3!

 

Försäljningsmål. Att använda kronor och ören som mål är ett av de bästa sätten att uppnå en effekt på den som tar till sig informationen.

 

Ett tips: Tydliga mål och måluppfyllelse skapar fokus och engagemang. Du kan till exempel rita upp hur mycket pengar företaget tjänat på sin onlineförsäljning hittills denna månaden jämfört med målet för månaden – det ger en tydlig målbild som vi tävlingsinriktade människor inte kan låta bli att gå i gång på! Att sätta kronor och ören på målen blir väldigt konkret och brukar ge en stor effekt.

Vem är målgruppen?

När du ska berätta en historia, så måste du känna målgruppen för att din berättelse ska vara relevant för dem. Med Google Data Studio har du möjlighet att skapa dashboards som är helt anpassade till olika målgrupper, som till exempel VD, marknad, sälj och webbredaktörerna. Vilka frågor vill de ha svar på? Fråga dem – och använd sedan dashboarden för att svara på deras frågor. Det är en mycket bra startpunkt.

 

Exempel på en dashboard som svarar på frågor. Låt siffrorna svara på målgruppens frågor.

 

Några tankar kring säkerhet

Det är mycket enkelt att dela data och samarbeta i Google Data Studio. För varje användare du delar dashboarden med kan du sätta rättigheter för att se eller redigera.

Tänk på att datan lagras hos tredje part. Den mest affärskritiska informationen kanske du inte vill lägga upp på en dashboard som lagras hos Google? Här kan du läsa mer om Googles säkerhet. Det kan också vara bra att komma ihåg att olika länder har olika legala restriktioner kring insamling av personlig data och lagring hos tredjepart.

Avslutningsvis

Nu är det din tur: det är dags att låta siffrorna få komma till liv och berätta sin historia. Och det är dags att på allvar börja ta datadrivna affärsbeslut. Lycka till!

Resurser

Google Data Studio Dashboardgalleri

Google Data Studio

Google Data Studio – Get started

Vad driver din affär? Hitta de mest affärsdrivande nyckeltalen i mätplanen

Google Analytics for beginners – videokurs

How to use Google Sheets

Report like a boss - video

Five Key Elements For A Big Analytics Driven Business Impact by Avinash Kaushik

It's Not The Ink, It's The Think: 6 Effective Data Visualization Strategies by Avinash Kaushik

Bilderna på färdiga dashboards är hämtade från Data Studios exempelgalleri