Digital kommunikation

Bläddra bland bloggar från våra affärsområden

Skrota siffrorna

För några veckor sedan var jag och två kollegor på Google Analytics Conference Nordic i Stockholm. Många kanske skulle somna om de var tvungna att gå på en konferens på temat "analys" – men för oss tre var detta himlen och lite därtill. Vi älskar nämligen att analysera våra kunders digitala kanaler och satsningar. Men vi vet också att många tycker att analys är lite halvtråkigt. Siffror och statistik, säger det oss verkligen något?

Google-Analytics-Conference-Nordic

Det kanske är just det som är problemet

Webbanalys har länge förknippats med just siffror. Otaliga rader av data och ännu mer data. Det levereras siffror som handlar om antal besökare, sidvisningar, avvisningsfrekvens, videovisningar... och så vidare. I evigheten. Amen. Men vad ger det för värde till din verksamhet – egentligen?

Sluta rapportera och börja analysera

Många av årets talare på Google Analytics-konferensen pratade om just detta. Vi måste sluta att rapportera och börja analysera. Vi behöver sätta ord på siffrorna och sätta dem i ett sammanhang. Vi måste veta vår verksamhets syfte (varför existerar vi?) och bryta ned detta till mål – mål som vi sedan mäter för att kunna optimera och förbättra. Tekniken för att samla in data finns, det vet vi redan, men tekniken i sig är inte ett självändamål. Inte siffrorna heller. Vi måste fokusera på besökarnas beteende, inte på teknik.

Gör om, gör rätt

Kunde du cykla första gången du satte dig på en cykel? Det kunde inte jag. Som alla andra övade jag, ramlade, funderade på hur jag skulle göra nästa gång, provade igen, ramlade, förbättrade – och till slut cyklade jag. Så måste vi tänka på andra områden också, inte minst webbanalys. Det handlar inte bara om att utveckla exempelvis en webbplats och sedan låta den vara. Den måste vara levande, i ständig förändring, alltid redo att uppfylla besökarens mål. Och för att uppnå det måste vi mäta rätt saker – och sätta siffrorna i ett sammanhang. Det är inte alltid lätt och verkligen inte gjort i en handvändning. Vi måste prova olika infallsvinklar och olika metoder. Ramla, prova igen, göra det bättre. Utesluta och addera. Det här är en bra cykel (no pun intended) att följa när man ska jobba med webbanalys:

Bild1

1. Strategi
2. Planering
3. Implementering
4. Analys
5. Optimering

... och så tillbaka till steg ett igen, för att bli bättre och bättre – och se om vi mäter rätt saker. De sakerna som faktiskt gör skillnad för verksamheten och dess mål.

Låt analysen vara beslutsunderlag

Och såklart: gör analysen levande. Leverera inte siffra efter siffra. Mät målen, leverera ett värde, knyt an till verksamhetens syfte. Och våga prova nya saker! Då kommer inte lika många börjar rysa när ordet "analys" nämns och enbart se långa rader med data – utan fokus kommer vara på analys som ett gott beslutsunderlag och något som är spännande att följa och engagera sig i!

Vilket är ditt bästa tips för att göra en analys levande?

Dela artikel

   

Prenumera på vårt nyhetsbrev

Våra bloggar

Ämnen

Visa alla