Digital kommunikation

Bläddra bland bloggar från våra affärsområden

Är hög bounce rate alltid dåligt?

När vi pratar webbanalys med våra kunder kommer diskussionen ofta in på bounce rate. Man är orolig för att att man har en hög bounce rate – avvisningsfrekvens – på sin webbplats. Och det vill man såklart fixa till.

Vad är bounce rate (avvisningsfrekvens)?

På engelska heter det bounce rate. På svenska heter det avvisningsfrekvens. Men vad betyder det? Kort och koncist: Andelen besök som har lämnat din webbplats efter att ha besökt enbart en sida (den sidan som besökaren landade på). Om avvisningsfrekvensen på en specifik undersida är 70% så betyder det: 70% av alla besök som landade på den här sidan lämnade webbplatsen direkt (stängde webbläsarfönstret, gick bakåt i webbläsaren, surfade in på en annan sajt) utan att besöka någon annan sida på webbplatsen.

words

Därför blir man orolig

Många tänker såhär: Bra webbplats = många besökare som kollar på flera sidor och stannar länge. Men är det verkligen så? Varför skulle vår webbplats vara "bra" och "prestera" bara för att vi har många besökare som surfar runt på siten? Nej, så är det såklart inte. Det handlar om vad besökarna gör. Och nu börjar vi komma till den intressanta delen av detta – kopplat till avvisningsfrekvens.

Titta på en specifik sida

När du loggar in på ditt konto i till exempel Google Analytics kommer du till en översiktssida, där bland annat bounce rate/avvisningsfrekvensen visas. Här visas alltså din totala bounce rate för hela webbplatsen. Det är farligt att stirra sig blind på den här siffran för den berättar inte hela sanningen. För att få en rättvis bild av bounce rate bör du titta på en specifik undersida. Vad är syftet med just den här sidan? Det kanske inte är så farligt att en viss sida har hög bounce rate?

create

Några fall där hög bounce rate inte behöver vara dåligt

  • Kontaktsidor. Många behöver hitta en e-postadress eller telefonnummer snabbt. De kanske har googlat "Pernilla Larssons Bygg", kommit direkt in på kontaktsidan på Larssons bygg webbplats, hittat Pernillas kontaktuppgifter och ringt henne. Detta var besökarens mål – hen behövde Pernillas kontaktuppgifter.
  • Sidor med öppettider. Precis som ovan kanske man har googlat sig hit, eller kanske kommit från ett inlägg på sociala medier som har länkat till öppettiderna för till exempel påsken.
  • Bloggar. Det är inte ovanligt att en bloggare länkar till ett specifikt blogginlägg. Som läsare vill jag då bara läsa just det inlägget. Jag behöver inte gå vidare till tidigare inlägg eftersom jag redan läst dem. Det här är viktigt att tänka på om du driver en företagsblogg där datan kommer in på samma GA-konto som resterande webbplatsen. Det är inte ovanligt att bloggar har hög bounce rate och det behöver absolut inte vara något dåligt. Här är det extra viktigt att du inte stirrar dig blind på bounce rate-siffran som visas i översikten.
  • Eller min personliga favorit: Jag anser mig ha ett gott minne, förutom när det kommer till receptet på pannkakor. Jag glömmer alltid bort det (märkligt att man inte lärt sig det på 32 år?). Så jag googlar "pannkakor", går alltid in på Arlas recept, steker mina pannkakor, lämnar webbplatsen. Just då ville jag bara se receptet på pannkakor – det var mitt mål.

Trots att mina exempel ovan bidrar till en hög bounce rate så har både besökaren och sidan uppnått sitt syfte.

pannkakor

Det handlar om mål

Du behöver ha ett mål med din webbplats – och helst också på varje undersida på din webbplats. Som alltid handlar det om att sätta saker i ett sammanhang. Vad vill du med den här specifika undersidan? Vad kan besökaren tänkas ha för behov? Var kommer besökarna ifrån, finns det en trend? Beter man sig på ett visst sätt beroende på var man kommer ifrån? Med konkreta mål och gott dataunderlag går det att dra slutsatser och analysera våra besökares beteende.

 

Bildkälla:
Pexels

Dela artikel

   

Subscribe to Email Updates

Våra bloggar

Ämnen

Visa alla