Skip to content

Den röriga startsidan

Att ransonera innehållet på webbsajtens eller, kanske ännu värre, intranätets startsida är ett klassiskt problem. Ledningen vill lyfta upp innehåll från ”Om oss”, kanske senaste verksamhetsberättelsen som blev så snygg. Pressansvarige vill ha ett tydligt flöde med nyheter, gärna högt upp. Kanske länka in twitterflödet? Facebook? Kundservice vill att det ska vara lätt att komma till ”Vanliga frågor och svar”. IT vill visa aktuell störningsinformation. Sedan behöver vi puffa för vår kommande konferens, kampanjsajten, få besökarna att signa upp på vårt nyhetsbrev och så förstås lite fina bilder som ger bra stämning och gör webbesökarna tillmötesgående. Viljorna inom organisationen är ofta många och spretiga.

startsida-extra-allt_600px

Problemet med att visa ”allt” på startsidan är förstås att budskapen riskerar att drunkna i mängden. Då är det viktigt att ha en strategi att luta sig mot. Vilka mål ska webben uppnå? Har vi prioriterat målgrupperna? Här är det jättebra att jobba med till exempel effektkartläggning.

Att skapa en riktigt effektiv startsida handlar inte om att få plats med så mycket som möjligt; det handlar om att fokusera på rätt saker. Här passar det fint att slänga in ett citat av Steve Jobs:

“People think focus means saying yes to the thing you've got to focus on. But that's not what it means at all. It means saying no to the hundred other good ideas that there are. You have to pick carefully. I'm actually as proud of the things we haven't done as the things I have done. Innovation is saying no to 1,000 things.”

Steve Jobs

Startsidans betydelse minskar

Värt att nämna är förstås att många av sajtens besökare kanske inte ens kommer att se din startsida. Så räkna inte med att alla har haft möjlighet att ta till sig den där viktiga informationen som ligger högst upp – med röd bakgrund och tydlig rubrik. Chansen är stor att de har hittat direkt till sin önskade sida via en sökmotor, eller kanske från en annan sida via sajtens egen sökfunktion.

Se till att varje sida har en tydlig funktion (gärna med ”call to action”) och innehåller all den information den behöver. (Sidhuvud och sidfot som hänger med på samtliga sidor kan användas till det som behöver synas hela tiden, till exempel lagstadgad information om cookies.)