Skip to content

"What happens in Vegas stays in Vegas" brukar det ju heta ...

...men den här gången är det istället "What happens in Vegas shares from Vegas".

Temat på konferensen
I tre dagar har EPiServer Ascend'15 matat EPiServer och Ektron-användare, utvecklare och partners med mängder av olika matnyttiga och intressanta sessioner. Digital Experience Cloud (DXC), digital transformation och disruptive strategies var heta ämnen. Kring personalisering och Journey mapping fick vi se ett nytt koncept som inte är släppt än som hette Profile store. Med den kan man individualisera snarare än personalisera som nästa steg. Istället för de vanliga segmenten som t.ex. läge, kön och ålder hämtar man data och statistik från besökarnas sök- och surfbeteenden i realtid. Det man får reda på under själva besöket kan alltså användas för att visa skräddarsytt innehåll för just den individen.

Personalisera mera
Det pratades om att personalisering är något som borde få större utrymme hos de flesta företag. I EPiServer finns det bra funktioner men det är egentligen bara toppen av isberget, det som är under ytan är snarare att ha en strategi och att man satsar på ett gediget redaktionellt arbete med ett innehåll anpassat efter de behov som tagits fram. Att ha en digital ledare i verksamheten är något som verkligen kommer att behövas för att lyckas. Och budskapet är att ni som inte börjat individanpassa webbplatsen ännu -sätt fart! I alla våra offline- möten anpassar vi erbjudandet och råden löpande efter vad vi hör och ser, varför inte tänka likadant online?

Ny funktionalitet som kommer inom kort
Nyheterna i EPiServer som kommer härnäst gäller "projekt" med multipublicering av sidor/block/media och den nya formulärhanteringen. Detta har vi skrivit om i tidigare blogginlägg

Webbplatsoptimering
Att A/B-testa är inget nytt men nyttan med att göra detta, på både block och sidor är så stor så börja genast testa, resultaten syns tydligt och du kommer att optimera dina sidor betydligt. Visste du till exempel att det finns en add-on att ta hem, som heter "SelfOptimizing Block", där man lägger upp två eller fler block, som automatiskt slumpas fram till användarna. Det blocket som börjar leda till flest konverteringar börjar sedan visas oftare än de andra blocken. Ganska smart!

Säkerhet
Tillit och säkerhet var också heta ämnen. Om du inte uppfyller dessa kan du hälsa hem, med all data som samlas kring och om individen så behöver det stanna i rätta händer.

Molnet
Slutligen är ett stort fokus på att gå över till EPiServers molnlösning. I lösningen ingår även sökmotorn Find. En "selfcare portal" håller på och tas fram där en rad funktioner för monitorering och hantering av webbplatserna kommer att finnas.

Bild över EPiServers tekniska roadmap närmsta tiden:

roadmap

 

 

 

 

 

Bild över Disrupting Digital Business:

IMG_6557

Bild över Kreativitet:

IMG_6589