Digital kommunikation

Bläddra bland bloggar från våra affärsområden

Blogga smart

Om du är bloggare känner du nog igen uttrycket "bloggtorka". Ibland tar idéerna slut och huvudet är tomt – och spännande inlägg känns som en evighet bort. Driver du dessutom någon typ av företagsblogg, och kanske är den enda bloggaren, så är stressen inte långt borta.

Så hur gör man då?

Om man satsar på bloggandet och vill att det ska bli en kanal att räkna med så är det smart att skapa ett publiceringsschema. En följdfråga på det kanske blir: Är det verkligen nödvändigt om det bara är en person som sköter bloggandet? Ja, jag tycker faktiskt det. Ett publiceringsschema kan se ut på olika sätt och anpassas efter en eller flera personer – och det underlättar arbetet med bloggen. I de publiceringsscheman jag använder mig av brukar jag lista vilka datum som inlägg ska publiceras, vilken ämneskategori de ska tillhöra samt om de är del i en artikelserie.

pennor

En liten djupdykning

Att veta när inläggen ska publiceras gör att du kan planera utifrån det. Det leder också till att du frigör tid för att faktiskt skriva blogginlägg eftersom du vet vilket datum du har att förhålla dig till. Att skriva ett blogginlägg är faktiskt inget som görs i en handvändning – det krävs både planering och inspiration.

Ta gärna fram ett antal olika ämnen som du kan placera dina inlägg i. Om du redan har en blogg kan du kika i arkivet och se vad du brukar skriva om och vilken typ av inlägg som genererar aktivitet, som exempelvis kommentarer och delningar. Att använda ämneskategorier gör också att du får en tydlig överblick om hur ofta du skriver om vissa ämnen. Kanske skriver du för mycket om något – eller för lite?

Ibland kanske ett inlägg blir lååångt. Fundera då på att dela upp det i en artikelserie. Det ökar förhoppningsvis också chanserna att besökaren kommer tillbaka till din blogg för att läsa fortsättningen. Dessutom får du ju möjlighet att använda spännande cliffhangers :-)

... och så fem avslutande bloggtips

  • Skapa en inläggsbank. Det är alltid smart att ha inlägg att falla tillbaka på om du av någon anledning inte hinner producera nya. Var bara noga med att inläggen i banken känns nya, fräscha och aktuella.
  • Skriv ned ALLA idéer till inlägg. Det är inte alltid (ganska sällan faktiskt...) som de bästa idéerna kommer när man sitter och stirrar på en datorskärm. Ofta kommer de när man gör något helt annat – så se till att skriva upp dem direkt! Jag brukar skriva ned mina idéer i mobilens anteckningar, det funkar lysande.

bild

  • Bjud in en gästbloggare. Det är alltid intressant att få läsa saker ur någon annans perspektiv. Om gästbloggaren dessutom har en blogg själv kan det öka trafiken till din blogg.
  • Notera hur lång tid det tar att producera ett inlägg. Räkna med allt ifrån den "mentala brainstormingen" – alltså den tiden du går och funderar på inlägget, hur du ska lägga upp det, vad som är viktigt att ta med och så vidare – till tiden du lägger på att skriva, korrekturläsa, omdisponera, fotografera/redigera/leta bilder, publicera och sprida. Om man har en ungefärlig tidsuppskattning på hur lång tid ett inlägg tar att producera blir det lättare att veta hur mycket tid man behöver lägga på att ha en väluppdaterad, kvalitativ blogg. Speciellt viktigt om du bloggar i ett företagssammanhang!
  • Kanske det viktigaste: Satsa på dialog! Det går inte riktigt att säga att "en blogg är inte ett självändamål". För det kan det vara. Det finns många som bloggar enbart för sin egen skull och ibland kanske det inte ens finns möjlighet att kommentera. Men, om du har en blogg där det går att kommentera och du har läsare som interagerar med dig – då måste du svara. Som i alla digitala kanaler handlar det om att vara tillgänglig och intresserad av sina läsare.

Om du har en blogg får du gärna tipsa om den – det är alltid kul att upptäcka nya! (Eller om du vill tipsa om någon annan härlig och läsvärd blogg!)

Dela artikel

   

Prenumera på vårt nyhetsbrev

Våra bloggar

Ämnen

Visa alla