Digital kommunikation

Bläddra bland bloggar från våra affärsområden

Mättips!

För nybörjaren: Sätt upp mål så du vet vilka sidor eller klick som motsvarar en konvertering. Kan vara tacksidan för en anmälan till ett event. Eller en nedladdning av en pdf. Då kan du se om användaren hittar dit du vill, och du kan följa trender med tiden.

För dig som är redo till fördjupning: Sätt upp mätning på dem steg som användaren passerar på väg till målet. Till exempel en erbjudandepuff, en "läs mer" sida, ett formulär steg1, ett formulär steg2 och slutligen tacksidan. Detta kallas funnel - eller måltratt. Då kan du identifiera om det är någonstans på vägen där det verkar uppstå problem och många användare hoppar av, istället för att slutföra.

För mätproffset: Sätt upp mätsteg på vägen igenom ett formulär, t.ex. "ange e-post", "ange namn", "ange kundnummer" och "skicka knapp". Se om det finns något klurigt ställe där många överger flödet. Det kan vara så att många inte vet sitt kundnummer, och väljer att hoppa av, eller att det är så otydlig text så man inte förstår vad det är man ska mata in. På så sätt kan man trimma flödet och hjälpa sina besökare att avsluta. En klassiker är linsföretaget som i sista steget frågade kunden om de ville köpa linsvätska också. Bra idé kan tyckas, men resultatet blev att kunderna lämnade köpflödet för att kolla i badrumsskåpet om det var slut - och man tappade konverteringar.

Kontakta någon av våra certifierade Google Analytics-experter för goda råd.

Dela artikel

   

Prenumera på vårt nyhetsbrev

Våra bloggar

Ämnen

Visa alla