Digital kommunikation

Bläddra bland bloggar från våra affärsområden

Så får du nöjdare webbesökare

Om uppgiftsbaserad design med strategisk innehållshantering

Hur många slösurfar på internet utan mål? Upp med en hand! Med risk för att sticka ut hakan skulle jag vilja påstå att: det är ingen! Även slösurfaren har ett mål, till exempel att slå ihjäl lite tid med den underhållning som nätet kan erbjuda.

Uppgiftsbaserad design utgår ifrån att alla besökare på en webbplats kommer dit i ett syfte (eller flera). Tänk efter vilka dina senast besökta webbsidor var och varför du gick dit. Kanske letade du efter information och recensioner inför ett större inköp? Kanske letade du efter telefonnumret till närmaste VVS-firma för att fixa vattenläckan i köket? Kanske kollade du Facebook för att hålla dig uppdaterad med vad som händer i din vänkrets? Eller gjorde du ett bankärende?

Oavsett vilket, så kommer du att upptäcka att du med största sannolikhet alltid har ett mål med ditt besök. Hur lätt var det att komma till ett köpbeslut baserat på recensionerna du hittade? Kom du i kontakt med en VVS-firma?

man-coffee-cup-pen

Är ett lyckat, uträttat ärende lika med en nöjd besökare?

För en besökare på en webbplats är det givetvis av största vikt att han kan gå därifrån med uträttat ärende. Med en nöjd besökare ökar sannolikheten att han kommer tillbaka. Men hur nöjd är han? Där spelar vägen fram till målet en stor roll.

Tänk efter på dina senaste webbärenden. Var det krångligt att nå målet? Eller gick det smidigt? Vad var det som gjorde att du upplevde att en sida var bra respektive mindre bra? Återigen sticker jag ut hakan och menar att:

Din upplevelse av vägen fram till målet är avgörande för hur nöjd du är med uträttat ärende – oavsett om det gick att uträtta eller inte.

startup-photos

Effektivisera webbredaktörsjobbet

För en tid sedan föreläste Fredrik Wackå om strategisk innehållshantering på Knowit. Vi har med en enkel mall från hans presentation effektiviserat arbetet i flera projekt.

Fördelarna med mallen är många:

  • Den dokumenterar både företagets mål och besökarens mål med varje webbsida, vilket innebär att varje webbsida blir unik och måste förtjäna sitt syfte och sin existens
  • Den innehåller vilka tänkta vägar besökaren tar för att hitta till sidan, både från externa källor som till exempel digital annonsering och från andra sidor på webbplatsen, vilket underlättar marknadsplaneringen
  • Sidans innehåll mappas på ett tydligt sätt mot både företagets och användarens mål – allt är med, inget glöms bort!
  • Vilken är den naturliga vägen vidare? Puffar, call-to-actions och länkar bestäms i förväg för varje sida
  • Mallen effektiviserar arbetet och är särskilt värdefull i organisationer med många webbredaktörer som alla ska producera enhetligt material med rätt budskap och konsekvent innehåll till flera målgrupper

I nästa avsnitt tittar vi närmare på hur en digital strategi och strategisk innehållshantering fungerar i verkligheten.

Dela artikel

   

Prenumera på vårt nyhetsbrev

Våra bloggar

Ämnen

Visa alla